Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo!

Omdat ik wat ongewoons opmerkte bij mijn konijn heb ik me aangemeld op dit forum, hopelijk hebben jullie advies voor mij :)

Het gaat om Bob, een "bastaard" Vlaamse Reus. Hij heeft onder zijn grote achterpoten kale plekken zitten, die zijn een beetje rozig van kleur.

[img]https://picasaweb.google.com/111803391783274197868/Bobje#5830768026992932530[\img]

Ik vroeg me af of dit zogenaamde sore hocks zijn? Zo ja, waardoor komt dit en hoe kan het voorkomen worden? Ik heb het nog niet eerder bij hem gezien en het ziet er ook niet naar uit dat hij er last van heeft.

Ook heb ik nog een ander vraagje want Bob heeft ook af en toe prutterige oogjes, of rozige plekken in zijn ooghoeken. Op deze foto kan je een beetje zien dat er een rozige plek voor zijn ooghoek zit.

[img]https://picasaweb.google.com/111803391783274197868/Bobje#5830768120150643794[\img]

Weet iemand misschien of dit normaal is?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie meedenken, ook namens Bobje! :)

Tanja

aangepast door tanjor
PLaatjes zichtbaar gemaakt
Geplaatst:

Dat pootje ziet er inderdaad uit als sore hocks. Wel gek dat hij er geen last van lijkt te hebben. Dit staat op bunnybunch hierover:

Zere hakjes (sore hocks, Pododermatitis):

Het konijn heeft ontstekingen en soms abcessen of zweren aan de voetzolen. Ze kunnen ook open gaan en hevig gaan bloeden. Dit komt voor bij konijnen die voor de slachtindustrie gehouden worden op gaasbodems maar kan ook bij onze huisdierkonijnen voorkomen. Sommige konijnen zijn gevoelig voor harde ondergrond of krijgen er last van door een metalen onderbak in het hok. Een vochtige ondergrond kan ook verwondingen aan de zooltjes veroorzaken, die dan weer geïnfecteerd worden door bacteriën. Ook konijnen met te lange teennagels die daardoor in het voetbed ingroeien kunnen zere hakjes veroorzaken. Verder kunnen veel hard stampen, een verkeerde verdeling van het gewicht op de voetzolen en de vacht van je konijn een rol spelen. Sommige rassen zijn door hun vacht gevoeliger voor zere hakjes, o.a. rexen. Heeft je konijn last van zere hakjes breng dan een bezoek aan de dierenarts en zorg voor een schoon, droog hok met de juiste ondergrond. Paw-wax voor honden kan ook een uitkomst bieden. De was vormt een laagje dat beschermt en zorgt er ook voor dat er zich sneller een eetlaagje vormt i.p.v. de sore hocks. Een bezoek aan de dierenarts is ook noodzakelijk omdat er in sommige gevallen een antibiotica kuur noodzakelijk is. Ontsmetten is nodig, en vaak adviseert de dierenarts nog een zalf en soms het aanbrengen van een speciaal verband (bijv. vetrap).

Wat ook nog sore hocks kan veroorzaken: lopen op tapijt of ander synthetisch materiaal, zoals een fleecedeken.

Die roze plek bij zijn oog kan ik niet zo goed zien, is het ook kaal? Het zou kunnen zijn dat hij last heeft van een kies, of een ontsteking ergens heeft. Ik denk dat je het beste even een bezoekje aan de dierenarts kunt brengen met Bob, om eventuele ernstige problemen met zijn tanden of traanbuis te onderscheppen of uit te sluiten.

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie Tara1985!

Na de zomer hebben we Bob's ren vergroot waardoor hij nu zowel op zijn grasveld als op de tegels rondom zijn hok kan wandelen. Voorheen had hij overdag alleen zijn grasveld. Zouden de tegels, waar hij nu overdag opkan, die plekken op zijn voeten kunnen veroorzaken?

Ik heb niet het idee dat hij er last van heeft idd, ik zie hem nooit zijn achterpootjes ontlasten oid..

Het roze plekje bij zijn oog is wat lastig te zien op deze foto idd, misschien dat ik van het weekend een betere foto kan maken. Het is een klein roze plekje in zijn ooghoek van misschien aan halve centimeter doorsnee, het lijkt ook af en toe alsof hij wat 'slaap' in zijn ooghoek heeft zitten.

Nog even een poging de foto's zichtbaar te krijgen.

P1050322.JPG

P1050324.JPG

Geplaatst:

Dat oog kan vanalles zijn, maar ook niks. Hij kan een ontsteking aan een kies hebben, dan kan 'iets aan zijn oog' heel lang het enige symptoom zijn. Ik zou echt even langs de dierenarts gaan om eventuele tandproblemen uit te sluiten. Als hij daar een ontsteking heeft kun je daar maar beter snel bij zijn, voordat het echt een abces wordt. Mijn ram heeft al weken last van een traanoog, al 2 keer mee naar de dierenarts geweest, maar alle ernstige zaken zijn uitgesloten, blijft over 'een beetje geïrriteerd' en allerhande druppels proberen. In elk geval hoef ik me er nu geen zorgen meer om te maken dat ik iets over het hoofd zie waar hij misschien heel veel last van kan krijgen.

Die sore hocks kunnen zeker komen door die tegels als hij dat niet gewend was. Als je toch bij de dierenarts bent voor dat oog kun je meteen vragen wat je daar het beste mee kunt doen.

Hoe oud is Bob trouwens? Hij is wel echt leuk zeg, wat een lekker mega beest :)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .