Ga naar inhoud

Speedy eet en drinkt niet meer


Barry

Aanbevolen berichten

Hoi Barry

Helaas heeft mijn konijn ook regelmatig last van een gasbuikje.

Ze is al een paar keer gecheckt bij de DA, alles was goed, geen ziektes, kiezen en tanden staan goed, weinig stress, ze eet goed hooi, drinkt goed, groenvoer eet ze altijd, maar ineens kan ze het hebben uit het niets.

Ik zorg dat ik altijd carprofen, ciseral en dwangvoer in huis heb wanneer dit gebeurd. Ik weet ook dat ze er last van heeft als haar buikje slap voelt of juist heel gespannen. Meestal werken de carprofen en ciseral na 2 uurtjes en eet ze weer, dan hoef ik haar ook geen dwangvoer te geven. Soms wil ze alsnog niet eten en dan geef ik haar alsnog dwangvoer, een gevecht maar daarna eet ze eigenlijk altijd wel weer. Als ze na de medicijnen en dwangvoer nog niet opknapt (gelukkig maar 1 keer gehad) ga ik wel naar de DA. Maar dat autoritje levert altijd een hoop stress op, dus als het niet hoeft, kan je hem beter thuis houden.

Sterkte ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • 3 weken later...

Weer een update... ik ben gestopt met het geven van droogvoer. Dit op advies van JoBoris en de dierenarts. Speedy is energieker dan ooit en geen spoor van verstopping meer... Hij leeft nu alleen van hooi, gedroogde kruiden en kruidenhooi. De dierenarts zei ook dat een konijn prima op hooi alleen kan leven, omdat hij zelf zijn benodigde vitamines aan kan maken. Honden/katten/konijnenbrokjes zijn immers ook alleen voor de commercie ontwikkeld, zo had ik het nog niet bekeken dus.

Door de biks 's ochtends zaten de konijnen al zo vol dat ze periodes matig tot niets aten, biks bevat namelijk veel calorieen. Nu eten ze de hele dag door en het keutelen gaat prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hai Cynthia, het gaat buitengewoon goed! Sinds ik alleen nog maar hooi te eten geef, gaat het sindsdien (al 3 maanden) helemaal goed met Speedy. Hij is energieker dan ooit en is lang niet meer zo hysterisch bij het zien van voedsel als in de biks tijd. ;-)

Mijn vermoeden is dan ook, dat hij 's ochtends met een bakje biks al zo vol zat (terwijl ik een kleine portie gaf) en door het aantal calorieen daarna weinig at. Nu eet hij de hele dag door hooi en zo blijven zijn darmpjes mooi werken. Het klinkt voor mij ook erg logisch.

Wel wissel ik hooi (Barni-I) af met paardenbloem kruidenhooi (Barn-I) en als extraatje geef ik 's avonds een handje kruiden van Esve (veldkruiden).

Naast al het goede nieuws eet hij nu ook zijn eigen darmkeutels en dat is bij konijnen sowieso een goed teken. Probeer het zou ik zeggen, het is het echt waard. Uiteraard moet hij wel de hele dag vers hooi kunnen eten, aangezien er bijna geen calorieen in hooi zitten.

Trouwens, wat een prachtige konijnen heb jij zeg, wat een koppies zeg! ;-)

Heel fijn weekend, groeten Barry.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Barry,

Bedankt voor je antwoord!

Ik heb de brokjes al aardig verminderd, ze eten nu veel beter hooi, moet hun grote ruif nu zeker 2 keer per dag helemaal vullen, en als ze brokken krijgen dan is het een ware oorlog. Tot nu toe gaat het goed, maar het is nog afwachten of het dan gaat blijven doen. Anders minder ik het weer, net zo lang totdat het wel goed gaat :)

Maar super om te horen dat het met Speedy heel goed gaat! :)

Dankjewel voor je compliment, het zijn ook echte schatjes! :love:

Die van jou mogen er ook zeker zijn! :D

Groetjes,

Cynthia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .