Charlotte92 Geplaatst: 8 januari 2013 Geplaatst: 8 januari 2013 (aangepast) Dag iedereen,Ik denk dat mijn konijn een probleem heeft..Thisbe is een voedster van 6-7 jaar oud. ik heb haar net even gecontroleerd (ze heeft vroeger plakpoep gehad en ik zag haar weer met haar poep omhoog lopen, dus ik wou even kijken of dat terug was, maar alles is ok..). Thisbe heeft al sinds oktober dat ze niet zo goed uit haar zomervacht komt. ik heb haar toen ik dat eerst zag (enkele maanden terug) wat geholpen door het haar wat uit te "trekken" (vanaf je ze aaide of lichtjes vastpakte kwam het vanzelf los...) maar omdat ze niet zo tam was heb ik dat karwei niet helemaal kunnen afmaken.. daarna heb ik haar niet meer kunnen pakken dus ze loopt al de hele winter rond met haar dat uitsteekt aan haar poep (bovenkant van de rug). Nu heb ik haar vandaag dus gecontroleerd op plakpoep en heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de rest van haar losse haren uit te plukken.. maar nu zag ik iets vreemd.vooral rond de losse haren, maar eigenlijk over heel haar lichaam zitten witte korreltjes tussen haar vacht. ik kan niet echt zeggen wat het is... het is ter grootte van een zand/zout korrel en het is wit.weten jullie wat dit kan zijn? nu maak ik me toch zorgen... vanavond om half 5 gaan we mijn ander konijn ophalen bij de dierenarts (die werd gecastreerd) dus moest het iets zijn kan ik haar dan even meenemen. maar ik wil haar niet onnodig stress bezorgen (ze vind gepakt worden ECHT niet leuk, laat staan mee in de vervoerbak en auto naar de dierenarts moeten...)dus nu is mijn vraag: is dit puuruit ouderdom of heeft ze een huidaandoening? en zou het besmettelijk kunnen zijn?ohja ik zie haar nooit krabben ofzo, ze zit altijd buiten en krijgt selective science voedsel voor oude konijnen en hooi..alvast bedankt ik hoop dat iemand me wat wijzer kan maken! 8 januari 2013 aangepast door Charlotte92
Charlotte92 Geplaatst: 8 januari 2013 Auteur Geplaatst: 8 januari 2013 ik heb ook even in het artikel van gezondheid gekeken en ik vind het precies of schurft of mijt of luizen lijken... oh help...
Eefje Geplaatst: 8 januari 2013 Geplaatst: 8 januari 2013 Ik dacht ook meteen aan mijt/schurft. Even meenemen naar de dierenarts, want dat is inderdaad besmettelijk!
Charlotte92 Geplaatst: 8 januari 2013 Auteur Geplaatst: 8 januari 2013 ook naar mensen toe? ah bah, nu voel ik me zo slecht dat ik nu pas echt goed heb gekeken... ik dacht dat haar vacht zo was omdat ze oud is :(
Eefje Geplaatst: 8 januari 2013 Geplaatst: 8 januari 2013 Nee niet naar mensen toe, wel naar andere konijnen. Heeft ze ook kale plekken? Laat de dierenarts er maar even naar kijken, misschien valt het wel mee!
Charlotte92 Geplaatst: 8 januari 2013 Auteur Geplaatst: 8 januari 2013 nee geen kale plekken... ik heb de dierenarts gebeld en ze gaat haar onderzoeken als ik straks ons ander konijn kom halen bij mijt zag ik op het bunnybunch artikel staan dat het ook op mensen kan overgaan? ik zal het straks voor de zekerheid eens vragen
Eefje Geplaatst: 8 januari 2013 Geplaatst: 8 januari 2013 oh stond dat erbij? Dan heb ik niks gezegd. Vraag maar even inderdaad. Misschien geldt dat voor kleine kinderen of ouderen, die zijn vaak wat kwetsbaarder. Fijn dat ze meteen even nagekeken kan worden!
Samiera Geplaatst: 8 januari 2013 Geplaatst: 8 januari 2013 Mensen kunnen inderdaad ook last van vachtmijt krijgen. Alleen wij krijgen dan een soort rode bultjes/uitslag. Succes ermee, morgen ben ik eindelijk klaar met de kuur van Eefje, die had er ook last van. Gelukkig hebben de andere nijnen niks! Kale plekken krijgen ze als het er al een langere tijd zit, Eefje heeft hier geen kale plekken maar wel dat ze ontzettend verhaard, maar of dat precies aan de mijt ligt dat weet ik niet. Gelukkig is mijt goed te behandelen.
Charlotte92 Geplaatst: 8 januari 2013 Auteur Geplaatst: 8 januari 2013 dat is fijn om te horen! bedankt ben wel blij dat het goed te behandelen is... sevves Thisbe nog te pakken krijgen, dat wordt ook wat in het donker ga wel doktershandschoenen aandoen (a) haha
Etznab Geplaatst: 8 januari 2013 Geplaatst: 8 januari 2013 Wat is het? Alles goed met je geholpen ram? ik hoop het wel
Charlotte92 Geplaatst: 8 januari 2013 Auteur Geplaatst: 8 januari 2013 het viel uiteindelijk allemaal nog mee...met kamiel is alles goed verlopen hij was alweer vrolijk, dus dat is al goed! hij moet nog enkele dagen pijnstillers krijgen.Thisbe bleek uiteindelijk schilfermijt te hebben. dit hebben blijkbaar alle konijnen, maar dat komt alleen tot uiting als er iets anders mis is. ze heeft blijkbaar twee haken op haar tanden die in haar wangen en tong groeien :( dus zij gaat vrijdag ook even onder narcose om die bij te slijpen.blijkbaar eet ze dus te weinig hooi... als mensen tips hebben om een konijn hooi te doen eten mag je dat ook altijd melden of als daar al topics van zijn...
Etznab Geplaatst: 8 januari 2013 Geplaatst: 8 januari 2013 Ow wat vervelend sterkte er mee en ik hoop dat Thisbe snel weer de oude is. Ik lees hier heel veel over hooithee ik weet alleen nog niet hoe je dat moet maken (denk net als gewoone thee en dan afkoelen en in de waterfles maar dat moet iemand anders maar even bevestigen) maar ik weet niet ofdat het een beetje kan vervangen.Wel fijn dat het met Kamiel gewoon goed gaat, dat is een zorg minder
Charlotte92 Geplaatst: 8 januari 2013 Auteur Geplaatst: 8 januari 2013 dankje! de bedoeling van het hooi is vooral dat hun tanden zouden afslijten doordat ze om hooi te eten horizontaal met hun kaken over elkaar moeten bewegen, dus ik denk dat thee daar niet tegen gaat helpen toch bedankt
Etznab Geplaatst: 8 januari 2013 Geplaatst: 8 januari 2013 owja ik dacht meer aan de voedingstoffen die in hooi zitten voor ze het werkt ook kalmerend voor de darmen dus kan geen kwaad Ik hoop voor je en voor Thisbe dat iemand hier nog een oplossing heeft Sterkte
Samiera Geplaatst: 8 januari 2013 Geplaatst: 8 januari 2013 Jup, mijn Hupje heeft ook elke 3 maanden last van haken helaas.
Eefje Geplaatst: 8 januari 2013 Geplaatst: 8 januari 2013 Hooithee kan soms wel helpen hoor! Ze wennen dan aan de smaak van het hooi ofzo. Maar de beste manier is heel veel verschillende soorten aanbieden. Hier vreten ze ineens gigantische hoeveelheden van dat tijmhooi van Beaphar. Elk ander hooi werd ook wel gegeten, maar echt zeker de helft minder. Als ik merk dat ze weer minder hooi eten geef ik ze 1 dag hooi dat ze niet zo lekker vinden en dan de volgende dag weer dat tijmhooi, dan gaat het ineens weer heel hard op.Fijn dat het met Kamiel goed gaat en succes vrijdag!
Charlotte92 Geplaatst: 8 januari 2013 Auteur Geplaatst: 8 januari 2013 bedankt iedereen! de dierenarts dacht ook dat ze geen hooi at om wille van die haken (dus een beetje een visieuze cirkel) dus misschien eet ze het wel als haar tanden geen pijn meer doen.kamiel eet gelukkig wel heel graag hooi! van z'n brokjes is hij geen fan maar ik zie hem toch vaak op hooi knabbelen.
Etznab Geplaatst: 8 januari 2013 Geplaatst: 8 januari 2013 kan je hooithee ook gewoon geven voor het lekker bijv een flesje water en een flesje hooithee om ze te verwennen net als mensen limonade drinken, of is dat geen goed idee?
Etznab Geplaatst: 9 januari 2013 Geplaatst: 9 januari 2013 Leuk ik denk dat ik ze daar vandaag of morgen eens mee ga verrassen.Nog een tip hoe je dat het makkelijkste/snelste kan maken?
Aanbevolen berichten