Ga naar inhoud

Ziek konijn?


Hannah87

Aanbevolen berichten

Help!

Ik weet mij even geen raad met deze situatie!

Sinds begin van de avond is mij ex-ram niet fit.

Ligt alleen maar languit en rent niet zoals normaal gesproken rond door de huiskamer

en bovenverdieping.

Wil niks eten, ook niet zijn favoriete snoepjes waar hij een moord voor doet!

Groente, brokjes enz hoeft hij ook niet.

Net wel geplast 2x.

Hoge hartslag.

Morgen naar de dierenarts?

Vanavond maar op zijn loop laten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan gas zijn.. Dit is vaak zo! (Volgens een boekje zelfs 99% kans!)

Luister bij zijn buik en hoor je geborrel of vertrouw je het gewoon niet?

Wat tips:

-Geef hem een buik massage; Masseer voorzichtig zijn buik (bovenaan) en gebruik alleen je vinger toppen.

-Maak hooithee; Doe warm water in een schaal, doe er wat hooi bij en laat het even weken, maar laat het wel even afkoelen voordat je het aan je Nijn geeft! (Dit helpt vaak bij zieke konijnen)

-Als zijn temperatuur onder de 38 is moet je hem warm houden; Gebruik dekens en/of stro.

(Dit merk je aan koude oren en als het stukje hoofd tussen de oren koud is!)

-Blijf eten aanbieden!

-Het hooi een beetje vochtig maken zorgt ervoor dat het nog wat lekkerder ruikt en misschien wil hij dan eerder wat eten!

-Iets wat je ook kunt proberen is Olvariet soya wortel hapje. (Dit kun je ook gebruiken als dwamgvoeding)

Ik weet ook niet of hij buiten of binnen staat, maar ongeacht het temperatuurs verschil (ookal is het weer nu zacht) zou ik hem toch naar binnen nemen!

En morgen natuurlijk een (!KONIJNKUNDIG!) dierenarts bellen!

Ps: Het is ook handig om te vertellen over de mogelijkheid van gas...

aangepast door FabienneNina
Zie net dat er intussen al 3 reacties zijn geweest! ;o
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch echt even met de dierenarts overleggen. Niet eten is een alarmsymptoom.

@FabienneNina: je moet geen medisch advies geven over een dier dat je niet gezien hebt! Dat moet je aan een dierenarts overlaten.

Ik heb er ook bij gezet dat dit in mijn boekje stond... Maarja, ik zal voortaan dan maar ni meer reageren, he!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een late reactie maar had gisteravond geen puf meer om nog achter de laptop te kruipen.

Zijn toch bij de dierenarts beland gisteravond.

Inderdaad gas ophoping, pijnstillers toegediend gekregen.

En thuis warm weg leggen aangezien zijn temperatuur veel te laag was.

Vervolgens heb ik op de bank geslapen zodat ik hem om de 2 uur dwangvoeding & medicatie kon toedienen.

Ook moest hij natuurlijk zo snel mogelijk weer zelfstandig gaan eten.

Het arme mannetje wist niet hoe hij liggen moest vannacht, zoveel last had hij ervan :(

Sinds 2 uurtjes geleden is hij pas een heel klein beetje begonnen met zelf te eten, nog niet genoeg maar hij oogt

al wat fitter en heeft alweer meer praatjes!

Wel vanochtend contact gehad met de dierenarts, we kijken het de komende paar uur nog even aan en dan maar verder kijken.

Ben heel blij dat ik gisteravond nog met hem heen ben geweest!

Anders was hij er misschien niet meer geweest!

Helaas wel een flinke graai in de portemonnee moeten doen, leuk bezoekjes aan de dierenarts laat op de avond! Grr!

Maar dat maar weer gauw vergeten, eerst zorgen dat Bikkel weer beter word!

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo fijn dat het niet uber ernstig was (niet dat dit niet ernstig is maar hier is wat aan te doen ;)

Sterkte en ik hoop dat je vandaag een rustig dagje hebt en vannacht een heerlijke lange nacht kan maken

gas kan zeer zeker wel ernstig zijn, het is dan ook doodsoorzaak nummer 1.

Goed dat je toch nog naar de da bent geweest! hou je nijntje wel goed in de gaten en veel sterkt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ps: op dit forum stikt het van de mensen die dit soort adviezen geven... Soms krijg ik een beetje het idee van:"Beter niet reageren anders komen we weer met de kritiek..."

Ik dacht precies het zelfde als jij hoor hele bekende kenmerken qua gas (had het 2 x meegemaakt met mijn voedster) maar ja je weet het maar nooit. Als je het niet (zeker) weet dan is het altijd beter om naar de da te bellen ongeacht of het al laat in de avond is (daar zijn ze immers voor) ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig gaat het de goeie kant op met Bikkel, lekker veel slapen en tussendoor kleine beetjes eten.

Nog maar even goed in de gaten houden.

Iedereen bedankt voor tips, adviezen en berichtjes!

Zal nooit meer twijfelen als hij zichzelf niet is en gelijk de DA bellen :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist het, gas! Gelukkig ben je nog naar de DA gegaan, mijn dag is weer goed!

Maar mensen als ik ooit zoiets zal meemaken.. waar vind ik dan om 22:00 nog een DA post in de regio DenBosch-Vlijmen? (NB)

FabienneNina; Ik kom uit Vught en hier heb je een da (konijndeskundige) zitten. Dierenkliniek Hoekstra, ze hebben ook een praktijk in Boxtel zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt super dat je toch naar de dierenarts bent geweest! Het is zo sneu om te zien dat je beestjes pijn hebben he. :(

En wat het geld betreft.. Jaaaa.. Ze weten het wel te verzinnn die beestjes. Ze zullen het nooit eens bedenken om gewoon doordeweeks overdag ziek te worden. :P

Maar sterkte er nog mee. Ben blij dat hij iniedergeval al wat zelfstandig gegeten heeft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .