Ga naar inhoud

Konijn eet nauwelijks en is lusteloos.


Juleke

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb 2 konijnen, Flappie (8 jaar) en Lobbes (8 jaar), en 2 cavia's, Plukkie (0,5 jaar) en Pluisje (0,5 jaar), en die zitten gezamenlijk in een groot hok en een ren in de tuin (dat was vroeger een schuurtje).

Het viel me de laatste paar dagen op dat Flappie heel lusteloos erbij zat, en ook erg mager is geworden. Ik maak me dus zorgen om haar. Ze was altijd al erg dun maar dit is ongekend. Ik gaf haar dus wat witlof (haar favoriete lekkernij), daar snuffelde ze aan, en liep toen weer weg. Daarna at ze een klein stukje, en ging weer weg. Dat is niets voor Flap. Misschien zit het in de tanden, en wil ze niet ze niet eten, omdat het pijn doet. Of is het ouderdom. Normaal zit ze ook dag en nacht in de ren, maar tegenwoordig veel in het binnenhok.

Ik heb dit ook weleens eerder gehad met een cavia, maar die tandjes waren getrokken. Ik had brinta met water gegeven, olvarit, voer geweekt in water en kleine stukjes groente en fruit, ze heeft nog lang geleefd daarna.

Ik ga dit dus ook aan Flappie geven.

Denken jullie dat dit een goed idee is?

Of hebben jullie een ander idee?

Als ze dat niet wil eten ga ik naar de DA.

De poepjes zijn trouwens wel goed.

Hopelijk gaat dit werken voor Flap, want ik maak me echt zorgen! :erf:

Alle andere ideeën over wat het kan zijn, en klein voedsel dat ze mag hebben is welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor je reactie. Ze heeft nog nauwelijks van de brinta gegeten :erf: Haar botten steken ook helemaal uit.. Ik maak me echt zorgen! Ik ga nu meteen vragen of de dierenarts nog een plekje heeft. Maar is 8 jaar oud voor een konijn die buiten leeft? Ze is altijd gezond en rustig en vrolijk geweest, en heeft al vele winters goed doorgemaakt. Ik hoop dat het goed komt! :erf:

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 jaar is redelijk oud voor een konijn volgens mij, maar dat betekend niet dat ze daarom er zo bij zit :)

Echt met spoed naar de DA. Ik vind eerlijk gezegd dat je er al lang mee hebt gewacht, daar je zegt dat ze al een tijdje er lusteloos bij zit. Wanneer dit bij een konijn is, is er altijd wel wat mis. Idd zoals Christaaa zegt kan het gebitsproblemen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan. Brinta en Olvarit is toch wel een beetje tricky omdat ze waarschijnlijk al geen goede weerstand heeft en de darmen zo gevoelig zijn, dat als er iets in zit wat niet helemaal goed is dat ook veel harder aankomt.

Je zegt ook dat het al langere tijd is dus de tijd van afwachten of het vanzelf beter wordt is wel voorbij! Als ze zo mager is wordt het wel echt gevaarlijk, ze heeft voeding nodig en al helemaal in deze koude dagen.

Een konijn zal nooit alleen maar uit ouderdom niet eten, daar zit wat anders achter. En hoewel 8 best oud is, kan een konijn wel 12 of zelfs 14 jaar worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! :)

Ik kon om kwart over 5 terecht bij de DA, en hij heeft haar nagekeken. De tandjes zijn geknipt en geveild. (ze waren een beetje te lang). Maar toen kon haar mondje niet meer dicht. Ze blijkt dus een Abces in haar kaak te hebben. Morgen wordt ze onder verdoving gebracht, en maken ze een klein sneetje erin, om het pus eruit te krijgen. Daarna moeten we antibiotica een tijdje toedienen, en haar ook dwangvoer geven. Nu ligt Flap lekker bij Lobbes in het hok uit te rusten. Arm diertje, zoveel stress :erf: Hopelijk komt het allemaal goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .