Ga naar inhoud

Ouder konijn nog steriliseren?


Mien

Aanbevolen berichten

Onze Mien van bijna 6 jaar nu gaan we binnenkort koppelen. We willen in de toekomst graag eens een nestje krijgen dus de nieuwe partner van Mien laten we liever niet castreren maar kunnen we Mien nog wel steriliseren? Is dat wel verstandig? Deze week ga ik nog met de dierenarts hierover in gesprek maar ik wil dit graag van meerdere kanten horen omdat vaak de meningen nogal verdeeld zijn. Weet iemand dit? Bestaat er zoiets als de pil voor konijnen?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik niet doen: gesteriliseerde voedster x ram.

Want dan wordt je voedster "verkracht" door je ram omdat hij z'n hormonen nog heeft.

En een nestje zou ik al helemaal niet doen en BB is tegen pretnestjes.

Er zijn al zoveel konijnen op de wereld, opvangen zitten vol. Waarom überhaupt een nestje? Omdat het leuk en schattig is? Nou zo leuk en schattig zijn baby konijntjes niet in ieder geval niet als ze dood geboren worden of de moeder ze op eet.

Wordt dan "baby konijntjes opvangmoeder" bij een konijnenopvang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier op BB zijn de mensen tegen nestjes voor de leuk, dus er zal sowieso niemand zeggen: Goed idee. Het is in strijd met de regels van dit forum.

Daarnaast kan je geen gecastreerde voedster bij een ongecastreerde ram zetten, omdat de ram continu op de voedster gaat rijden en zij dus doorlopend verkracht zal worden. Er zullen geen jongen van komen maar het is geen leven voor de voedster, zij kan hier ernstige problemen aan overhouden aan de rug en het is zeker niet goed voor haar welzijn. Ook kan ze van zich af gaan bijten en kan je gevechten krijgen. Dus hoe dan ook: Niet doen!

Geef haar lekker een gecastreerd vriendje uit de opvang, en als je nestjes zo leuk vindt dan kan je je wellicht gelijk bij de opvang aanmelden als pleeggezin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even lezen JipenTeun: ze wil geen nestje met deze voedster, maar deze laten steriliseren zodat de ram vruchtbaar blijft.

Wat mij betreft een egoistisch verhaal: je oude voedster een zware operatie aandoen, omdat je voor je eigen plezier een pretnestje wilt hebben. En vervolgens krijgt zij geen rust, omdat je ram waarschijnlijk telkens blijft rijden.

Ik zou gewoon een gecastreerde ram voor je voedster uit de opvang halen. En als je daar toch bent, jezelf aanmelden als pleeggezin voor zwangere voedsters. Heb jij toch een nestje en is je voedster veel gelukkiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik niet doen: gesteriliseerde voedster x ram.

Want dan wordt je voedster "verkracht" door je ram omdat hij z'n hormonen nog heeft.

En een nestje zou ik al helemaal niet doen en BB is tegen pretnestjes.

Er zijn al zoveel konijnen op de wereld, opvangen zitten vol. Waarom überhaupt een nestje? Omdat het leuk en schattig is? Nou zo leuk en schattig zijn baby konijntjes niet in ieder geval niet als ze dood geboren worden of de moeder ze op eet.

Wordt dan "baby konijntjes opvangmoeder" bij een konijnenopvang.

Getsie! Dat wist ik dus niet! Bedankt voor de tips!

Dat ga ik onze Mien niet aandoen dus!

Wat betreft het nestje, ik had er ook geen idee van dat er zoveel in het asiel zitten, ben alweer aan het googlen :)

@JipenTeun; nee ik wilde Mien laten steriliseren, voor een nestje is ze inderdaad te oud!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zitten honderden konijnen in opvangen, en dan hebben we het nog niet eens over alle konijnen die op marktplaats worden aangeboden. Veel konijnen komen uit zulke 'pretnestjes' waar mensen zich niet realiseren wat het inhoud, en vooral vaak de ram te lang bij de voedster laten zitten, waardoor er ook nog een 2de nestje komt (terwijl het 1ste dan nog maar 4 weken oud is).

Niet aan beginnen, er zijn hier genoeg leden die veel ervaring hebben met konijnen en zelf ook in opvangen vrijwilligerswerk doen/opvangen runnen, en veel konijnenleed zien. We zien veel liever BB leden niet vermeerderen met konijnen, maar gewoon de opvangen steunen en hier een konijn vandaan halen. Gewoon lekker een al gecastreerde ram uit de opvang halen en aan je voedster koppelen. Dit maakt beide konijnen het gelukkigst. De opvang kan jou goed helpen met het uitzoeken van een goede ram voor jou voedster, en ook helpen met koppelen.

Babies zijn leuk en aardig, maar wat doe je als ze dood gaan? Wat doe je als je konijn een nest van 12 jongen krijgt, waar wil je ze heendoen? Naar mensen die er ook weer pretnestjes mee gaan krijgen, die totaal geen verstand van konijnen hebben en ze zielig in een klein hokje stoppen? Gewoon niet aan beginnen. Lees hier eens lekker op BB rond, de artikelen op de website, dan weet je snel genoeg dat konijnen gewoon een maatje nodig hebben, goed voer en een ruime huisvesting om gelukkig te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Shinli voor de opbouwende reactie :)

Mijn man en ik hebben besloten eerst in de asiels te gaan kijken of daar een geschikte partner voor Mien op een baasje wacht. Daarnaast zullen we Mientje niet laten steriliseren maar het rammetje natuurlijk wel!

Een nestje zullen we dus niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook heel erg fijn om te lezen, daar ben ik echt oprecht blij om.

In de opvang zijn de rammetjes eigenlijk altijd al gecastreerd (opvangen willen ook voorkomen dat er nóg meer konijnen geboren worden) dus dat hoef je over het algemeen zelf niet meer te doen hoor :)

Veel succes met Mientje en haar vriendje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ik had eerst 'vriendje voor Mientje' getypt en toen toch maar veranderd in 'vriend' en ik moet nu heel hard lachen om Mientje en haar vriendje wat jij nu getikt hebt Lonja :rofl:

Soms kunnen simpele dingen ineens zo grappig zijn terwijl het eigenlijk helemaal niet zo hilarisch is :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mooi toch, dat je hier op BB dingen kunt leren van anderen en zo problemen kunt voorkomen.

Natuurlijk in het belang van je konijn(en), maar ook in je eigen belang, want ik denk dat je vast niet gelukkig was geworden als je zag hoe je voedster dag in dag uit belaagd zou worden door je nieuwe konijn.

Bij andere dieren (bv honden) werkt het prima om bij een gesteriliseerd (gecastreerd) vrouwtje een ongecastreerd mannetje te houden.

Dan denk je misschien ook dat het bij konijnen net zo werkt. Op MP stond laatst ook iemand die een gecastreerd konijnenvrouwtje zocht voor haar ongecastreerde ram, dus je bent niet de enige.

Hoewel je vraag anders was (of je je oudere dame nog wel kon laten steriliseren) ben je hier wel weer een stuk wijzer geworden en heb je fouten kunnen voorkomen. In ieders belang.

En voor de ervaring van een nestje zou je je inderdaad kunnen aanmelden als vrijwilliger/opvangadres bij een konijnenopvang.

Succes met het zoeken naar een maatje voor Mientje. Er zal een (leuke) wereld voor je open gaan denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mooi toch, dat je hier op BB dingen kunt leren van anderen en zo problemen kunt voorkomen.

Natuurlijk in het belang van je konijn(en), maar ook in je eigen belang, want ik denk dat je vast niet gelukkig was geworden als je zag hoe je voedster dag in dag uit belaagd zou worden door je nieuwe konijn.

Bij andere dieren (bv honden) werkt het prima om bij een gesteriliseerd (gecastreerd) vrouwtje een ongecastreerd mannetje te houden.

Dan denk je misschien ook dat het bij konijnen net zo werkt. Op MP stond laatst ook iemand die een gecastreerd konijnenvrouwtje zocht voor haar ongecastreerde ram, dus je bent niet de enige.

Hoewel je vraag anders was (of je je oudere dame nog wel kon laten steriliseren) ben je hier wel weer een stuk wijzer geworden en heb je fouten kunnen voorkomen. In ieders belang.

En voor de ervaring van een nestje zou je je inderdaad kunnen aanmelden als vrijwilliger/opvangadres bij een konijnenopvang.

Succes met het zoeken naar een maatje voor Mientje. Er zal een (leuke) wereld voor je open gaan denk ik.

Daarom meldde ik me ook aan op dit forum. Ik heb jarenlange ervaring met honden maar met konijntjes niet. Pas 2 jaar gelden toen Mien haar maatje ziek werd kwam ik erachter dat je konijntjes ook kan trainen en dat de verzorging ervan een hele andere tak van sport is.

Ik wil alleen het beste voor al mijn beestjes dus eerst op zoek dus naar de juiste info voordat ik zomaar een beestje in huis haal.het is geweldig om te zien hoe je net zo'n mooie band op kan bouwen met konijntjes als met een hond of kat.

Ik hoop nog veel meer te kunnen leren hier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het allerleukste is wanneer je een leuk koppeltje hebt (gecastreerde ram en een vrouwtje) wanneer ze lekker verliefd zijn, je ze ziet rennen en lekker tegen elkaar ziet kruipen. Dat is Zó onwijs schattig.. Zo schattig zijn honden en katten nog niet eens ;)

Heel veel plezier met alles uitzoeken en een vriendje voor mientje. (hahhahah, leuheuk klinkt dat!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .