Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over mijn konijnen. Het waren eerst binnenkonijnen, aan het begin van de herfst ben ik verhuisd en nu hebben ze een mooi plekje op mijn terras. Het leek eerst heel goed te gaan, maar nu begin ik te twijfelen over mijn oudste konijn. Ze wordt heel dun, eet wel nog heel goed en heeft de laatste paar dagen last van diarree met een daarbij behorende vieze kont. Ik gaf ze eerst een combinatie van science selective en mengvoer maar vanaf vandaag krijgen ze alleen science selective en hooi. Zijn er nog meer dingen die ik kan doen? Ik heb ergens gelezen dat oude konijnen dit sneller hebben (ze is 8), is dat ook zo?

Bedankt!!

Geplaatst:

Als ik je verhaal zo lees denk ik dat er wat met zijn gezondheid aan de hand is .

Ik zit te denken aan Coccidiose zeker omdat zich kan openbaren na een stress periode. Aangezien je vertelt dat je bent verhuis en dat je nijntje van een leven binnen, naar buiten zijn gegaan en veranderd bent van voeding. Tevens gaat het om een ouder nijntje waarvan de weestand lager kan zijn.

ik zou een afspraak maken met je DA want diaree bij nijntjes kan zeer snel omslaan naar een zeer moeilijke situatie.

Geplaatst:

afspraak bij de dierenarts is gemaakt. Toen ik haar kont wilde schoonmaken ontdekte ik namelijk iets wat bij een mannetje evt. zijn balletjes kunnen zijn, maar het is toch echt een vrouwtje.. Hopelijk valt het mee..

Geplaatst:

Goed dat je gaat! Hoe laat heb je de afspraak? Ik ben benieuwd wat er uit komt, dit klinkt een beetje eng, maar inderdaad, hopelijk valt het mee..

Geplaatst:

15.20. Misschien is het wel myxamathose. Ik dacht dat ze geent waren. Ze woonden toen nog bij mijn ex. Hoop niet dat hij dat is vergeten... In oktober heb ik ze alleen laten enten voor VHS...

Geplaatst:

Diarree en vermagering zonder aanleiding is niet typisch iets voor myx.

Ik zou eerder denken aan wormen, coccidiose, E.cuniculli als ik het zo alleen lees, maar zonder een konijn te zien eigenlijk niks over te zeggen.

Ik zou in ieder geval adviseren om ook wat ontlasting mee te nemen van haar zodat de dierenarts dat in ieder geval kan controleren.

Sterkte.

Geplaatst:

Er hangt nog genoeg ontlasting aan dr kont helaas.. :( Vermagering en diarree is inderdaad niet typisch. Die uitstulping wel..

Geplaatst: (aangepast)

Myxomatose? Door die zwelling van de geslachtsdelen? Hm, ik snap de gedachte maar het is niet het eerste wat bij mij op komt. Wat het wel is weet ik natuurlijk ook niet. Coccidiose kwam ook bij me op, maar daar horen die zwellingen ook niet bij.

Sinds een jaar is er een nieuwe enting op de markt die een jaar lang tegen myxomatose Ć©n VHS beschermt. Misschien is het een idee om als je konijn weer beter is haar met de nieuwe enting te laten enten.

Succes bij de dierenarts. Neem wat van de ontlasting mee zodat die onder de microscoop gelegd kan worden.

Edit: Aniek was me al voor zag ik ;)

aangepast door Lonja
Geplaatst:

Heb de oude dierenarts gebeld en ze is gewoon geent. Zij zei ook dat dat het niet kan zijn. Afwachten wat de dierenarts zegt dus. Hopelijk niks ernstigs..

Geplaatst:

Ze heeft waarschijnlijk allemaal gezwellen in haar buik. Lever en nieren voelde opgezwollen aan. Ik laat haar morgen inslapen...

Geplaatst:

Jeetje wat een vreslijk naar nieuws, dit had ik echt niet verwacht!

geef je konijntje alles wat hij lekker vind en geniet nog dat je bij haar kan zijn.

Ik wil je heel veel sterkte wensen met het afscheid morgen!

Geplaatst:

Dankje voor de lieve reacties. Heb haar inderdaad lekker verwend met wortel. Ik had het ook niet verwacht, dacht met antibiotica of iets in de weer te moeten. Vandaar dat ik haar ook gewoon weer mee naar huis heb genomen om het vandaag te laten gebeuren.. Als ik er achteraf over nadenk gaat het al weken wat minder. Niet meer dollen met het andere konijn, minder vaak naar buiten komen, gewoon wat slomer.. maar zo geleidelijk dat het niet echt opviel.. Anyway, bedankt voor de informatie enzo..

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .