Reza Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Hallo Konijnenliefhebbers,Heb al een paar keer gelezen dat er thuis medicijnen zijn voor de Nijnen, ik zou heel graag willen weten wat en waarom er in zo'n doosje moet, zodat ik kan ingrijpen als het nodig is... Uiteraard zal ik nooit iets doen zonder de dierenarts te consulteren, maar ik lees dat in sommige gevallen het levensreddend kan zijn bij bv gas om zelf thuis al te kunnen handelen, en een stresserende rit voorkomen is ook heel wat waard...
Majk Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Ik heb er op dit moment het volgende in zitten, maar ik denk dat ik er misschien nog een keer naar ga kijken binnenkort of het wel compleet is.- Prozyme (voor tijdens de rui, om het haar en het geklonterde voedsel dat er aan zit in de darmen los te maken)- Dwangvoeding (voor als ze niet meer zelf eten om één of andere reden)- Snugglesafe (om ze warm te houden als ze ziek worden)- Metacam en Carprofen (pijnstillers)- Metocloral (darmstimulerend middel, bij gas of verstopping)- Infacol (bij gas)- Panacur (onze Beer wordt nog steeds behandeld voor EC, daarna was ik ook van plan dit in mijn EHBOdoos te houden, mocht het terug komen)- Potje olvarit, baby eerste hapje wortel. - Verschillende soorten en maten spuitjes om medicatie en dwangvoer toe te dienen- Injectienaalden+spuitjes (heb ik nog over van Beer, maar zal misschien ooit nog eens van pas kunnen komen)- Nageltangetje- WeegschaaltjeIk wil er graag binnenkort in ieder geval nog een middel tegen diarree aan toe voegen, en ik zit er ook aan te denken om Bach bloesem remedy te gaan halen, omdat Beer zo snel gestresst is. Dit zou ik hem dan kunnen geven voor we naar de DA gaan oid. Ook moet ik nodig een thermometer halen, want die heb ik ook niet. Eventueel ook Norit (bij vergiftiging), maar ik denk niet dat ik dat snel nodig zal hebben, aangezien ze binnen zitten en nergens bij kunnen wat giftig voor ze is, of Okoubaka (voor na narcose en bij vergiftiging.)Hoop dat je hier iets aan hebt!
Reza Geplaatst: 19 januari 2013 Auteur Geplaatst: 19 januari 2013 Ja daar heb ik zeker wel wat aan, maar koop je dat bij de dierenarts oid? Infacol bij de apotheek en drogist en norit ook uiteraard... Ik moet alleen eerlijk zeggen dat ik geen injecties zelf durf te gaan geven hoor.... Nagelschaar heb ik, weegschaal en betadine om heel verdund op wondjes te gebruiken.
Majk Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Ja, het meeste kun je gewoon bij de DA halen, of op internet bestellen. Injecties geven wordt volgens mij normaal gesproken ook door de DA gedaan hoor. Ik heb het zelf gedaan toen Beer EC kreeg, anders moest ik elke dag op en neer rijden met hem, of hem daar drie dagen laten (en het was weekend). Als ik de injectiespuitjes niet nog had liggen, had ik ze ook niet speciaal gehaald voor mijn EHBOdoos hoor
Dollie Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Hier heb ik:- Dwangvoer (Science Recovery en Critical Care)- Spuitjes zonder naald in verschillende formaten (voor het toedienen van dwangvoer en medicatie)- Spuitjes met naald- Metacam en Carprofen- Metocloral en Cisaral- Panacur- Stronghold (tegen mijt)- Paw wax (voor bij beginnende sore hocks)- ORS (tegen uitdroging)- Laxatract (in geval van verstopping)- Cavasan (oogzalf)- Calendula en Sudocrem (voor bij wonden, kale plekken die geïrriteerd zijn en de laatste voornamelijk bij urinebrand)- Snuggle safes - Medical Petshirt Verder heb ik sinds ik konijnen opvang ook standaard Baycox (tegen coccidiose), Duplocilline, Bactrimel en Enrofloxoral (antibiotica) in huis. Maar ik raad niet aan om antibiotica te gaan gebruiken zonder een dierenarts te raadplegen. (Overigens geldt dat ook voor de meeste andere producten..)Daarnaast heb ik een heleboel verschillende soorten/merken brokjes in huis, je weet maar nooit hoe je ze weer aan het eten krijgt. Je kunt natuurlijk niet zo'n grote voorraad aan gaan leggen maar ik zou zelf wel een klein zakje Care+, een klein zakje SS en een klein zakje gemengd voer achter de hand houden.
Ruthie Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Zou iemand weten of die medicijnen dezelfde naam hebben als in België? Paw Wax kenden ze hier al niet, maar weet niet hoe het zit met Metacam, Carprofen en Panacur, Metocloral en Infacol. Als niemand het weet zoek ik het wel even op hoor. Maar je weet nooit dat Belgen reageren .
Eefje Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Ik heb:Carprofen = pijnstillingMetocloral = maagledigingsmiddel/darmstimulatieCisaral = darmstimulatieInfacol = babyspul tegen gasLaxulon = laxeermiddelOphtosan en 2 oogdruppels van de daCritical care dwangvoedingSpuitjes zonder naald in alle soorten en matenNorit, ORS en betadine heb ik altijd wel in huis, een kruik ook.2 icepods voor de zomer tegen oververhitting (het kan dan aardig warm worden hier in huis)Ik gebruik gewoon de keukenweegschaal om ze te wegen. NageltangetjeIk zit eraan te denken om nog stronghold, panacur of fenbendrops en enrofloxoral er in te doen, maar antibiotica en ontwormingsmiddel zou ik toch niet zelf toe gaan dienen zonder een bezoek aan de dierenarts, dus kan ik het net zo goed daar kopen als het nodig is.
Eefje Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 ze krijgen trouwens hier ook van die echinaforce tabletjes, gewoon die van de kruidvat, die ik zelf ook neem.
laaura Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Geven jullie ook iets regelmatig zonder dat er meteen iets is? Zoals bijvoorbeeld Prozyme om de haren etc in de darmen los te krijgen? Ik heb een teddy dwerg dus dat kan nog wel eens handig zijn, als het geen kwaad kan.
Reza Geplaatst: 19 januari 2013 Auteur Geplaatst: 19 januari 2013 Bedankt voor de tips allemaal, ga een boodschappenlijstje maken ;-)
LuckyCharley23 Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Geven jullie ook iets regelmatig zonder dat er meteen iets is? Zoals bijvoorbeeld Prozyme om de haren etc in de darmen los te krijgen? Ik heb een teddy dwerg dus dat kan nog wel eens handig zijn, als het geen kwaad kan.Ja ik gaf laatst nog (begin dec) Prozyme omdat mijn konijnen behoorlijk aan het verharen waren. En het hielp echt had het via bunnybin besteld.
Majk Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Geven jullie ook iets regelmatig zonder dat er meteen iets is? Zoals bijvoorbeeld Prozyme om de haren etc in de darmen los te krijgen? Ik heb een teddy dwerg dus dat kan nog wel eens handig zijn, als het geen kwaad kan.Hier krijgt (vooral) mijn voedster het regelmatig. Beide nijnen verharen nogal de laatste tijd, en mijn voedster wast mijn ram erg veel en krijgt dus behoorlijk wat haar binnen. Als ik zie dat haar keuteltjes kleiner worden, krijgt ze prozyme
laaura Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Okee, bedankt allebij! Ik heb een schriftje gemaakt met alle medicijnen die ik nog kan kopen etc. Dus zal prozyme ook even via bunnybin gaan bestellen. Voor mijn teddy dwerg is het namelijk inderdaad wel heel erg handig. Verse ananas sap helpt ook, zei mijn dierenarts maar dat heb je natuurlijk niet altijd zomaar bij de hand.
Ruthie Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Hun groente goed nat maken helpt ook wel eens.
Lydiaa Geplaatst: 20 januari 2013 Geplaatst: 20 januari 2013 Maar hoe lang zijn die medicijnen houdbaar? Daar staat toch ook een houdbaarheidsdatum op? Of geven jullie het na die datum bijvoorbeeld toch nog?
Eefje Geplaatst: 20 januari 2013 Geplaatst: 20 januari 2013 Volgens mijn dierenarts is het gewoon houdbaar tot de datum die erop staat, ook als het open is, indien er niks in de bijsluiter staat als: na opening houdbaar tot..De meningen verschillen daar op het forum nogal over. Ik vervang het zelf na een half jaar na opening. Oogcremes enzo zijn korter houdbaar dan dat, een maand of 2 geloof ik. Ik geef niets dat de houdbaarheidsdatum overschreden heeft, maar het meeste is echt wel een paar jaar houdbaar.
Dollie Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Veel dingen zijn inderdaad wel vrij lang houdbaar. Ik heb hier nog nooit wat weg hoeven gooien..
Ainariel Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Ik heb er het volgende in zitten:* spuitjes zonder naald: altijd handig om in huis te hebben.* dwangvoer* panacur (heb ik nog van Stampertje over) maar deze wordt natuurlijk niet gebruikt zonder de dierenarts.* eetopwekkend middel (volgens mij heet dat ciseral en heb ook pimperan of iets dergelijks), ook deze zit er voor het geval dat bij en ik heb de dierenarts aan de lijn gehad.* trekzalf => altijd handig als een konijn een abces op de rug heeft en hij is niet door. Scheelt een hoop gedoe voor het diertje bij de dierenarts. Heb nu zelf 2x een abces behandeld, dus dit zou ik wel gewoon gebruiken. Abces bij de kaak of elders waarvan ik denk: ok daar waag ik me niet aan is uiteraard een ritje dierenarts.* Betadine (voor behandeling abces)
fancii Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Wanneer gebruik je eigenlijk dwangvoeding, en wanneer olvarit? Wat dat snap ik niet helemaal.En ik wil dus prozyme gaan bestellen, maar welke hoeveelheid kan ik dan het beste bestellen?Als ik veel bestel, lijkt mij dat de kans dat het over de datum gaat nogal groot. Of is prozyme echt heel lang houdbaar? Misschien wel handig om erbij te vertellen: het is voor 2 konijntjes die geen extra lange haren hebben.
Eefje Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Naar mijn weten gebruik je Olvarit eigenlijk alleen als je geen fatsoenlijk dwangvoer in huis hebt, het is niet echt goed voor ze, maar het is beter dat er iets ingaat dan helemaal niets.
Ainariel Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Sommigen mixen Olvarit en dwangvoer ook, zodat je konijn ook de nodige vezels binnen krijgt. Olvarit bevat nl erg veel suikers en met darmproblemen is dat nou ook niet de beste oplossing. Maar soms kun je niet anders.
laaura Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Ik heb gisteren ook prozyme besteld 80 gram op bunbybin. Maar bij konijnen.nl heb je ook in mindere hoeveelheden. Volgens mij blijft het heel lang goed Had ik gelezen, alleen hoe lang is lang? Haha
Aanbevolen berichten