Ga naar inhoud

Cuniculi of toch iets anders? Twee van mijn konijnen overleden..

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal!

Ik heb me geregistreerd omdat ik al vaak van alles hier heb gelezen en in de gaten heb dat hier veel expertise tov konijnen zit ^^

Helaas heb ik dat dan nu ook nodig... Ik ben al bij de dierenarts geweest maar wil toch ook nog graag andere meningen/mogelijkheden horen.

Ik had twee groot-lotharingers. Gisteren ineens één dood gevonden, niet te zien waarom ze dood gegaan is, hupte anderhalf uur daarvoor nog vrolijk uit het hok naar buiten en in de ren. (mijn man had ze bij het controleren van de volière naar buiten gelaten en toen waren ze prima, een uur later kwam ik voeren en lag ze dood)

Gisteravond merkte ik dat de ander sloom was. Nouja, misschien niet raar als haar vriendinnetje ineens weg was.

Vandaag nog erger en het voer van gisteravond is niet helemaal op. Ik kon d'r gewoon aaien terwijl het normaal een nogal wilde springer is. Vliesjes in de ooghoeken, niet goed!

Daarop natuurlijk de dierenarts gebeld die voorstelde dwangvoer te komen halen, maar wilde haar ook laten zien, dit leek me niet oké. De afspraak bij de da was twee uur later, maar helaas is het konijn vóór die tijd overleden.

Ik heb de vandaag overleden lotharinger meegenomen naar de dierenarts, ons rammetje (die apart zat) en de drie jongen van de lotharinger die twee dagen geleden ineens overleed.

Aan het overleden konijn kon ze zelf niks zien, uiterlijk was die goed in conditie. Ondanks dat er zo weinig verschijnselen waren denkt ze toch zelf aan E. Cuniculi (ook waar ik aan dacht) maar dit was dan wel iets wat héél snel toesloeg en het zou wel erg toevallig zijn als ze er beide in twee dagen ineens aan dood gingen... (met als symptoom het kop in de nek gooien bij het doodgaan dat wijst op 'iets neurologisch')

Ze doen zelf alleen autopsie als ze verwachten iets 'simpels' te treffen zoals een obstructie ofzo. Wat we kunnen doen is sectie laten plegen op E.cuniculi in Utrecht. Dat kost echter minimaal €211,- + de testen die ze moeten doen en hij moet er ook nog heen vervoerd worden.

Als ze cuniculi vinden (wat schijnt bij 60% van de konijnen in het bloed te zitten, maar waar ze lang niet allemaal ziek van worden) zouden we de jongen kunnen behandelen met panacur. De dierenarts is zelf bezig met een bijscholing kleine huisdieren en ze hadden het net uitgebreid gehad over Cuniculi. In Engeland geven ze konijnen al wel preventief panacur, maar daar is in nederland nog veel discussie over. Door dat preventief te geven kan het uiteindelijk ook weer resistent worden tegen het medicijn en daarom wilde ze daar zelf dus niet aan meewerken.

Ik vind het een heel lastige ethische kwestie. Aan een levend en ziek konijn zou ik absoluut €300,- uitgeven als ik hem daarmee een redelijke kans op opknappen zou geven. Ik vind het lastiger om dat met een dood konijn te doen. Zeker als ze niet zeker weten wat er uit komt en of er dan wel of niet iets gedaan gaat worden/voorkomen kan worden met de jongen en het rammetje.

Ik ben er nu naar geneigd niet naar Utrecht te sturen/brengen, maar af te wachten hoe de kleinen het doen. Het wordt meestal overgegeven door de moeder aan het nest, maar ze hoeven niet ziek te worden. Omdat het ziekteverloop heel verschillend is heb ik in ieder geval afgesproken zo gauw er één ziekig aandoet contact op te nemen zodat er zsm behandeld kan worden.

En van het nestje wilde ik er één of twee weggeven, die blijven nu in ieder geval hier om verspreiding/fokken met cuniculi tegen te gaan.

Morgen probeer ik ook nog contact op te nemen met de fokker omdat het vaker in bloedlijnen schijnt voor te komen. Kijken of hij er ook ervaring mee heeft met zijn konijnen in deze lijn..

Overigens zagen de andere konijnen er nu (gelukkig) allemaal goed uit. Mooie slijmvliezen, oogjes helder en soepele buikjes. Maar ik vind het wel eng... Deze overleden konijnen waren van April en Juni afgelopen jaar. Ik heb vanaf jongs af aan konijnen gehad en het 'ergste' wat me er mee is overkomen is twee keer een operatie ivm slechte kiesjes op hoge leeftijd. En deze dames gingen 'zomaar' dood. Heb nu al schrik wat ik morgen na het slapen aantref...

Hebben jullie ervaring met E.Cuniculi? Heb er al veel over gelezen, maar maar weinig/niet waarin het zó snel met zo weinig symptomen toesloeg. (eerste konijn is het in één uur van vrolijk konijn naar overlijden gegaan)

En ik las dat je zelf ook panacur zou kunnen bestellen. Ik ben geneigd de jongen volgens 'engels recept' preventief te behandelen, maar hebben jullie daar ervaring mee?

Geplaatst:

Overigens was ik bij één van de dierenartsen die volgens de lijst hier een 'konijnkundige' dierenarts was. Daar vertrouw ik op zich dus op, maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele tips.

Geplaatst: (aangepast)

Heb inmiddels Lapizole besteld bij medicanimal.com , veel voordeliger dan panacur bestellen op een nederlandse site zie ik! Voor 40,- kan ik de vier konijnen ruim een maand behandelen, en dat zou genoeg moeten zijn.

Nu ben ik wel benieuwd wat jullie ervaring is. Ze hebben allemaal contact gehad met de overleden konijnen. Waarschijnlijk is het nest sowieso drager van de parasiet. Er zijn dierenartsen die zeggen 'acht dagen behandelen want nog geen symptomen' en die zeggen '4 of zelfs 6 weken behandelen, want zeer waarschijnlijk drager'.

aangepast door dovish
Geplaatst:

Dit lijkt mij geen EC...

Van wat ik hier allemaal gelezen heb moet je daar toch eerst symptomen van zien...

Het zou dat ene virus kunnen zijn...

Ben alleen de naam kwijt.

Maar in dit geval moet je zo goed mogelijk alles schoonmaken en het liefst zo snel mogelijk je overgebleven konijnen niet in de buurt van de plek/ kooi laten van waar je andere konijnen zijn overleden.. ( ik ga zo ff zoeken hoe dat ook al weer heet)

En naar de dierenarts met je andere konijnen.

Het zou misschien ook een acute gasaanval kunnen zijn... Dat je 2de konijn dat ook kreeg van de stress/ gemis ineens..

Wat betreft je dilemma over de sectie...

Ik zou ff wat andere reacties afwachten. Maar als ik het geld had en het zou mijn andere konijnen kunnen 'redden' dan zou ik het wel doen.

Ik denk nu alleen maar hardop me je mee of mijn advies nuttig is laat ik even in het midden...

Heel veel sterkte met het overlijden van je lieverds en suc6 met de rest ;)

Geplaatst:

Als je konijnen niet ingeënt zijn kan dat het wezen (reactie hierboven)

VHS zo heet dat virus..

Dat is dodelijk binnen 24 tot 48 uur.

Word naar andere konijnen snel doorgegeven, kan ook doorgegeven worden door besmet voer en dergelijke is 65% van de gevallen dodelijk...

( bron bunnybunch site VHS en myxomatose artikel)

Geplaatst:

Mijn eerste ingeving zou vhs zijn. Zeker als ze niet ingeent zijn.

Tegenwoordig wordt alles uitgemaakt voor EC. Ik zou er bij een konijn dat plots dood neer valt niet aan denken.

Prevnyief behandelen tegen ec heeft geen bewezen nut.

Sterkte met het verlies. Hopelijk blijft de rest gezond.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .