Nijst966 Geplaatst: 11 januari 2013 Geplaatst: 11 januari 2013 Hallo,Wij hebben 2 dwergkonijnen waaronder 1 voedster van bijna 8 jaar genaamd Sproet. Begin december merkte ik op een dag dat ze wat minder at dan normaal. Even later zag ik dat ze bloed in haar urine had. Urine na laten kijken bij de dierenarts die een blaasontsteking constateerde. Ik kreeg een antibioticakuurtje mee: Enrofloxoral drops 2 x daags 0,50 ml. gedurende 5 dagen. Dezelfde avond meteen begonnen en de volgende ochtend zag ik geen bloed meer. Kuurtje evengoed afgemaakt en alles leek goed te gaan. Tot begin januari: wederom bloed in de urine. Wederom urine laten testen. Behalve bloed en bacterien werden er ook wat kristallen gezien die kunnen wijzen op blaassteentjes of blaasgruis. Wederom een kuurtje Enrofloxoral: 7 dagen gebruiken en dan weer laten testen. Nog steeds zat er wat bloed in de urine. Advies: kuurtje met max. 3 dagen verlengen en dan afwachten. Mocht er sprake zijn van blaassteentjes / blaasgruis dan kunnen deze operatief verwijderd worden. Behalve dat dit een kostbare ingreep is geeft de dierenarts aan dat de operatie / narcose riskant is voor een konijn van bijna 8 jaar. Op dit moment gaat het op zich goed met Sproet. Ze is levendig en eet goed. Ik realiseer me heel goed dat ze (zoals de dierenarts aangeeft) hoogbejaard is en dat het vandaag of morgen zomaar afgelopen kan zijn. Wat dat betreft ben ik heel realistisch: we hebben meer konijnen gehad en die werden over het algemeen een jaar of 5 a 6. Wat ik echter absoluut NIET wil is dat ze pijn krijgt en daardoor wegkwijnt.Toen ik wat rond snuffelde op het internet vond ik een dierenkliniek in Echt die soms konijnen met blaasproblemen behandelt met een speciaal soort voer: Supreme Science Vetcare Plus / Urinairy Tract Health Formula. Ik heb contact opgenomen met deze kliniek. Het gaat om voer dat het konijn op een natuurlijke manier stimuleert om meer te drinken hetgeen een gunstig effect kan hebben op blaasproblemen. Mijn eigen dierenarts heeft dit voer niet maar kan het wel bestellen. Het is niet goedkoop: 1 kg. kost ongeveer 6,50 euro. Sproet mag daar met haar 2 kg ongeveer 50 gr. per dag van hebben. Is er hier iemand die ervaring heeft met dit voer??? Of hebben jullie tips??? Zoals ik al aangaf gaat het nu best goed met Sproet. Maar eindeloos aan de antibiotica kan natuurlijk niet. Een operatie is voor ons erg duur en gezien haar leeftijd brengt dit risico's met zich mee. Ik heb het voer besteld: a.s. maandag kan ik het ophalen en ermee starten. Verder blijft het afwachten. Sproet zit overigens buiten. Ze heeft tevens een binnenhok waar ze lekker beschut kan zitten. Ze geeft zelf echter de voorkeur aan buiten..zelfs als het regent of als het flink vriest. Ik laat haar dus maar maar houd haar ondertussen wel goed in de gaten. Ik ben benieuwd naar eventuele reacties. Het kan wel even duren voordat ik reageer. Met 4 jonge kinderen heb ik mijn handen vol maar ik probeer regelmatig te kijken en eventueel te reageren. Alvast bedankt voor het lezen en voor eventuele reacties!
nalapuk Geplaatst: 11 januari 2013 Geplaatst: 11 januari 2013 Ik heb er geen ervaring mee, weet wel dat bij katten speciaal voer een onwijs goed effect kan hebben op blaasproblemen dus ik geloof wel dat dat bij konijnen ook mogelijk moet zijn!8 is een mooie leeftijd maar er kunnen absoluut nog wat jaartjes bij, mits inderdaad zonder pijn! Ik begrijp wel dat je twijfelt over zo'n operatie, dat is ook nogal wat.
Nijst966 Geplaatst: 11 januari 2013 Auteur Geplaatst: 11 januari 2013 Inderdaad: zonder pijn! Dat is het belangrijkste. Ik heb haar destijds gekregen toen ze nog geen 8 weken was: onwijs klein en erg mager. Door de jaren heen heb ik een hele hechte band met dit konijn opgebouwd. Ze was voorheen nogal nerveus..soms angstig waardoor ze soms gromde wat door sommige mensen helaas verkeerd geinterpreteerd werd. Naarmate ze ouder werd werd ze tevens rustiger. Sproet is geen allemansvriendje maar vind het heerlijk om geaaid / geknuffeld te worden en zodra ze mijn stem hoort reageert ze enthousiast. Wat wel grappig is: ik geef haar nu nog 2 x daags medicatie en dat vindt ze niet fijn. Ik kom daarnaast regelmatig om haar even te knuffelen en ze schijnt exact te weten wanneer het tijd is voor de medicatie: dan gaat ze er vandoor. Slim konijn nietwaar? Mijn man is overigens tegen een operatie. Dat ik met het speciale voer begin vindt hij echter prima. We gaan het proberen maar mocht Sproet pijn krijgen / zich niet lekker voelen dan zal ik ingrijpen..hoe dan ook. Ze heeft een mooi leven gehad tot nu toe en ik hoop dat dit tot op het einde zo kan blijven!
HildeR Geplaatst: 11 januari 2013 Geplaatst: 11 januari 2013 Is ze gesteriliseerd? 8 jaar vind ik trouwens niet hoogbejaard voor een dwergkonijn hoor
Nijst966 Geplaatst: 12 januari 2013 Auteur Geplaatst: 12 januari 2013 Is ze gesteriliseerd? 8 jaar vind ik trouwens niet hoogbejaard voor een dwergkonijn hoor De dierenarts noemde haar hoogbejaard en ze is inderdaad een stuk ouder dan de konijnen die we voorheen hebben gehad. Sproet is niet gesteriliseerd. Omdat ze nooit een nestje heeft gehad weet ik dat er problemen kunnen optreden m.b.t. haar baarmoeder. Gezien het feit dat we geen stolsels / slijm zien, de bacterien die werden aangetroffen en de reactie op antibiotica wordt echter eerder gedacht aan blaasproblemen. Mocht de oorzaak onverhoopt toch de baarmoeder zijn dan zou de operatie die aan de hand daarvan zou moeten worden uitgevoerd eveneens riskant zijn voor een konijn van deze leeftijd..aldus de dierenarts.
moniquexxx0 Geplaatst: 12 januari 2013 Geplaatst: 12 januari 2013 Ik had een konijntje wat ineens niet meer zindelijk was en heb ook haar urine laten testen. Zij was ook helemaal nat van onder. Zij had geen bloed in haar urine dus geen blaasontsteking maar wel veel gruis in haar urine. Ik ben toen inderdaad speciaal voer gaan geven. Volgens mij was het dit voer maar zat toen in een groene doos? Het zijn vrij grote brokken. Echt wel een paar centimeter lang. Bij mij heeft het geholpen. Ik heb haar toen 2 dozen gegeven en daarna was het weg. Ze krijgt nu wel Science Selective dus geen gewone biks.
Dollie Geplaatst: 12 januari 2013 Geplaatst: 12 januari 2013 Ik begrijp dat er alleen urineonderzoek gedaan is en geen röntgenfoto of echo? Gezien de kristallen in de urine lijkt het natuurlijk voor de hand liggend maar een foto/echo geven veel meer zekerheid.. Ik heb zelf een konijn gehad met blaasgruis/stenen. Bij hem zijn we heel lang met AB bezig geweest, wat funest is geweest voor zijn darmen. Het heeft niks geholpen. Toen uiteindelijk de juiste diagnose is gesteld, stonden wij ook voor de keuze: Konijn (7 jaar) laten opereren of niet. We hebben de knoop nooit kunnen doorhakken want hij is vlak daarna aan een darmprobleem overleden. Maar ik denk dat we het uiteindelijk wel gedaan hadden. Je moet iets. Ik heb niet zo veel ervaring met het speciale voer, ik ken het wel en mijn konijnen zijn er dol op, maar drie jaar geleden bestond het nog niet. Ik heb toen de keuze gemaakt om mijn andere konijnen Bunny Basics van Oxbow te gaan voeren. Dit is een brok met een laag calciumgehalte en veel Engelse dierenartsen bevelen het aan voor konijnen met blaasproblemen. De brok bevat ook een hoog vezelgehalte wat ideaal is voor de darmen en het gebit. Het bevalt mij zeer goed. Voor een ander konijntje die snel last van haar blaas had was het een ideale brok, ze heeft nooit meer problemen gehad. De problemen waren echter ook nog niet dermate ernstig dat er wat aan moest gebeuren. Dat is wel een probleem in jouw situatie, het lijkt erop dat er al gruis en/of stenen zitten. Je kunt met voer veel voorkomen, maar niet verhelpen bij konijnen. Je kunt in elk geval met de speciale brok beginnen en ik zou daarnaast veel groente voeren. 50 gram brok is misschien wel wat veel, hoewel het natuurlijk wel om een ouder konijntje gaat die best wat meer kan gebruiken vaak. En in plaats van al die antibiotica denk ik dat pijnstilling meer op z'n plaats is hier. Dat kan helpen de blaas te ontspannen waardoor klachten ook wat kunnen verminderen, bovendien hebben Carprofen en Metacam ook een ontstekingsremmende werking.
wupsie Geplaatst: 12 januari 2013 Geplaatst: 12 januari 2013 Max heeft ook veel "sludge" in zijn blaas, dit was te zien op een echo (op de rontgenfoto die later gemaakt is was helemaal niks te zien. Beter dus een echo maken). hij heeft ook een aantal keer blaasontsteking gehad (wel zonder bloed) en liet vaak zijn plas lopen.Ik heb hem (eigenlijk voor zijn haken) ook BBT gevoerd. hij heeft toen geen last meer gehad. Omdat hij de brokken heel doorslikte en last van zijn maag kreeg en alsnog haken ben ik toen HFST gaan voeren. Na ong een week gelijk weer plasjes naast de bak. Omdat hfst een stuk hoger calcium gehalte had gelijk de link gelegd tussen het plassen en het calcium. Nu krijgt hij Trovet (verkrijgbaar bij de DA of medpets.nl) en heeft hij nergens last meer van. Geen haken en geen plasjes meer naast de bak.
Nijst966 Geplaatst: 15 januari 2013 Auteur Geplaatst: 15 januari 2013 Update Sproetje: afgelopen zaterdag 12 januari heeft ze voor het laatst antibiotica gehad. Daarna moest ik echt stoppen. Ze heeft nog steeds wat bloed in haar urine, de ene keer wat meer dan de andere keer. Op dit moment lijkt ze er geen last van te hebben.: ze eet goed en is levendig. Het speciale voer (Vetcare Plus Urinairy Tract Health Formula) kon ik gisteren ophalen bij de dierenarts. Het kostte echter geen 6,50 maar 9.00 euro per kilogram. Het is heel ander voer dan de biks die ze gewend is...anders van samenstelling en de brokken op zich zijn heel groot en ruw. Toen ik haar gisteravond zo'n brok gaf om te proberen was Sproet niet echt enthousiast. Daya (ons andere konijn die ook al op leeftijd is) vond het lekker. Tsja...toch maar even doorzetten.Vandaag dus wat van die brokken wat kleiner gemaakt (passen anders ook niet in het voederbakje) en op advies van de diernarts gemengd met wat vertrouwde biks. Ben benieuwd...als ze maar niet selectief gaat eten nu en het voer wat ze nodig heeft laat staan. In een keer volledig overschakelen werd mij afgeraden omdat er hierdoor mogelijk darmproblemen kunnen ontstaan. Ben benieuwd hoe het verder zal gaan.
Aanbevolen berichten