Ga naar inhoud

tips om plakpoep / vieze kont schoon te maken


MaraSiem

Aanbevolen berichten

Hallo! Mijn konijn heeft sinds enkele weken steeds flink plakpoep onder haar staart hangen. Nu denk ik dat het komt door de wortels dus daar zijn we mee gestopt. Mijn vraag is: hoe maak ik haar vachtje schoon?? Haar kont, maar ook haar achterpoten, hebben helemaal vieze, opgedroogde/harde klonterige haren. We hebben de plakpoep wel steeds weggehaald maar de vacht erom heen blijft erg vies en ze maakt zichzelf duidelijk niet schoon.

Ik heb veel gelezen over wassen maar mijn konijn is ontzettend schuw en het helemaal niet gewend om opgepakt te worden (ze woont in grote tuin met een vriendje en ze zijn beide erg schuw, dat is normaal dus geen probleem en we hebben ook nooit geprobeerd er wat aan te doen, ze zijn samen erg gelukkig :). Maar nu is dat wel lastig. Ze is snel gestresst als je haar oppakt en de plakpoep weghalen is al stressvol genoeg. Haar wassen zie ik als een enorme uitdaging. Zijn er andere tips om de vacht van haar poten en kont schoon te krijgen?!

Ben heel benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou alle harde stukken die in haar vacht zitten en evt klitten ook wegknippen. Als ze al schuw is zou ik dat niet alleen doen. Iemand laten helpen die het konijn goed vast kan houden en 1 iemand knippen.

Je zou het een beetje kunnen laten weken maar let even op met het weer in combinatie met natte vacht dat ze niet ziek wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer haar te pakken en dan in een grote handoek wikkelen. Dan naar binnen en met warm ( niet te handwarm) met een washandje haar kontje nat maken. Het zal dan langzaam los weken, en probeer dan wat weg te knippen. Dan goed droog vrijven de rest zal ze zelf wel doen met schoon maken.

Hou niet alleen de wortel in de gaten maar ook brokjes of nat groenvoer.

su6 met het schoonmaken

aangepast door shiva
Link naar reactie
Delen op andere sites

dank jullie wel voor de tips! ik ga het zeker proberen met een washandje en had ook al bedacht om evt wat weg te knippen... ik ga het proberen!

en ja, ik hou het goed in de gaten of het inderdaad door de wortel kwam, kregen ze eerder niet vandaar dat we eerst die verandering weer weghalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb enkele jaren terug precies hetzelfde probleem gehad.

ik ben daar mee naar de dierenarts gegaan, het was toen echt erg en die heeft het haar eraf geschoren en verder nog met water (denk ik) afgekuist. we hebben die dan een tijd antibiotica moeten geven en ontsmetten met isobetadine.

nu, dat heeft haar niet veel goed gedaan... ze had langs weers kanten van haar poep sneetje doordat de dierenarts niet bepaald zachthandig is geweest.. ze gaf ook geen tips over hoe we plakpoep konden voorkomen, met als resultaat dat haar kont binnen de korste keren weer vol hing.

toen heb ik mijn konijn gewassen. ik heb haar poep in een laag potje met lauw water gezet. en dan zachtjes het vuil uit de haren gehaald. zo was haar poep proper. ik ben dan nog eens naar de dierenarts geweest (deze keer een andere) en die zei dat we alleen nog dit mochten geven van eten:

-hooi (!!!)

-groene korrels (hij raadde science selective aan, maar K99 korrel van in de boerenbond is even goed en een pak goedkoper)

-eventueel GROENE groentjen, maar doe dat eerst niet, nat voer kan ook diarree veroorzaken.

geef dit NIET:

-gemengd voer

-snoep

-zoete groenten of fruis (bv wortel, appel,...)

door hun eetpatroon te wijzigen is de plakpoep vanzelf weggegaan. ze heeft het eerst nog een tijd gehad, maar nu zie je er niks meer aan. ze heeft het ook zelf kunnen afkuisen :)

veel succes alleszinds! als je konijn echt zo schuw is, pas dan eerst haar eetpatroon aan, zo'n wasbeurt kan best eng zijn. hoewel mijn konijn dat best leuk vond, en die is nogtans ook heel schuw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatst leek de kont van mijn konijn ook erg vies en toen moest ik hem ook pakken om te kijken of het nou diarree was of gewoon een beetje modder. Ik heb hem van bovenaf in één vliegensvlugge beweging rondom in een handdoek gewikkeld en even gekeken. Met iemand stand-bye voor het geval er geknipt moest worden. Moet zeggen dat het met behulp van een handdoek echt veel makkelijker is, ze kijken je nog wel heel zielig aan alsof je ze iets vreselijks aan gaat doen maar ze kunnen niet meer zo spartelen enzo en je kunt ze gemakkelijk omdraaien. Als hij dan in die handdoek zit en je bent er mee bezig gewoon heel rustig tegen hem praten en na afloop iets lekkers geven als beloning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .