Ga naar inhoud

Torticollis


Latoya93

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik erachter gekomen dat één van mijn twee konijnen last heeft van torticollis. Ze lag vanmiddag te tollen in het hok. Toen zag ik dat haar koppie scheef stond. We hebben gelijk de dierenarts gebeld en konden gelukkig terecht. De dierenarts vertelde dat het waarschijnlijk gaat om een middenoorontsteking of om de cuniculi parasiet. Ze besloot om uit allebei te behandelen. Ik ben gaan googlen en zie dat dit helaas regelmatig voorkomt. Ik heb de meeste sites nu al wel gelezen en zit toch nog met wat vragen.

Ik heb van de dierenarts penacur en enrofloxoral drops gekregen, penacur moet ik 1x per dag geven en enrofloxoral 2x daags. Nu lees ik overal op internet ook dat je metacam kan geven... Dit heb ik toevallig in huis voor onze hond, dus ik zou dit kunnen geven... Bevelen jullie me dit aan, want ik weet niet of ik dit allemaal tegelijk kan geven?

Verder zitten ze altijd samen en zijn de beste vrienden, de dierenarts zei dat ze niet perse uit elkaar moeten omdat de besmettingskans klein is?

Ze zit nu buiten maar ik lees dat ze beter naar binnen kan? Is de temperatuur overgang niet te groot? En mogen ze dan samen naar binnen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en dat het weer helemaal goed gaat komen met Chica

Groetjes Latoya

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je konijn e ciniculi heeft moet je hem inderdaad naar binnen halen, gewoon samen met zijn maatje. ook moet je het andere konijn mee behandelen tegen EC!

hoop dat anderen hier je tips kunnen geven over de medicijnen! beterschap voor je konijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

iK ben het met Anjo eens, lekker samen binnen halen! Een ziek konijn kan zijn/haar eigen lichaamstemperatuur moeilijk regelen en kan zo onderkoeld raken. En als het niet nodig is, ook niet uit elkaar halen, dat zorgt alleen maar voor extra stress.

Een erg vervelende ziekte, EC..

Je kunt het beste het andere konijn twee weken meebehandelen tegen panacur. De besmetting vindt naar mijn weten vooral plaats via de urine, dus ik zou zeker mee behandelen.

Verder kan het voor zover ik weet geen kwaad om ook metacam te geven, dit hebben wij ook gedaan toen Beer EC had, in combinatie met de andere medicijnen. Wij gaven echter geen enrofloxoral, maar metocloral.

Voor je dit doet, overleg even (telefonisch) met de dierenarts, dan weet je het zeker! Let ook even goed op de dosering, van metacam-hond hoef je maar heel weinig te geven.

Eet Chica nog goed? En hoe reageert het andere konijn op haar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eet Chica nog goed? En hoe reageert het andere konijn op haar?

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb een binnenkooi gekocht en ze zitten nu lekker binnen. Ze is redelijk actief en het andere konijn reageert niet bijzonder op haar. Vanmiddag zaten ze elkaar nog lekker te poetsen. Ik vind het moeilijk om in de gaten te houden of ze goed eet, zeker omdat ze samen zitten.. Vanmiddag gaf ik haar een soepstengel en dit at ze wel, dus in ieder geval een teken dat ze wel kan en wilt eten. Ik heb haar alleen nog niet de brokjes zien eten. Hebben jullie nog tips hoe ik dit in de gaten kan houden?

Om het andere konijn te behandelen, moet ik dan de gewone dosering gebruiken van penacur of een lichtere dosering?

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb een binnenkooi gekocht en ze zitten nu lekker binnen. Ze is redelijk actief en het andere konijn reageert niet bijzonder op haar. Vanmiddag zaten ze elkaar nog lekker te poetsen. Ik vind het moeilijk om in de gaten te houden of ze goed eet, zeker omdat ze samen zitten.. Vanmiddag gaf ik haar een soepstengel en dit at ze wel, dus in ieder geval een teken dat ze wel kan en wilt eten. Ik heb haar alleen nog niet de brokjes zien eten. Hebben jullie nog tips hoe ik dit in de gaten kan houden?

Om het andere konijn te behandelen, moet ik dan de gewone dosering gebruiken van penacur of een lichtere dosering?

Groetjes

Het is wel belangrijk om in de gaten te houden dat ze blijft eten. Doet ze dat niet, zul je haar moeten dwangvoeren. Het is ook belangrijk om in de gaten te houden hoe het andere konijn op haar reageert. Als ze ziek en zwak is, kan het zo zijn dat het andere konijn gaat rijden e.d.

Voor het andere konijn hebben wij dezelfde dosering aangehouden, maar dat is wel afhankelijk van het gewicht. Hier zijn ze toevallig allebei ongeveer even zwaar, ik weet niet hoe dat bij jouw konijnen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .