Keecee Geplaatst: 31 december 2012 Geplaatst: 31 december 2012 Vanochtend was onze Binky nog enthousiast.Vanmiddag kwamen we thuis, en was ze slap. Zelf dachten we eerst dat het kwam door het vuurwerk vandaag.Voor de zekerheid zijn we toch bij de DA geweest.Deze stelde vast dat het om een beginnende evenwichtsstoornis gaat.Ze heeft de oortjes nog na gekeken, om te kijken of het schurft was, maar dat was niet het geval.Verder is er met haar hoofdje niets aan de hand.Als medicatie heeft Binky nu Baytrill gekregen, een anti-biotica.Als ik op internet kijk zie ik daar ook andere medicatie staan, denk bijvoorbeeld aan panacur of metacam.Daardoor vraag ik mezelf nu af of ze nu wel het juiste medicijn heeft gegeven.Is er iemand die hier een antwoord op heeft?
Eefje Geplaatst: 31 december 2012 Geplaatst: 31 december 2012 Ik zou voor de zekerheid ook panacur willen geven, het zou ec kunnen zijn en dat verhelp je niet met een antibioticum. Je kunt Binky laten testen op EC, maar die testen zijn niet erg betrouwbaar, aangezien veel konijnen drager zijn, maar niet ziek. Vaak wordt dus in dit soort gevallen voor de zekerheid panacur gegeven en als ik jou was zou ik daar ook om vragen. Mocht het EC zijn dan telt elk uur van de behandeling!
Keecee Geplaatst: 31 december 2012 Auteur Geplaatst: 31 december 2012 ec is toch dat gedoe met parasieten?daar heeft de DA het over gehad, ze verwacht niet dat het dat is.Slaat deze medicatie niet aan binnen een paar dagen, dan zou ze daar idd medicatie voor geven (neem aan dat dat panacur is).Maar volgens jou is het wijs om dit voor de zekerheid nu ook al te geven samen met de anti biotica.
Eefje Geplaatst: 31 december 2012 Geplaatst: 31 december 2012 Ik heb zelf gelukkig geen ervaring met EC, dat is inderdaad een parasiet, panacur is een ontwormingsmiddel dat ingezet wordt bij EC. Ik heb hier wel vaak meegelezen met mensen die ermee te maken kregen. Veel kiezen ervoor om te behandelen als er enkele symptomen aan te wijzen zijn. Het is mij erg duidelijk geworden dat je er beter zo vroeg mogelijk bij bent, dus als je een sterk vermoeden hebt dat het dat is zou ik zeker behandelen. Enkele symptomen die mij bekend zijn: verlamming in de achterhand, gewichtsverlies, veel drinken (meer dan 500 ml per dag zoiets), veel plassen, urinebrand, scheve kop, tollen. Ik zou zelf behandelen als ik 2 of meer symptomen kan aanwijzen, want ze vertonen meestal niet alle symptomen, vooral niet in een beginstadium. Je kunt het vast in huis halen voordat de dierenarts sluit en even wachten op reacties van mensen die er ervaring mee hebben. Het kan nooit kwaad om het vast te hebben liggen als je toch snel wilt beginnen met behandelen!
Keecee Geplaatst: 31 december 2012 Auteur Geplaatst: 31 december 2012 Ik heb nog even contact gezocht met de DA.Binky vertoont geen kenmerken van EC, dus vandaar dat panacur niet is voor geschreven.Ze heeft uitgelegd dat als er woensdag geen verbetering is, we even contact moeten opnemen met DA, en dat we dan verder kijken.Ik heb haar ook nog gevraagd of we er dan niet te laat bij zijn. Dit was volgens de DA niet het geval, want als het al een parasiet zou zijn wat ze niet verwacht, dan zou deze er al veel eerder hebben gezeten. Binky is bijna 2 jaar, en nooit in aanraking geweest met andere konijnen.
Eefje Geplaatst: 31 december 2012 Geplaatst: 31 december 2012 Dan zou ik vertrouwen op de dierenarts. De parasiet kan inderdaad al heel lang aanwezig zijn zonder dat het konijn er ziek van wordt. Maar als de dierenarts geen EC symptomen ziet dan zou ik ook niet behandelen, zo'n medicijnkuur heeft toch altijd bijwerkingen, hoe hard mensen ook kunnen roepen dat het geen kwaad kan.Hopelijk knapt hij snel weer op, woensdag is wel snel, hopelijk zie je dan al een boel verbetering!
Samiera Geplaatst: 31 december 2012 Geplaatst: 31 december 2012 De parasiet begint 'te leven' wanneer een konijn bijv. stress heeft. Zou in deze dagen goed kunnen kloppen. Dus het wilt niet zeggen dat als je konijn niet met andere konijnen in aanraking is geweest, dat hij dus ook niet besmet kan zijn. Want dat kan je konijn wel degelijk. Helaas heb ik veel ervaring met Ec, mijn lieve Hummeltje heb ik ervoor moeten laten inslapen.
monique d Geplaatst: 1 januari 2013 Geplaatst: 1 januari 2013 ik heb helaas ook genoeg ervaring met e.c en ook met een hersenvlies ontsteking, en in de regel word er toch voor alle twee oorzaken meteen gelijk gestart met medicijnen ook al is het niet precies duidelijk welke de oorzaak is van het evenwichtstoornis, en tot nu toe is het gelukkig bij mij altijd nog goed afgelopen een 10 dagen anti biotica en een kleine maand panacur, voor welke ziekte dan ook de stoornis heeft doen uiten.
Keecee Geplaatst: 2 januari 2013 Auteur Geplaatst: 2 januari 2013 Binky knapt inmiddels goed op, je zou bijna zeggen dat ze weer de oude is.Vandaag nog wel even contact gehad met de DA, ook uitgelegd dat er nog steeds geen kenmerken van EC te zien zijn.Niks aan haar ogen, niets ongecontroleerd, geen hangkoppie ofzo.Zij gaf aan dat we dit op deze wijze het beste door kunnen zetten, en de anti biotica kuur afmaken.In de tussentijd wel goed in de gaten houden, maar de verwachting is dat er geen ec in het spel is.
Aanbevolen berichten