Ga naar inhoud

Ram gecastreerd maar wanneer mag hij weer naar buiten.


camila27

Aanbevolen berichten

Mijn ram (vlaamse reus) is gister met succes gecastreerd.

Nu zit hij in een 1.20 hok om hem rust te gunnen, normaal gesproken heeft hij 30 m2 tot zijn beschikking en ik merk dat hij er echt helemaal knettergek van word. NU is mijn vraag kan ik hem morgen al weer buiten laten hupsen samen met zijn vriendinnetje. Hij maakt totaal geen zieke indruk en eet en drinkt uitstekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe kan hij meteen weer buiten verblijven na castratie alleen nog niet bij zijn vriendinnetje. In verband met het verschil in temperatuur zou ik hem niet te lang binnen houden en dan weer buiten zetten.

Hij moet wel 2 weken van zijn vriendin gescheiden blijven ivm vruchtbaarheid, hij is niet meteen onvruchtbaar maar over 2 weken zit je zeker safe! Wat heeft je dierenarts hierover verteld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

oww oeps, ik ben wat onduidelijk met mijn informatie.

Mijn ram zit in een onverwarme schuur waar het eigenlijk net zo koud is al buiten, al zal het wel iets schelen. Mijn voedster is ook al gecastreerd dus er is geen gevaar voor een "oeps" nestje.

vand e dierenarts heb ik een nazorg brief mee gekregen, daarin stond dat er minimaal 2 dagen hok rust word aanbevolen. Maar als ik naat mijn ram kijk ( hij is schijnbaar niet zo kleinzerig) die breekt nu al de tent af om er uit te kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden dat een konijn na een castratie binnen moet blijven is omdat ze na narcose wat moeite kunnen hebben met het regelen van hun temperatuur. Als je een konijn dan gelijk buiten in de kou zet helpt dat niet echt mee. Mijn ervaring is dat als je konijnen na castratie juist weer lekker ruimte geeft ze ook weer sneller op hun normale eetpatroon gaan zitten :) Zelf hou ik ze meestal een dag binnen (onverwarmde ruimte, met een snugglesafe) en als ze dan goed eten, keutelen en gewoon weer in orde zijn kunnen ze weer naar buiten. Pas wel op dat ze niet gelijk te gek gaan doen, er heeft hier ooit een ram zijn hechtingen verspeeld omdat hij iets te fanatiek ging springen na zijn castratie :)

Hij is nog niet gelijk onvruchtbaar zoals hierboven al gezegd werd, pas na 2 weken kan hij geen vrouwtje meer bevruchten, als je helemaal zeker wil zijn kun je beter 2,5-3 weken aanhouden voor je hem bij zijn vriendin zet. (of zij moet ook al geholpen zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .