Ga naar inhoud

Wassen in winter?


KRSTN

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik kijk vaak op dit forum voor advies, maar omdat ik er nu niet uitkom heb ik mijzelf maar even geregistreerd :)

Wij hebben sinds april een konijntje van ongeveer 4 jaar oud, beestje heeft altijd buiten gestaan en staat dit bij ons nu ook (heeft tijdelijk van april tot augustus binnen gezeten ivm nieuw buitenhok dat in de maak was).

Alleen: vorige week had Youp ontlasting aan zijn kont zitten, wat vast zat in z'n haar. Weggehaald en (zo goed mogelijk) schoongemaakt toen, maar nu zit het er weer! Voorheen nooit last van gehad met hem.

Nu wil ik 'm graag wassen, om het echt helemaal schoon te krijgen, maar hoe doen jullie dat in de winter? Lijkt me dat als ik hem was en hij nat/vochtig weer buiten gezet wordt dat dit niet goed is voor 'm?

En is er nog voeding waardoor hij minder snel last heeft van die plakpoep? (even ter info: Youp is allergisch voor konijnenvoer en krijgt dus veel hooi en groenvoer).

Bedankt alvast voor de informatie!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, konijn had constant last van diarree, plakpoep etc. Alle merken konijnenvoer geprobeerd, inclusief diverse dierenarts voer maar het werd niet beter. Waarop de dierenarts geadviseerd had om het te proberen zonder voer (toendertijd gestart met hooi, wortel en komkommer) en vanaf dat moment (3 jaar terug) ging het goed...

Maar kan het beestje leven op alleen hooi en water? Dat lijkt me zo mager in de winter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Youp is een hij (4jaar, ongecastreerd maar daar komt verandering in!)

Voorheen was Youp van vrienden, sinds april is hij bij ons! Geen flauw idee hoe zij dat gedaan hebben qua opbouwen.

Youp ziet er verder prima gezond uit, is levendig, laat zich prima aanhalen (maar oppakken houdt hij niet van) en trekt zich niets aan van de kou :) een erg leuk konijntje dus!

Maar dan ga ik het even een tijd op hooi en water proberen! En dan goed in de gaten houden, zou 2 weken op hooi en water genoeg zijn om al verbetering te zien?

En nu weet ik ook nog niet of het handig is om 'm te wassen in de winter haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je het niet voorzichtig wegknippen? Een buitenkonijn nu wassen lijkt me inderdaad niet heel geweldig als het anders kan. In ieder geval NIET buiten zetten voor de vacht helemaal droog is.

2 weken alleen hooi lijkt me vrij lang hoor. Ik zou gewoon weer langzaam groenvoer op gaan bouwen als de keutels weer normaal zijn. Als na een dag of 3 op hooidieet de keutels nog niet goed zijn dan zou ik eens langs de dierenarts gaan om de ontlasting te laten onderzoeken want dan kan het ook een parasiet of wormen bijvoorbeeld zijn.

Als het wel meteen weer goed is na 1 of 2 dagen dan alles wat hij aan groenvoer kreeg heel rustig 1 voor 1 weer gaan geven. Dus een klein stukje van 1 ding, ontlasting in de gaten houden, volgende dag een groter stukje, etc. en als alles goed gaat door naar de volgende soort groenvoer.

Mocht het ergens fout gaan dan laat je die groente weg voortaan.

Als je niet weet of de vorige baasjes wel opgebouwd hebben qua biks en niet te veel hebben gegeven dan zou ik dat misschien nog eens navragen of anders zelf eens proberen met een goed merk waar niet te veel eiwit in zit.(bijvoorbeeld Science Selective of Hope Farms Super Trio) De meeste konijnen kunnen niet goed tegen wisselen van voer zonder het langzaam op te bouwen en ook niet tegen te veel voer (het hangt van het merk af, maar ligt rond de 20 gram per kilo konijn per dag) en ook niet tegen te eiwitrijk voer, zeker als ze nog jong zijn :)

Dus je kan alle soorten voer wel proberen, maar als er bijvoorbeeld niet goed opgebouwd werd en/of te veel gegeven werd dan lijkt het inderdaad of hij helemaal niks kan hebben terwijl dat dus eigenlijk heel goed kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou zoals Lonja ook aangeeft toch weer eens proberen om biks te gaan geven. Vooral als je dit zelf nog nooit geprobeerd hebt. Zou inderdaad starten met zoiets als Science selective en dan gewoon beginnen met echt een paar brokjes te geven. Allergie is hier zowieso niet de juiste benaming, gewoon een overgevoeligheid, maar dat weet je niet pas als je het zelf ook gaat ervaren. Het kan best zijn als je met biks begint, en hooi en juist iets minder groente de ontlasting veel beter wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .