Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds gisteravond drinkt en eet Speedy plotseling niet meer. Hij voelt nu ook koud aan en beweegt amper. Ik heb uiteraard al een afspraak bij de dierenarts gemaakt voor vanochtend. Fingers crossed dus maar. :-( Maak me wel zorgen. Gistermorgen was hij nog springlevend en gek aan het doen.

• Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Ik heb een gelijkaardige situatie gehad met mijn konijn onloangs. Bleek gas te zijn; ik moest medicatie en dwangvoer geven.

Probeer het konijntje ook zeker goed warm te houden (warmwaterkruik, handdoeken, ...).

Succes bij de dierenarts!

Geplaatst:

Waarschijnlijk heeft hij gas of verstopping. Ik weet niet hoe laat je gaat, maar hoe eerder hoe beter. Ik ben eens midden in de nacht gegaan ipv de volgende ochtend en dat heeft Bumbas leven gered. Ze had zo veel pijn dat ze nergens meer zin in had. Sterkte met je konijn ik hoop dat het goed komt!

Geplaatst:

En? Hoe was het bij de dierenarts? Klinkt inderdaad als gas, de volgende keer kun je een paar dingen zelf doen, warm houden is erg belangrijk, zoals Sanne zegt. Ik heb zelf een medicijnkit in huis voor dit soort gevallen, dan volstaat een telefonisch consult met de dierenarts vaak en kun je je konijn sneller helpen zonder de stress van de auto en dierenarts. Hoe sneller je erbij bent hoe beter, inderdaad ook laat op de avond of midden in de nacht na de dierenarts, het is echt een alarmsymptoom als je konijn niet eet.

Sterkte!

Geplaatst:

Om 11:40 had ik de afspraak bij de dierenarts. Speedy werd getemperatuurd, 36.1, terwijl het tussen 39-40 moest zijn. Ook vond de dierenarts zijn buikje erg hard en ging van een koliek uit. Speedy kreeg een injectie tegen de pijn, werd op temperatuur gehouden en kreeg een infuus plus dwangvoeding. Hij is daar achtergebleven. Om 19:00 heb ik gebeld over de stand van zaken. Zijn temperatuur was iets gestegen en had iets gegeten. Maar het zijn mini-stapjes en de arts zei dat we er nog steeds niet zijn. :-( Morgen om 12:00 kan ik weer bellen. Ik heb nog steeds geen idee hoe dit kan zijn gebeurd. Bedankt voor de lieve reacties!

Geplaatst:
Ow jeej, hoe gaat het met haar??

Tara, ik heb ook een ehbo doos, wat heb jij er allemaal in zitten?

Hier ben ik ook benieuwd naar, zeker voor een eventuele volgende keer.

Geplaatst:

Heel veel sterkte! Ik hoop dat hij snel weer de oude is. Het is altijd zorg erg om je nijntje zo ziek te zien...je kunt zo weinig doen.

Je hebt snel ingegrepen dat is super! Wat zal hij blij zijn met zijn baasje!

Ik denk aan jullie! Laat je weten hoe het morgen gaat?

Geplaatst: (aangepast)

Veel sterkte en beterschap voor je konijn!

Ow jeej, hoe gaat het met haar??

Tara, ik heb ook een ehbo doos, wat heb jij er allemaal in zitten?

Metocloral, Cisaral, Carprofen, Infacol, Laxulon, dwangvoer en nog het een en ander aan oogdruppels en cremes omdat Frits een tijdje last van zijn oog had. Dat was het wel zo'n beetje geloof ik! Als het nodig is mogen ze mijn kruik gebruiken, glazen potjes met heet water en een theedoek erom doen het ook wel een uur of 2..

aangepast door Eefje
Geplaatst:

Zoiets heb ik ook:

Vloeibare panacur, equate, infacol, cisaral drops, recovery, olvarit, norit, carprofen, lactulose, prozyme, ors en nu ook enrofloxoral. En dan een heleboel spuitjes.... de nijnen hebben een eigen pittenzak en kruik, en heb altijd een stapeltje handdoeken klaarliggen..

Metocloral kreeg ik niet mee bij de dierenarts :(

Enne niet te vergeten, dit voor mij o zo belangrijke forum!!! Jullie adviezen en tips zijn zo belangrijk!

Geplaatst:

Norit en ors heb ik zelf altijd in de kast liggen, ik neem het altijd mee op vakantie, maar heb het gelukkig eigenlijk nooit nodig ;)

Wat gek dat je metocloral niet mee krijgt, ik heb verleden week nog een flesje gekocht bij de dierenarts zonder dat er iets aan de hand was met mijn konijnen, geen probleem!

Je kunt het anders ook online bestellen bij medpets of dierenapotheek, als je het graag in huis wilt hebben. Enrofloxoral heb ik niet, ik zat er aan te denken om het te bestellen, maar zou het toch niet geven zonder eerst bij een dierenarts te zijn geweest, dus kan ik het daar wel kopen. Panacur of fenbendrops wil ik misschien ook nog wel voor de zekerheid in huis halen, maar net 2 icepods besteld (ja i know, het vriest buiten, maar ga ze toch nodig hebben van de zomer ;)), dus ik schuif het even door naar volgende maand..

Geplaatst:

Dan ga ik morgen nog wel even terug om het alsnog te vragen. Ze zeiden hier dat ik het alleen op recept van de dierenarts kan krijgen.

Enrofloxoral heeft mijn nijn nu, dus vandaar. Panacur wil ik altijd in huis hebben. Heb in het verleden EC gehad en pas heeft mijn brownie pinworm gehad. Dus maar wat meer besteld om in de ehbo doos te doen! Ik had contact gehad met Wilhelminapark Utrecht en die gave aan dat de suspensie beter was. (wel iets slechter voor je portemonnee;))

Norit en Ors heb ik op advies van een ander artikel in dit forum :) Heb meteen het hele lijstje gekocht:$ Tja het is een duur doosje geworden maar ik voel me daar wel beter bij! Die van mij krijgen altijd iets in het weekend of op feestdagen. En ja ik loop nogal snel naar de dierenarts en dat heeft me al zo veeel geld gekost!! Dus nu kan ik ook bellen en dan zelf medicatie geven. Dan kan ik de volgende dag er meteen heen. Ik ga liever een keer te veel dan een keer te weinig. En mijn gevoel heeft me nog nooit in de steek gelaten. Ik ben er elke keer net optijd bij!

Haha ach je kunt het maar beter in voren hebben, zo ben ik ook :)

Geplaatst:

Als eerste hoop ik dat het heel snel goed gaat met je nijn! Mag ik vragen waarom Infacol? Voor gas als ik bedenk waarom ik het mijn baby gaf.. maar wanneer en waarom geef je dat? Ik heb helemaal niks in huis :$ Ga toch maar s wat verzamelen moet ik alleen wel weten wat en waarom. Zal een topic openen...

Geplaatst:

Infacol en Equate werken bij konijntjes ook heel goed tegen gas Reza. Ik zou inderdaad maar wat in huis gaan halen. ;)

Als eerste hoop ik dat het heel snel goed gaat met je nijn! Mag ik vragen waarom Infacol? Voor gas als ik bedenk waarom ik het mijn baby gaf.. maar wanneer en waarom geef je dat? Ik heb helemaal niks in huis :$ Ga toch maar s wat verzamelen moet ik alleen wel weten wat en waarom. Zal een topic openen...
Geplaatst:

Verhaart je konijn op het moment of heeft het misschien iets gegeten waar hij verstopt door zit zoals bijv. karton?? Hopelijk komt het weer goed met Speedy. Succes!

Om 11:40 had ik de afspraak bij de dierenarts. Speedy werd getemperatuurd, 36.1, terwijl het tussen 39-40 moest zijn. Ook vond de dierenarts zijn buikje erg hard en ging van een koliek uit. Speedy kreeg een injectie tegen de pijn, werd op temperatuur gehouden en kreeg een infuus plus dwangvoeding. Hij is daar achtergebleven. Om 19:00 heb ik gebeld over de stand van zaken. Zijn temperatuur was iets gestegen en had iets gegeten. Maar het zijn mini-stapjes en de arts zei dat we er nog steeds niet zijn. :-( Morgen om 12:00 kan ik weer bellen. Ik heb nog steeds geen idee hoe dit kan zijn gebeurd. Bedankt voor de lieve reacties!
Geplaatst:

Vanmiddag naar de dierenarts gebeld voor de stand van zaken. Speedy heeft iets gegeten en wat gekeuteld, zijn temperatuur is ook gestegen. Allemaal wel positief dus, nu hopen dat de stijgende lijn zich dus voortzet. Het weekend blijft hij dus ook onder toezicht in de dierenkliniek. Waardoor kan een verstopping eigenlijk ontstaan? Ik begrijp dat dit door te weinig drinken kan komen, maar Speedy dronk juist heel veel. Hij wil wel eens enthousiast scheuren met kranten en ook wel eens een kartonnen doos kapot bijten. Zou dit ook kwaad kunnen? Verharen doet hij helemaal niet, het is een echt Rexje.

Geplaatst:

Ik had eerst ook twee rexjes en nu nog een grote otterrex, die zijn zo lekker zacht :mdr: Fijn dat het al wat beter gaat! Het zou kunnen door karton of misschien iets anders wat hij opgegeten heeft. Je weet het niet..... Die van mij hebben het nu door het verharen.... Ik moet ze goed in de gaten houden! Heel veel succes!!

Geplaatst:

Fijn dat het wat beter gaat! Kranten moeten ze wel tegen kunnen volgens mijn dierenarts, zolang ze geen hele krant opeten. Met karton moet je wat beter oppassen, al ze hele stukken opeten kan dat zeker tot verstopping leiden. Ook vloerbedekking bijvoorbeeld, het kan vanalles zijn, ze zijn zo kwetsbaar. Maar het gaat de goede kant op met Speedy, hartstikke fijn!

Geplaatst:

Maar hoe merk je dat ? Dat ze verstopt zijn? Ja geen keutels,maar ik heb er twee in hetzelfde hok... en wanneer geef ik dan infacol? Ga het wel halen maandag maar dan moet ik ook weten hoe te gebruiken..

Geplaatst:

Sowieso altijd even een dierenarts bellen als er wat is. Bij gas stoppen ze met eten, je ziet dan ook aan ze dat ze pijn hebben, gaan als een bolletje zitten en soms knarsen ze met de tandjes. Bij Frits merkte ik de hele dag al dat hij zich niet zo fijn voelde, hij ging op gekke plekken liggen waar hij normaal nooit lag en kon zijn draai niet vinden. Toen hij 's avonds na een hap andijvie het bakje liet voor wat het was wist ik genoeg en zat ik een uurtje later bij de dierenarts, ik had toen zelf geen medicijnen in huis, wist alleen dat het niet goed was en dat ik niet moest afwachten. Als ze gas hebben voelt het buikje niet lekker vol, zoals normaal, maar een beetje hard en opgeblazen, afhankelijk van hoe lang ze er al mee zitten. Bij verstopping zullen ze ook stoppen met eten, of minder eetlust hebben. Dat is altijd een alarmsignaal. Ik doe verder niks met medicijnen zonder de dierenarts even te bellen voor de zekerheid. Die stelt dan wat controlevragen en zo kun je dan telefonisch vaak al gas vaststellen. De dierenarts zal je dan ook vertellen wat je moet doen met de medicijnen die je in huis hebt.

Geplaatst:

Ja inderdaad, grote stukken karton en vloerbedekking zijn niet goed! En ook plastic is gevaarlijk! Die kleine arme nijntjes kunnen niet zo veel hebben... hoe gaat het nu met Speedy??

Geplaatst:

Oh, dan heeft hij het misschien al wel een keer gehad, maar niet heel erg :frown: Ik heb hem een keer een dag zo zien doen, en zei dat hij niet helemaal ok leek. In de avond was hij weer in orde...Kan het vanzelf over gaan? Guus is sowieso wel een aparte, hij heeft heel duidelijk een humeur...als het meneer niet zint kan hij ook mokken. Maar wat jij beschrijft Tara heb ik wel een keer gezien, maar toen ik echt dacht nu is het mis begon hij weer te eten en te rennen * ben verzekerd voor de dieren dus ik bel wanneer ik ongerust ben direct zonder ook maar je belt makkelijker vindt ik daarom verzekerd* ... Is er een oorzaak waardoor ze het krijgen?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .