Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het valt me op dat mijn konijnen lekker buiten blijven zitten in de regen, bij voorkeur zelfs in het meest onbeschutte deel van de ren. Alleen wanneer het hard regent gaan ze schuilen. Ze zagen er daarnet wel nattig uit, maar niet zielig, dus ik heb ze voorlopig maar even buiten gelaten.

Ik vroeg me af of de vacht van een konijn redelijk waterafstotend is en dat alleen de buitenkant bij een beetje regen nat wordt? Of is het juist zo dat het natuurlijk instinct "regen = schuilen" eruit gefokt kan zijn?

Geplaatst:

Naar mijn weten is de vacht behoorlijk waterafstotend, behalve die van teddy's (en wellicht andere langharige konijnen), dat zijn net sponzen (aldus de opvang). De opvang wilde mijn teddy om die reden alleen meegeven aan iemand die haar binnen wilde houden.

Geplaatst:

Vacht van de ram lijkt op die van een wild konijn, alleen dan donkergrijs. Platte gladde haren, erg glanzend. Het voelt wel aan als een hele dunne vacht vergeleken met de voedster ook al is hij sinds midden oktober buiten gehouden.

De vacht van de voedster is heel dik en zacht, maar de haartjes zijn minder plat en de vacht glanst ook een stuk minder. Het zijn kortharige konijnen.

Geplaatst:

Mijn konijnen hebben een hele saaie normale vacht en de onderlaag wordt niet heel snel nat, behalve bij langer in de nattigheid zitten. Maar ze houden niet van regen. Net waren ze even buiten, even een slokje water drinken, even aan het nieuwe hok knagen (fijn :/ ) even op het hok zitten, wat rondsnuffelen, en dan denk ik dat ze het nog te nat is want binnen 10 minuten zijn ze weer weg.

Maar ik heb hier ook wel eens een wild konijn in de stromende regen zien gras eten. Dat vond ik toch ook maar gek. Dus ik weet niet of zoiets met instinct te maken heeft en dus ook niet dat het eruit gefokt kan worden.

Geplaatst:
Vacht van de ram lijkt op die van een wild konijn, alleen dan donkergrijs. Platte gladde haren, erg glanzend. Het voelt wel aan als een hele dunne vacht vergeleken met de voedster ook al is hij sinds midden oktober buiten gehouden.

De vacht van de voedster is heel dik en zacht, maar de haartjes zijn minder plat en de vacht glanst ook een stuk minder. Het zijn kortharige konijnen.

Mijn voedster lijkt qua haar op jouw ram en mijn ram op jouw voedster. Mijn voedster is half-wild en haar vacht lijkt ook gewoon op die van een wild konijn (of eigenlijk, is die van een wild konijn). Ik vind het ook gek dat die vacht zo dun lijkt. Maar hij is best waterafstotend, als ze zich uitschudt komen er echt druppeltjes af.

Geplaatst:

Ik vind dit wel een goede vraag. Mijn konijnen zitten ook altijd pal in de regen ookal kunnen ze schuilen. Ik maak me er nooit zo druk om omdat ik ergens denk ze zullen het zelf wel weten als ze te koud of te nat worden... dan gaan ze vanzelf schuilen. Maar misschien kan dat instinct er ook wel uit zijn ja. Ben benieuw naar iemand die misschien iets meer weet van de vacht van een konijn.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .