Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een vraag. Twee van mijn konijnen hebben last van schilfers, haaruitval en jeuk. Ik dacht dus aan mijt. Alleen wat ik niet snap, is dat mijn andere vier konijnen, nergens last van hebben. Ik heb twee kortharige konijnen, die hebben geen last, en vier langharige (model gents baardkonijn) en twee daarvan hebben last. De andere niet, zijn keurig schoon als je ze kamt. Kan dat met mijt, dat er een paar er geen last van hebben? Ik ga morgen met mijn dierenarts bellen trouwens, maar ik vroeg me ook af, kan ik ze nu wel een pipet geven met stronghold? Want ze hebben nu allebei een beetje rode, rauwe huid waar ik heb gekamd. Daar zit ook niet veel haar meer. Ik heb het zo voorzichtig mogelijk gekamd, maar door de plakkerige schilfers lieten de haren ook los.

Ik heb ze te weinig gekamd de laatste tijd, we zijn drie weken geleden verhuisd en het is erbij ingeschoten, de weken daarvoor al. Hartstikke fout, ik weet het, maar ik vind het wel erg veel haar wat uitvalt. Dus ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat het ook zou kunnen komen door gewoon te weinig kammen. De schilfers zijn wit, beetje gelig misschien en vettig. Ik zie niks krioelen eigenlijk, of iets wat op een beestje lijkt, maar je kunt mijt niet met het blote oog zien, dacht ik. Het lijkt wel roos, maar dan plakkeriger (bah, het ziet er echt niet uit, durf ook niet goed een foto neer te zetten). Ik schaam me dus ook dood, maar goed, het is nu eenmaal zo.

Wat kan ik vandaag doen om ze te helpen, misschien een bad met iets verzachtends? Weet iemand daar iets voor? Zal ik de haren verder maar wegscheren waar het heel erg is? De ene zit veel te knagen en likken aan haar vacht, de ander weer helemaal niet, terwijl die het eigenlijk erger heeft. Nou iig, ik ga morgen naar de dierenarts bellen en overleggen, ik neem aan dat ik er eentje langs moet laten komen dan en dan zullen ze wel een schraapsel doen, denk ik. Maar goed, een pipet gaat echt pijn doen op die rauwe huid, dus vraag me af hoe te behandelen. Alle tips zijn welkom!

Geplaatst:

Het klinkt wel als iets wat ik bij twee pension Teddy's regelmatig terug zie. Maar het zou ook heel goed wel mijt kunnen zijn dus ik zou het wel even laten controleren. Bijten en likken aan de vacht is ook wel weer iets van mijt natuurlijk. Ik zou scheren als laatste optie houden, die losse haren moeten er immers wel uit. Eerst maar even langs de dierenarts denk ik.

Geplaatst:

Eefje heeft ook vachtmijt, mijn andere 3 nijnen hebben ook nergens last van. Blijkbaar heeft zij daar wat sneller 'aanleg' voor. Ik heb ze wel voor de zekerheid alle 4 mee behandeld. Ben donderdag weer naar de dierenarts geweest en het was al aanzienlijk minder, maar nog niet helemaal over. Ik behandel nu alleen nog Eefje en haar vriendje Brownie nog. En heb thuis alles goed schoongemaakt zodat vooral oude uitgevallen haren weg zijn, voordat het weer terug komt.

Maar het kan dus wel zo zijn dat maar 1 iemand last heeft van mijt en de rest niet.

Geplaatst:

Aha, dank jullie wel. Ik wilde vanmiddag al reageren maar dat lukte toen niet, om een of andere reden.

Het kan dus zeker mijt zijn, ik denk ook wel dat dat het is. Ik heb het nooit eerder bij ze gezien, zo erg met schilfers. Ik ga zo even met een loepje kijken of ik toch iets zie krioelen. Maar goed, ik denk dat een pipet niet prettig is voor die rauwe huid, of kun je het ook ergens anders dan in de nek druppelen? Ik heb ook geen idee of mijn dierenarts er wel is morgen. Nou ja, ik ga ze wel bellen. Kan het ook zijn als je stronghold gebruikt, dat het weer terug komt eigenlijk? Hoe lang werkt dat eigenlijk, weet iemand dat?

Geplaatst:

Ik heb net een kuur gehad van 3 weken en moet er nu nog 2 weken achteraan plakken. Het zijn gewoon pipetjes die ik gekregen heb, maar ik weet niet precies het merk etc. Ik heb wel een foto van de mijt bij Eefje. (Op die foto was het wel echt een plakkaat hoor, want verder lijkt het net roos)

2dt6r9d.jpg

Geplaatst:

Nou,onze vlaam heeft dus ook vachtmijt en de andere 3 niet?volgens de dierenarts is het omdat de vlaam een verminderde weerstand heeft doordat hij pasgeleden zijn tanden moest laten trekken ,ik dacht dat het kwam doordat hij niet goed zijn vacht kon verzorgen zonder tanden ,maar was vachtmijt bah kriojg er de kriebels van .

Geplaatst:

Ik heb ze allemaal een pipet stronghold voor kittens gegeven, maar inderdaad hadden ze er niet allemaal last van. Mijn konijnen hebben allemaal snot gehad, en 4 van de 6 zijn er eigenlijk vanaf, maar de 2 die hele erge schilfers hadden, hebben nog wel een beetje last. Nauwelijks niezen hoor maar wel snotterige neusjes meestal. Ik geloof dat de rest er eindelijk overheen gegroeid zijn, alhoewel het virus altijd weer kan opduiken als ze verzwakt zijn om een of andere reden.

Die stronghold was nog lastig aan te komen en wat duur is dat zeg! Klopt het wel dat ik een tientje per pipet heb betaald? Ik heb ze niet bij mijn eigen dierenarts gehaald want die had niet genoeg. Waar de huid rauw was, heb ik niet gedruppeld, maar het was ook niet heel veel vloeistof gelukkig. Bij die voor mijn honden moet je zo'n beetje hun hele rug ermee verven. Ik zie wel dat het ene konijn wat veel krabte en beet, dat nog steeds doet. Maar ik denk dat dat komt omdat er ook nog veel schilfers zitten. Ik ga dat wel goed eruit kammen als de huid weer wat beter is. Wat is hun huid toch teer, ik had alleen de ergste schilfers weggekamd, want anders krijg je het gif ook niet op zijn plek. Maar meteen rood en rauw dus.

@fuerza, hoezo een kuur van een paar weken, stronghold werkt volgens mij een maand en dan moet je na een maand nog één keer herhalen om van de mijt af te zijn? Ik zal het nog wel aan mijn dierenarts vragen.

Ik ga ze nu dan eindelijk binnenkort allemaal laten castreren, hoop dat de snot en mijt dan wel even weg wil blijven. Eerst maar goed van de mijt af weer. Er komt steeds iets tussen waardoor ze nu met 2,5 jaar oud nog steeds niet gecastreerd zijn. Tegen die tijd post ik hier mijn ervaringen wel, ik hoop maar dat dit niet weer zo'n langdurig verhaal wordt. Ik heb mijn katten ook maar meteen een pipet stronghold gegeven.

O ja, zucht, nou ben ik nog vergeten mijn cavia's te behandelen, ik heb beaphar spray tegen vlooien en mijt voor knaagdieren speciaal, ik ga die maar gebruiken voor hen, ik denk dat een pipet stronghold voor hen teveel is eigenlijk. Of is die niet goed genoeg, weet iemand dat misschien? En ik heb droogshampoo voor konijnen besteld zodat ik de boel een beetje kan fatsoeneren, ik hoop dat daarmee de schilfers makkelijker loskomen. Of heeft iemand daar nog een tip voor?

Geplaatst:

Ik heb geen strongahold gebruikt. De DA heeft voor mij al alles in spuitjes klaar gezet. Ik weet zo even snel niet meer hoe het heet maar dat moest ik elke week herhalen zolang dat Eef er nog last van heeft.

Geplaatst:

Okee, geen idee welk middel je hebt gekregen dan. Ik hoop dat ik niet steeds moet blijven herhalen met behandelen in ieder geval.

Maar volgens mij zie ik nu een verandering. De voedster die veel zat te likken, doet dat nu minder. En de ram die er ook erg veel

last van had, is flink herrie aan het maken met zijn speelgoed. En niet omdat hij iets nodig heeft, maar uit vrolijkheid, volgens mij. Dus ik denk wel dat het heeft geholpen. Ik was al even bang dat het toch door het te weinig kammen was gekomen namelijk. Maar ik weet wel zeker dat het mijt was nu.

Geplaatst:

had ook stronhold gekregen hij woog 5 kilo ,en voor de hond advocate 45 kilo en was 18 euro nog wat kwijt stronghold kan je inderdaad niet zo maar halen ,raar eigenlijk dat de hond geen stronhold kreeg ,maar de advocate werkt tegen meerder luizen en weet ik het wat allemaal,maar konijn mag geen advocate maar de hond wel stronhold dus warom deze keuze zo is weet ik ook niet

Ik heb ze allemaal een pipet stronghold voor kittens gegeven, maar inderdaad hadden ze er niet allemaal last van. Mijn konijnen hebben allemaal snot gehad, en 4 van de 6 zijn er eigenlijk vanaf, maar de 2 die hele erge schilfers hadden, hebben nog wel een beetje last. Nauwelijks niezen hoor maar wel snotterige neusjes meestal. Ik geloof dat de rest er eindelijk overheen gegroeid zijn, alhoewel het virus altijd weer kan opduiken als ze verzwakt zijn om een of andere reden.

Die stronghold was nog lastig aan te komen en wat duur is dat zeg! Klopt het wel dat ik een tientje per pipet heb betaald? Ik heb ze niet bij mijn eigen dierenarts gehaald want die had niet genoeg. Waar de huid rauw was, heb ik niet gedruppeld, maar het was ook niet heel veel vloeistof gelukkig. Bij die voor mijn honden moet je zo'n beetje hun hele rug ermee verven. Ik zie wel dat het ene konijn wat veel krabte en beet, dat nog steeds doet. Maar ik denk dat dat komt omdat er ook nog veel schilfers zitten. Ik ga dat wel goed eruit kammen als de huid weer wat beter is. Wat is hun huid toch teer, ik had alleen de ergste schilfers weggekamd, want anders krijg je het gif ook niet op zijn plek. Maar meteen rood en rauw dus.

@fuerza, hoezo een kuur van een paar weken, stronghold werkt volgens mij een maand en dan moet je na een maand nog één keer herhalen om van de mijt af te zijn? Ik zal het nog wel aan mijn dierenarts vragen.

Ik ga ze nu dan eindelijk binnenkort allemaal laten castreren, hoop dat de snot en mijt dan wel even weg wil blijven. Eerst maar goed van de mijt af weer. Er komt steeds iets tussen waardoor ze nu met 2,5 jaar oud nog steeds niet gecastreerd zijn. Tegen die tijd post ik hier mijn ervaringen wel, ik hoop maar dat dit niet weer zo'n langdurig verhaal wordt. Ik heb mijn katten ook maar meteen een pipet stronghold gegeven.

O ja, zucht, nou ben ik nog vergeten mijn cavia's te behandelen, ik heb beaphar spray tegen vlooien en mijt voor knaagdieren speciaal, ik ga die maar gebruiken voor hen, ik denk dat een pipet stronghold voor hen teveel is eigenlijk. Of is die niet goed genoeg, weet iemand dat misschien? En ik heb droogshampoo voor konijnen besteld zodat ik de boel een beetje kan fatsoeneren, ik hoop dat daarmee de schilfers makkelijker loskomen. Of heeft iemand daar nog een tip voor?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .