Ga naar inhoud

Hebben blindedarmkeutels invloed op vacht problemen van konijn??

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal!

één van mijn konijntjes Tycho (ram), heeft al een hele poos last van haaruitval en dan echt van die plukjes die overal rond vliegen en die je er uit kan plukken. Hij heeft verder -nog- geen kale plekken enzo.

Hij is een rex, dus heeft ook al een aparte vacht soort.

Het is trouwens ook niet altijd even erg, de ene keer is het een week ongeveer heel erg, en dan weer iets minder.

Weet iemand of dit kan komen door blindedarmkeutels tekort (en dus ook vitamine B tekort), waardoor zijn vacht zo is?

zijn hier nog meer oorzaken voor? hij eet verder wel heel goed en is vrolijk en levendig

Ik heb hem gisteren gewogen, hij is 4.1 kg, ik probeer hem al te laten afvallen, hij heeft ook een wam

waardoor hij misschien minder goed bij zijn keutels kan?

Wat denken jullie?

Tips en advies zijn meer dan welkom!(:

Alvast bedankt!:love:

Geplaatst:

Vind je vaak blindedarmkeutels? Ik weet niet of het iets met de vacht te maken heeft, maar als je ze regelmatig vindt zou ik zeker zijn voedingspatroon aanpassen tot je ze (bijna) nooit meer vindt. Als hij te dik is kan het zeker zijn dat hij er niet goed bij kan.

Wat krijgt hij op een dag aan voer? Hoeveel korrels en groente krijgt hij? Ik neem aan dat hij sowieso onbeperkt hooi tot zijn beschikking heeft?

Geplaatst: (aangepast)

Hee Tara bedankt voor je reactie!

heel af en toe vind ik er wel een paar maar niet super vaak. Maar dat kan ook komen doordat ze meestal aan zijn kont plakken in plaats van dat ze in het hok liggen.

Ik heb geminderd met hardvoer te geven zodat ze vooral hooi en water eten en drinken, en af en toe eens groente.

Ik geef ze met z'n tweeën (tijdelijk) 25 gram hardvoer per dag. eerst gaf ik ze veel meer 2 x per dag in 2 voerbakjes 20 gram.

en toen kwam ik er achter dat dat eigenlijk net iets teveel voor ze is:$,

ze waren toen ook nog met z'n drieën en nu niet meer dus ik moest sowieso al minderen met hardvoer

Nou maar hopen dat het minderen van hardvoer een beetje helpt(: of is dit eigenlijk geen goed idee?

aangepast door kristel93

Plakpoep is niet echt een goed teken, het hoeven ook geen bdk's te zijn. Het zou ook kunnen dat hij bepaalde groenten niet zo goed verdraagt. Als zijn darmpjes lange tijd niet in orde zijn kan dat zeker invloed hebben op de vacht. Ik denk dat je er verstandig aan doet om het voedingspatroon van je konijnen helemaal onder de loep te nemen. Misschien even een tijdje alleen op een beperkte hoeveelheid biks en hooi. Als de keutels dan normaal zijn en hij geen plakpoep meer heeft kun je groenten gaan opbouwen. Steeds beginnen met een klein stukje, keutels in de gaten houden, gaat het goed dan de volgende dag wat meer van hetzelfde. Ik heb een ram met gevoelige darmen, witlof en andijvie worden door hem het beste verdragen, wortelloof ook, maar wortel dan weer niet. Je kunt een boel proberen (zolang het veilige groenten zijn natuurlijk), het handigste is bijvoorbeeld beginnen met witlof, als hij dat een week gehad heeft en goed verdraagt geef je hem een stukje andijvie bij zijn witlof en bouw je dat ook op. Als je dat elke keer zo doet zie je precies hoe hij op bepaalde groenten reageert en wat hij wel en niet kan hebben. Ook kun je vaak beter elke dag hetzelfde geven in plaats van een aantal dagen geen groenten en dan weer wel, de darmen zijn echt heel gevoelig voor verandering. Het is wel belangrijk dat hij zo min mogelijk van die plakpoep heeft, in de zomer is dat een letterlijke broedplaats voor vliegen en kan hij van binnen door de maden aangevreten worden met een plakkaat poep aan zijn kont..

aangepast door Eefje
Geplaatst:

ik heb wel regelmatig zijn keutels gezien, die zien er wel goed uit dus waarschijnlijk heeft hij geen diaree, vandaar dat ik ook aan de blindedarmkeutels dacht, maar wat jij zegt kan ook daarom hoop ik dat het voor de zomer weer allemaal goed is!

Nu maak ik het voor hem schoon maar daar raakt hij helemaal overstuur van waar door ik er echt als een berg tegen opzie om dat te doen:s hij vind het echt helemaal niks!

Ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik nou met die groentes moest. Kunnen konijnen zonder groentes? Dus alleen hooi water en dan heel klein beetje biks? of hebben ze echt groente nodig omdat het schadelijk is ze het niet krijgen? Als ik ze groentes geef krijgen ze meestal alleen andijvie en heeeel soms een worteltje maar wortel bijna nooit

Wat is het geweste gewicht van een rex? STEL JE VOOR! het is 10 kilo dan 25gx10kilo is 250 gram voer perdag.. (10kl is natuurlijk belachelijk) En btw ik dacht dat alleen vrouwtjes een wam hadden? Wortel is trouwens een echte dikmaker!

ps: Ik heb gehoort dat knaagdieren schurft kunnen krijgen als ze nooit groentes eten. Ik zou gewoon komkommer geven dat bestaat bijna alleen uit water!

aangepast door FabienneNina

Mijn ram krijgt ontzettende diarree van komkommer.. De beste groenten zijn die met veel vezels, naar mijn weten is er weinig veiliger dan andijvie of witlof.

Konijnen kunnen opzich wel zonder groenten. Zeker tijdelijk kan het geen kwaad. Er zijn ook konijnen die alle groenten heel slecht verdragen, ze kunnen wel oud worden op een dieet van biks en hooi, maar echt top is dat natuurlijk niet. In jouw geval lijkt het me wel slim om gewoon eens even goed te kijken hoe je zijn ontlasting zo goed mogelijk houdt en of je misschien een boosdoener kunt aanwijzen.

Omdat mijn ram gevoelige darmen heeft krijgen ze hier geen heel scala aan groenten. Ze krijgen elke ochtend een bakje met witlof en andijvie. De wortel is inmiddels weer geschrapt (ze kregen een stukje van 4 cm waspeen met zijn tweetjes), ik vond de laatste tijd ineens weer kleine gekke keuteltjes, die zijn nu weer weg nu de wortel weg is. Ik heb veel groenten geprobeerd, maar ze vinden veel dingen niet lekker en van andere groenten krijgt mijn ram weer last van zijn buikje, dus houd ik het maar zo. 's Avonds rond etenstijd krijgen ze samen zo'n snackballetje met 60 gram biks van hope farms supertrio (ze wegen 1700 en 1800 gram, dus das zo'n 18 gram per kg). Voordat ik ga slapen krijgen ze allebei een eetlepel gemengde gedroogde kruiden. Zo hebben ze toch nog een redelijk divers dieet. Gewoon wat experimenteren en kijken waar jou konijnen het het beste op doen!

aangepast door Eefje

@ Fabienne, Ja dat vond ik ook al zo raar dan zou ik die van mij in totaal bijna 2 kilo biks moeten geven!

thanks voor je tip van de komkommer niet aan gedacht, die ga ik meenemen:)

@ Tara, jij ook bedankt voor je tip ik wist niet dat ze ook kruiden mochten! ik ga het eens uitproberen

aangepast door kristel93
Geplaatst:

Wel eerst zorgen dat de gekke keutels niet meer voorkomen hè!!! Pas daarna kan je gaan kijken wat je aan groenvoer en kruiden kan geven. Anders weet je nog steeds niet waar hij op reageert en waar niet.

En dus heel voorzichtig opbouwen, iedere dag een beetje meer. Als je dan weer natte keutels tegenkomt gelijk stoppen met datgene wat je nieuw was gaan geven.

En niet de ene keer wel groente en de andere keer niet.

Het kan best zijn dat hij van alles kan hebben maar puur omdat je de ene dag wel groenvoer geeft en de andere dag niet last krijgt van zijn spijsvertering.

Dus iedere dag gewoon hetzelfde eten te eten geven hoor!

Groenten horen wel in het dieet van een konijn, ze vallen echt niet meteen dood neer zonder groenten, maar het is wel belangrijker dan brokjes.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .