Ga naar inhoud

Kerstroos


Ruthie

Aanbevolen berichten

Door mijn eigen schuld heeft Roxy net een stukje van de kerstroos gegeten (toch zeker 1cm² van een rood blad). Ik had de stoel niet onder tafel geschoven waardoor ze dus op tafel gesprongen is. Omdat het maar een klein stukje vermoed ik dat er niet veel aan de hand zal zijn, maar wou het toch nog maar eens vragen voor de zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net gebeld, normaal is er niets aan de hand omdat het maar een kleine hoeveelheid was maar als ze diarree heeft of opgeblazen moet ik ermee gaan.

Het probleem is nu natuurlijk dat ik binnen 20min moet vertrekken naar mijn werk. Pfff.

Momenteel is ze druk in de weer met het verslepen van de wc-bakken en ze heeft ook al korrels gegeten. Dus ze is wel in haar normale doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig Norit in huis? Anders is dat zeker iets om standaard in huis te hebben. :)

Is een koolstof die het gif aantrekt zodat ze het mee uitpoepen of plassen. Is altijd handig als backup (behalve als ze zo'n hele kerstroos weg eten natuurlijk, maar het kan wel net dat kleine beetje gif weg krijgen soms)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kerstroos? Die met die harde bladeren (is een tuinplant, althans ik heb hem hier buiten in de tuin) of een kerstster (Dunnere bladeren, rood en groen blad en het rode blad ziet er verder hetzelfde uit als het groene blad, zo'n ding wat veel mensen nu binnen hebben staan)? Kerstroos is héél giftig, maar aangezien je het op tafel hebt staan in deze tijd van het jaar bedoel je misschien Kerstster? Want die schijnt helemaal niet zo giftig te zijn:

Giftigheid

Het sap van de kerstster zou giftig zijn en op de huid rode vlekken en bij opname door de mond vergiftigingsverschijnselen en spijsverteringsproblemen veroorzaken. Dit wordt tegenwoordig betwijfeld. In experimenteel onderzoek bij ratten is van giftigheid niets gebleken[1]. Een kind van 25 kilo zou meer dan een halve kilo van de bladeren moeten eten om doses te bereiken die hoger zijn dan de doses die bij ratten geen effect hadden. Ook uit consulten van vergiftigingen-informatiecentra bleek nergens dat de kerstster ooit symptomen had veroorzaakt[2].

In de 14e, 15e en 16e eeuw werd het sap tegen de koorts gebruikt en werd van de schutbladen rode verf gemaakt.

De vermeende giftigheid kan wellicht zijn ontstaan vinden in de giftigheid van de kerstroos, die wel giftig is. De kerstster wordt o.a. in België verward met de kerstroos. Verder komen in de wolfsmelkfamilie veel soorten met wit melksap voor die wel giftig zijn

. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstster_(Euphorbia)

Aangezien je uit België komt en dat ding dus niet in de tuin stond maar op tafel rond Kerstmis hoop ik dat je het over een kerstster hebt en zou ik me niet te veel zorgen maken.

Mocht het hier toch wel een Kerstroos betreffen zou ik onmiddelijk vrijaf nemen en naar de dierenarts gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kerstroos en kerstster zijn blijkbaar hetzelfde (staat zo ook op die link van wiki). Maar het is dus inderdaad de plant met de zachte groene en rode bladeren.

Ze is nog steeds zichzelf dus hoop ik dat er niets aan de hand is. Heb ondertussen wel de kerstroos/ster veilig weggezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op die link van Wiki staat juist dat het niet hetzelfde is maar dat in Vlaanderen het een wel eens het ander genoemd wordt:

De vermeende giftigheid kan wellicht zijn ontstaan vinden in de giftigheid van de kerstroos, die wel giftig is. De kerstster wordt o.a. in België verward met de kerstroos.

Irritant die verwarring, want het zijn 2 verschillende planten die er heel verschillend uit zien. Ik hoop dus dat Wikipedia het goed heeft. Dit is ook zoals ik het weet, maar wellicht zit ik juist verkeerd. Ik weet alleen dat de Kerstroos (met die witte bloemen en dikke bladeren dus) zeer giftig is. Als men het daar op het forum over had dan kan ik me voorstellen dat het konijn eraan overlijdt. Maar die had je niet, dus misschien kan je op dat forum voor de zekerheid vragen welke van de 2 het daar betrof?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit staat bovenaan de wikipagina: De kerstster, kerstroos, atatürkbloem of poinsettia (Euphorbia pulcherrima), ...

(weet niet hoe ik het in zo'n vakje krijg). Ahja, maakt niet veel uit. Het zijn de groene met rode bladeren.

Het bericht op dat forum was van 2008, dus denk niet dat ik nog respons zal krijgen.

Ze heeft daarnet al haar groenten opgegeten en ook al hooi en biks. Ze zit nu op de wc dus spannend wat eruit komt. Enkel grote ronde keutels te zien dus dat is ook al goed. Verder is ze ook zoals gewoonlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .