jufmarja Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Hallo allemaal,Een paar dagen geleden wilde mijn zwartje (NHD) 's avonds geen stukje brood meer. Dat vond ik raar omdat ze dat altijd zo lekker vindt. De morgen erop at ze heel weinig voer/groenvoer. Dus toen gingen de alarmbellen al rinkelen. Toch maar wat extra lekker voer voor haar klaargelegd, alle keutels uit haar hok gehaald om te zien of ze nog wel keutelde. Buikje nagekeken en uit voorzorg gemasseerd. Ik heb uit voorzorg toch wat infacol gegeven want haar buik was niet hard maar ik wilde het zekere voor het onzekere nemen. Na school meteen naar huis gegaan om te gaan kijken. Ze had alleen wat groenvoer gegeten, gedronken had ze nog wel. Ik zag wel wat keutels maar heel weinig. Na een uur in de ren gezeten te hebben wilde ze weer een beetje eten en leek ze een stuk opgewekter. Met mezelf afgesproken als het zo zou blijven dat ik dan toch naar de dierenarts zou gaan.De morgen erop wilde ze niets meer eten. Geen groen, geen crackertje alleen soms een sprietje hooi.Ik zag een paar hele kleine keutels liggen dus meteen naar de DA gebeld, ik kon meteen komen en die heeft haar goed onderzocht, gebit, lijfje, temperatuur etc. Ze had 40.3 graden, niet goed dus. De DA kon verder niets bijzonders vinden. Antibiotica gekregen en enrofloxoral. Meteen maar een doos recovery meegenomen. Spuitje had ik nog liggen. Ben meteen begonnen met dwangvoeren. In het begin wilde ze het niet. Na blijven proberen begon ze te eten. Ze heeft twee spuiten opgegeten. Na drie uur heb ik haar weer dwangvoer gegeven. Ze pruttelde wat tegen maar heb er uiteindelijk nog een hele spuit ingekregen. Sinds een uurtje heeft ze weer hooi gegeten, wat groenvoer en zelfs een klein stukje cracker. Ze is ook weer wat levendiger. Er liggen weer een stuk of dertig keuteltjes in haar wctje. Helemaal blij dus! Maar de vraag is, hoe lang moet ik doorgaan met dwangvoeren?Kan iemand mij hier mee helpen?Alvast bedankt!Groetjes Marja
Lonja Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Ik zou erbij blijven dwangvoeren tot ze weer voldoende zelf eet, dat het richting normale porties gaat zeg maar. Je hoeft dan niet zo vaak te dwangvoeren, als ze er ook zelf kleine beetjes bij eet kan je ook wel bijvoorbeeld om de 6 uur dwangvoeren en ´s nachts niet, dus dat je gewoon 8 uur gaat slapen. Cracker en brood is niet zo gezond voor konijntjes. Nu is het even belangrijk dat ze goed eet, maar ik zou het niet iedere dag voeren.
jufmarja Geplaatst: 18 januari 2013 Auteur Geplaatst: 18 januari 2013 Okeej, dank je wel voor je reactie!! Dan geef ik haar dadelijk nog wat voer met haar medicijnen. Ik hou het goed in de gaten!Ik heb de crackertjes 'vezelrijk' van waza. Maar dat zal ik gaan minderen. Ze krijgen meestal maar een stukje ter grote van een postzegel. Groenvoer kan ik haar nu wel blijven geven denk ik he?
Roger Rabbit Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Ik zou vooral opletten dat ze flink wat hooi en/of stro eet, dat is het allerbeste om het darmkanaal weer op gang te krijgen. Aangevuld met een beetje biks en wat groenvoer. Als je besluit nog even door te gaan met dwangvoeren, geef dan niet teveel. Met brood en crackers zou ik echt helemaal stoppen.
jufmarja Geplaatst: 19 januari 2013 Auteur Geplaatst: 19 januari 2013 Dank je, dat heeft ze ook niet meer gehad. Vanmorgen at ze wel wat groenvoer. Daarna heb ik haar nog wat dwangvoer gegeven op advies van de dierenarts. Toch zit ze nog steeds niet lekker in haar vel....dat is zo moeilijk om te zien...:(
Lonja Geplaatst: 19 januari 2013 Geplaatst: 19 januari 2013 Gewoon groenvoer blijven geven denk ik hoor, zelf eten is gewoon goed op dit moment. Ze heeft geen zachte ontlasting van groenvoer of zoiets dus het lijkt me prima. Ik lees het keer op keer weer en ik heb het ook bij mijn eigen konijnen zo meegemaakt dat ze als ze iets hebben vaak nog wel beetjes groenvoer willen en hooi en brokjes pas later komen.Heb je ook haar ontlasting laten onderzoeken?
Aanbevolen berichten