Ga naar inhoud

Konijn van kinderboederij


Nelleke25

Aanbevolen berichten

Ik werk 1 dag per week als vrijwilliger op de kinderboederij en sinds kort en merkte vandaag op dat er een konijn is die een hele plak poep had zitten bij zijn kont. Hoe kan ik dit het beste weghalen? en wat is hier de oorzaak van.

Er hangt ook een knaagsteen in het hok die ik eigenlijk graag eruit wil hebben, maar om nu gelijk al te moeten zeggen wat wel en niet goed is ook zo zielig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Nelleke! Wat leuk dat je daar vrijwilliger bent :) Als je het het normaal zegt moet dat toch gewoon kunnen? De manier waarop je dat zegt is bij zulke dingen bepalend. En als vrijwilliger mag je zulke dingen zeker zeggen lijkt me.

Vervelend die plakpoep. Je kan het met een beetje lauw water schoon proberen te maken, maar in de winter is dat natuurlijk niet handig, eant dan wordt het koud. Het blijft dan ook waarschijnlijk ook lang nat. Kan je het proberen weg te knippen? Dat lijkt me de beste oplossing, maar soms zijn de haartjes erg kort en is dat lastig. Het komt vaak door verkeerde voeding, of te veel voer. Het beste kan je het konijn even op alleen hooi en water zetten, maar het zit waarschijnlijk in een grote groep, dus dan is dat lastiger.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er kunnen allerlei oorzaken zijn, het meest voor de hand liggend zijn voedingsfouten. Maar het kan ook zijn dat het konijn iets onder de leden heeft. Of misschien is het te dik en kan zichzelf daardoor niet meer goed schoon houden?

Om voedingsfouten uit te sluiten zou je hem op alleen water en hooi moeten zetten (en dus inderdaad ook geen knaagstick). Als dan de ontlasting wel goed is dan moet je met alles wat het konijn te eten krijgt 1 voor 1 voorzichtig opbouwen en zo kom je wel tegen wat het probleem veroorzaakt. Ik weet niet of hij nog meer gekke dingen te eten krijgt die konijnen niet horen te eten? Gemengd voer? Grote delen appel of zo? Brood? Misschien iets in het groenvoer waar sommige konijnen niet goed tegen kunnen zoals kool of sla?

Schoonmaken heb ik geen ervaring mee maar ik lees wel eens hier weken in een bodempje lauw-warm water. Desnoods knip je het eraf, dat kan misschien ook wel. Staan ze binnen of buiten? Als ze buiten staan heel goed oppassen voor maden, al zijn er in deze tijd van het jaar weinig vliegen. Oh ja het beestje niet terug naar buiten met een natte vacht, die eerst laten drogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook niet tƩ snel iets gaan zeggen.

Ben ook drie jaar geleden begonnen als stagiaire voor 10 weken op de kinderboerderij. Nu doe ik er al drie jaar vrijwilligerswerk. Toen ik kwam was het echt een zooitje ongeregeld. Er was Ć©Ć©n meisje die gehandicapt was die er ook kwam helpen. Wat niemand wist is dat ze de mannetjeskonijnen altijd bij de vrouwtjes zette, want zij vond jonge dieren geweldig!!!

Iedereen vroeg zich altijd af hoe het kwam dat de vrouwtjes jongen hadden, want de sloten waren echt niet te openen door de kinderen. Tot ik haar betrapte.

De jonge konijnen werden altijd naar dierenwinkels gebracht,.. want dat leverde iets op.

Er werd dus heel wat afgefokt en niemand had dat in de hand.

Na enkele maanden heb ik hier iets over gezegd en toen werd besloten om dat meisje niet meer bij de konijnen te laten zonder toezicht.

Ook kwam er een nieuwe vrijwilligster en samen met haar hebben we het idee aangespant om een opvang te beginnen. Want er werden ontzettend veel konijnen in doosjes voor de poort gezet of over de hekken gegooid.

Nu hebben we dus al 2 jaar een opvang en het gaat geweldig! We vangen veel dieren op en geven ze weer fijne huisjes.

Het enige wat we nog moeten regelen is een DA die mensen korting wil geven op castratie, want de mannetjes zelf castreren wordt ons te duur (denk dat het bestuur ons dan ook iets anders verteld).

Het is in iedergeval heel leuk om te doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lienappelsien: Ik ga vrijdag eens kijken of we die beter met water kunnen doen of knippen. Met water lijkt mij inderdaad niet handig.

Het Konijn woont samen met een cavia in een te klein hok. Hier zit die elke dag in, dus geen ren ofzo. Hij krijgt dus speciaal voer wat voor zowel cavia als konijn geschikt is (hele bak vol, dunne staafjes zijn het)

Waarom ze bij elkaar zitten weet ik niet, maar ik zal eens informeren of ze apart kunnen en het konijn dus enkel hooi en water krijgt.

@Lonja: zie stukje hier boven ivm voeding. Het is een konijn wat echt veel verhaart, plukken vliegen in het rond als je hem vast hebt.

Dus misschien eens kammen zou dat helpen?

Hij zit dus apart omdat die het enigste mannetje is. De vrouwtjes zitten bij elkaar in de konijnenheuvel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kammen kan dan sowieso geen kwaad maar heeft niks met de ontlasting te maken.

Nu je vertelt dat hij altijd in een te klein hok zit denk ik dat hij misschien toch wel gewoon te dik is door gebrek aan beweging en daardoor niet meer goed bij zijn kontje kan. Dan kan hij zijn blindedarmkeutels niet meer opeten wat sowieso tot problemen leidt, omdat daar veel voedingsstoffen in zitten. Bovendien zijn dat plakkerige keutels die daarom aan zijn vacht blijven plakken.

Apart zetten om hem weer even op orde te krijgen is prima maar geen oplossing voor de lange termijn. Uiteindelijk moet hij gecastreerd worden zodat hij bij de voedsters kan en dus ook lichaamsbeweging krijgt, anders heb je over een week weer hetzelfde probleem. Als dat qua kosten niet mogelijk is, dan moet hij gewoon naar een andere plek waar hij wel de juiste verzorging kan krijgen, een maatje en ruimte om te kunnen rennen.

Voor de cavia geldt hetzelfde, cavia's horen ook niet alleen.

Ik zou wel de knaagstick weghalen, heeft helemaal geen zin om daar mee te wachten in mijn ogen. Je komt daar om te helpen, dan zou ik dat ook doen waar je kan. Stel het voor en kijk hoe men reageert op je inbreng. Als ze laten blijken dat ze het niet mee eens zijn kun je het alsnog laten rusten voorlopig. Maar wellicht vinden ze het prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het eens gaan overleggen. En eens kijken of ik meer op zijn verzorging mag richten (heb daar toch niet echt een vaste taak, enkel de caviastal schoonmaken. Het is echt een schat van een beestje, hij is het niet echt gewend aandacht, maar ik mag wel veel bij mij.

Ik ga sowieso proberen vrijdag die knaagstick weg te krijgen. Zou alvast wat info zoeken en het bespreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou kunnen aanbieden om het konijn wekelijks te gaan borstelen, zoals je het omschrijft kan hij dat wel gebruiken.

Die plak poep zou ik wegknippen. Mijn zusje had jaren terug een konijn die dat wel eens had (verwaarlozing helaas) en daarbij heb ik het steeds weggeknipt, dat ging prima. Ik vond het wel fijn als iemand anders hem goed vast hield zodat ik het goed weg kon knippen.

Met dit weer zou ik niet gaan weken in water, de vacht blijft lang nat en je moet het konijn steeds met z'n kontje in het water houden waardoor hij waarschijnlijk gaat trappelen etc. Ik denk dat wegknippen sneller en beter werkt.

Even goede info opzoeken over de knaagsteen zodat je goed kan uitleggen waarom dat slecht is. Desnoods vertel je dat je dat uit eigen ervaring al eens meegemaakt hebt (leugentje om bestwil mag best toch) ;)

Je zou kunnen voorstellen of de ram niet gecastreerd mag worden zodat hij bij de dames mag wonen, zou voor hem een stuk leuker zijn! Succes met het konijntje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik zelf in zo'n geval, als ik mensen niet wil beledigen of kwetsen, altijd doe is het brengen alsof ik het zelf ook allemaal fout deed. (Wat voor de meesten van ons, mij inclusief, ook gewoon waar is.) 'Goh, ik kwam met mijn konijn bij de dierenarts en toen ik zei dat hij altijd een knaagsteen had voor zijn tandjes, zei de dierenarts dat dat eigenlijk hartstikke slecht is.. Wist jij dat? Ik niet!' 'Mijn konijn had aldoor van die vieze, plakkerige ontlasting, wat bleek nou.. het kwam door de brokjes!' Je voelt je niet half zo dom/aangevallen als de ander het net zo fout deed. Je kunt natuurlijk niet elke week met zoiets aankomen en voor alles, maar je zult ergens een begin moeten maken en dan zie je ook gelijk hoe ze zulke veranderingen oppikken. Krijg je een reactie van 'Dat heb ik nooit geweten, wat goed dat die dierenarts je waarschuwde, zullen we hier ook de knaagstenen weghalen?' dan weet je wel dat ze er echt voor open staan. Als ze roepen dat die dierenarts van jou uit je nek kletst en op moet rotten, tja.. Dan is dat ook duidelijk.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg goed dat je je inspant voor de kinderboerderij en dit konijn!

Lijkt me idd heel goed om voor te stellen dat ie gecastreerd wordt zodat hij bij de vrouwtjes kan, heeft ie meteen meer beweging en is waarschijnlijk het plakpoep probleem ook opgelost. Maar begin idd eerst eens met de knaagsteen om te kijken of ze een beetje open staan voor jouw inbreng en kennis! Misschien vinden ze je maar een bemoeial dan moet je natuurlijk niet meteen te veel willen en het rustig aan pakken, maar wie weet zijn ze juist blij met iemand die er zo veel vanaf weet!

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet bij de knaagstick beginnen. Ik volg jullie redenatie, maar het probleem van de aangekoekte poep is gevaarlijker en vraagt om handelen. Die knaagstick overleeft ie wel. De poep daar zullen ze ook makkelijker van inzien dat het een probleem betreft dat opgelost moet worden.

Zoals Dollie voorstelt deze kwestie naar voren brengen (jezelf niet als alwetend opstellen door te doen alsof je het zelf ook zo deed zoals zij nu) lijkt me een heel goed plan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .