Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben nieuw hier. We hebben een heel leuk konijntje van 7 maanden. Hij is altijd super lief en vrolijk, maar nu wil hij al een paar dagen absoluut niet drinken. Niet uit een flesje en niet uit een bakje. Dit zijn we helemaal niet gewend, want normaal drinkt hij altijd best veel. Ik geef hem nu vocht door groente heel nat te maken, daar smult hij van en ook zijn hooi en biks eet hij gewoon. Dus we staan voor een raadsel waarom hij verder zijn drinken weigert. Heb de dierenarts gebeld, maar deze weet het ook niet. Die vond mijn aanpak met natte groente prima, maarja... ik wil toch ook wel heel graag dat onze Pluis weer gewoon gaat drinken. Heeft iemand misschien tips, hoe ik ons konijntje weer aan het drinken kan krijgen? Als ik minder met de natgemaakte groente, worden zijn keutels kleiner en droger en wordt hij ook rustiger, dus om verstopping te voorkomen geef ik dan snel weer nat wortelloof. Ik hoop dat iemand kan helpen, want ik maak me toch zorgen.

Geplaatst:

Ik zou niet met een spuitje water gaan geven, dat is alleen maar stressvol, via die natte groenten krijgt hij ook genoeg vocht binnen, dat vind ik een supergoeie oplossing. Wel gek dat hij niet drinkt, daar heb ik ook geen oplossing voor, meestal regelen ze dat zelf wel.. Misschien gaat hij het straks vanzelf wel weer doen. Je zou kunnen proberen om hooithee te geven, misschien vindt hij dat lekkerder. Ik roep maar wat..

Geplaatst:

Met een spuitje heb ik ook geprobeerd, maar dan gaat hij alleen maar heel nijdig in het spuitje bijten en uiteindelijk ook naar mijn handen bijten. Ik heb ook nog nooit iets met een spuitje hoeven geven, dus ben er ook niet echt handig in.

Geplaatst:

Spuitje is niet aan te raden, konijnen worden daar idd erg bang van. Misschien dat je het water een smaakje moet geven? Konijnenranja? :P

Je kunt bv basilicum in het water laten weken zodat er een basilicum smaak aan komt.

Geplaatst:

ik heb mijn konijn ook al enkele keren met een spuitje water moeten geven (die kon niet meer drinken van de teut wegens tandproblemen) en die was daar alleen heel dankbaar voor.. hangt natuurlijk van konijn tot konijn af.

Geplaatst:

Misschien kun je proberen het water een smaakje te geven? Maak bijvoorbeeld hooithee: kook water, zet het af en doe er een pluk (kruiden)hooi in. Laat dit een paar uur trekken.

Geplaatst:

Hooithee wordt hier niet gewaardeerd. Toen ik medicijnen met een spuitje moest geven heb ik het een heel klein beetje in een olvarit wortelhapje 'gedipt'. Medicijnen toedienen was nog nooit zo makkelijk! Maar ze mogen het natuurlijk niet te veel binnen krijgen. Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ik mijn ene konijn nooit zie drinken. Maar misschien hebben ze gewoon wel genoeg aan het vocht uit de groente zelf. Of likt je konijn misschien sneeuw nu in deze tijd? Dat zag ik mijn Bumba namelijk gisteren doen. Misschien hoeft ze daarom geen water?

Geplaatst:

dank voor jullie reacties! Ik heb nu soort kruidenthee gemaakt en jaja na veel aandringen ging er via de drinkfles 20cc naar binnen, maar hij verzint echt nog niet zelf om ook eens een slokje te nemen. Hoevaak zal ik 'm nou die fles voorhouden als hij niet zelf drinkt? Is 3x per dag dan genoeg? De groente gaf ik de afgelopen dagen wel 8x per dag, maar dat wil ik toch erg graag minderen.

Geplaatst:

Mijn konijn heeft ook eens een periode (een week of twee) gehad waar hij plots niet meer dronk uit zijn drinkflesje. Ik heb toen ook een kommetje water enzo gezet, maar dat hielp niet. Ik gaf hem dan dan idd veel waterige groenten zoals komkommer. Hij leek er niet echt onder te lijden want hij at goed voor de rest.

Na een tijdje is mijn konijn gewoon uit zichzelf terug beginnen drinken.

Ik weet dus niet of dit per se een probleem is voor een konijn, weinig drinken, maar best wel in het oog houden natuurlijk.

Geplaatst:

inmiddels heb ik pluis zover dat hij3x per dag uit zijn drinkfles soort hooithee drinkt, verdun het steeds meer met gewoon water, zodat hij uiteindelijk weer op gewoon water kan. Nu weigert hij beslist gewoon water. Hij komt ook nog niet zelf op het idee om eens wat te gaan drinken... Zou dat wel weer komen??? Best apart gedrag toch? of zijn er meer konijnen die onverklaarbaar reageren?

Geplaatst:

Onze pluis is nog steeds niet aan het drinken, wil ook zn groente niet, hij zit weggekropen in een hoekje. Om hem in de gaten te houden hebben we toch maar besloten hem binnen te halen. Hij staat nu op de koude zolder om te wennen aan de temperatuursovergang. Na hoeveel dagen kan ik hem beneden gaan zetten, weet iemand dat misschien?

Geplaatst:

Een konijn dat niet eet en niet drinkt en weggekropen zit in een hoekje is gewoon ziek. Ik zou de dierenarts bellen, en daarmee niet wachten tot morgen.

Geplaatst:

Inderdaad, als hij niet eet is het echt een noodgeval, het klinkt alsof hij hartstikke ziek is. Konijnen kunnen daar heel snel dood aan gaan, dus als je nog niet geweest bent zou ik nu nog naar de dierenarts gaan, voordat het te laat is.

Geplaatst:

Niet willen drinken, maar wel goed eten is niet direct iets om heel erg van te schrikken, maar als hij niet wil eten moet je binnen 3 uur bij een dierenarts zijn. Na 12 uur gaan de darmen stil liggen en na 24 uur kan dit helemaal fataal worden. In veel gevallen zelfs al veel eerder. Dus hoe eerder bij een dierenarts hoe beter.

Mogelijk heeft hij nu last van zijn darmen door het vele groen.

Geplaatst:

Onze Pluis zit nu op advies van de DA binnen, na het acclimatiseren in een koude kamer, staat hij nu in de keuken. De DA heeft geen idee waarom hij niet drinkt. Hij had idd last van zijn darmen door al het groen, dus dat hebben we

geminderd. Hooi eten doet hij op zich wel goed, maar hij kijkt absoluut helemaal niet naar zn drinken, zo raar. Ik loop nu drie keer per dag met een drinkflesje achter hem aan en dan drinkt hij uiteindelijk na veel aandringen telkens zo'n 20ml. Zou dat genoeg zijn om niet uit te drogen? Hij weegt ongeveer 2 1/2 kilo. Hij is 's avonds elke keer heel levendig, dan lijkt het of er niets aan de hand is, maar de rest van de dag is hij toch niet zoals hij eerst was. Eerst kwam hij je altijd direct begroeten zodra je in de buurt kwam, nu doet hij dat veel minder. Ik hoop zoooo dat het goed komt!! Bedankt voor al jullie reacties tot nu toe!!

Geplaatst:

60 ml per dag lijkt me wel voldoende, vooral als hij ook nog wel wat groenten krijgt. Hier drinken ze ook ongeveer die hoeveelheid, maar ze zijn wel bijna een kilo lichter dan de jouwe. Blijft gek dat hij uit zichzelf niet drinkt!

Geplaatst:

loopt je konijntje vrij rond? Ik weet niet maar als mijn nijntjes rond lopen in de woonkamer dan drinken ze uit de bakjes van de katten is het mogelijk dat jou konijntje dat ook doet?

Beterschap en sterkte met hem :)

Geplaatst:

dwangvoeren levert erg veel stress op dus zo iets moet je echt als laatste redmiddel gebruiken. Als ze echt aan het uitdrogen zijn maar dit konijntje wil nog wel drinken als ze het flesje bij zijn neusje houdt. En sommige konijntjes drinken soms wat minder doen ze hier ook, maar dan krijgen ze vocht binnen van de groenten :D

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een drinkbakje staan in de keuken, maar daar kijkt ie ook niet naar. Ik geef hem 3x per dag wat natgemaakte groente, maar hij heeft af en toe plakpoep, dus te veel natgemaakte groente durf ik hem niet meer te geven. Wat nu enorm opvalt is dat ie opeens nogal pubert. Hij loopt heel hard rondjes om mn voeten en wil er het liefst bovenop, het lijkt wel of hij opeens alleen daar nog maar aandacht voor heeft:oh: Zou dat er ook mee te maken kunnen hebben?

Met een spuitje probeer ik er ook af en toe wat extra water in te krijgen, maar dat levert nogal stress op, hij doet heeeel erg zn best om zich los te wurmen.:s

Geplaatst:

Ik geloof er niet in dat een konijn zich laat verdrogen, maar wel in pubertijd. Het is een prooidier met overlevingsinstinct dat laat zich niet zomaar uitdrogen.

Uit testen en proberen zou kunnen. En dat hij nu anders is van gedrag kan ook alles verklaren met de pubertijd, konijnen zijn normaliter overdag in rust en komen pas 's avonds in actie.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .