Ga naar inhoud

Bella heel mager


lola & filou

Aanbevolen berichten

Hallo

Net nu alles zo goed leek te gaan met de konijnen, blijkt Bella erg vermagerd te zijn. Het is mij pas eergisteren opgevallen. Bella is nooit echt dik geweest, maar toen ik haar eergisteren even wilde aaien verschoot ik toch. Ik kon zo haar ruggengraat en haar heupen voelen. Eerst dacht ik dat ik mij te veel zorgen maakte, maar ik werd toch ongerust.

Gisteren ben ik met haar naar de da geweest. Die kon niet meteen iets vinden. Ik moest ze even apart zetten om keutels en urine te verzamelen en vandaag moest ik terug. Ik had een test meegekregen voor suikerziekte. Die testte gelukkig negatief. In de keutels kon hij niets vinden. Haar nieren voelden normaal.

Nu zit Bella sinds een maand in een groepje van 4. We denken dus dat de anderen zo gulzig en Bella te traag zodat zij te weinig brokjes krijgt. De dierenarts stelde voor om haar een weekje apart te houden. Zo kan ik haar eet- en drinkgedrag in het oog houden. Ik mag haar onbeperkt biks geven en hooi natuurlijk. Verder moet ik haar gewicht controleren. Als ze tegen volgende week niet bijkomt moeten we verder testen. Momenteel weegt ze 1,5kg en ze zou zo'n 2kg moeten wegen.

Bella eet trouwens wel heel goed. Ze is ook actief. Ze gedraagt zich gewoon niet ziek. Ik heb ze nu binnen in een 1-meter kooi. Ik wil haar wel af en toe laten rondlopen, maar heb liever niet dat ze te veel energie op doet aan lopen.

Bella is een buitenkonijn. Nu staat ze dus binnen, maar wel in onze veranda. Deze is onverwarmd en is van temperatuur eigenlijk te vergelijken met een zachte winterdag. Kan ze dan volgende week terug naar buiten?

Heeft er nog iemand ideeën wat er met Bella aan de hand zou kunnen zijn of hoe ik haar kan helpen aansterken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee wat er met haar aan de hand kan zijn, maar over je vraagje of ze volgende week weer naar buiten kan: Dat denk ik wel hoor, als je bedoelt met zachte winterdag een graad of 8 of zo.

Zou haar trouwens wel juist los laten lopen, dit is goed voor de spijsvertering en ook juist spieren vormen een heel belangrijk deel van het gewicht. Ik zou denken juist een konijn dat afvalt daarbij moet je opletten dat het nog wel zijn spieren behoudt. En ik denk dat een konijn altijd wel gelukkiger wordt van loslopen, en gelukkig zijn is natuurlijk ook goed voor de gezondheid en het welzijn.

Als ze de fut niet had om rond te lopen dan doet ze dat ook niet, althans dat is mijn ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zou wel eerst zorgen dat ze echt weer beter is, voor een mager konijn is de kou moeilijker en je kan haar dan ook niet goed in de gaten houden. Je moet ook eerst weten wat er aan de hand is. Hopelijk is het gewoon zo dat ze niet tegen de rest op kon qua eet-snelheid :)

Ik denk dat je je niet hoeft te verwijten dat je het niet zag, zo'n dikke wintervacht vult een hoop op natuurlijk en dan kun je het alleen maar voelen. Ik aai mijn konijnen ook niet altijd, eigenlijk alleen als ze er zelf om vragen maar da's ook echt niet elke dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is inderdaad niet echt een knuffelkont dus ik aai haar niet veel.

Ik hou haar een week extra in het oog. Als ze nu nog afvalt ga ik terug naar de da.

De da heeft wel even naar haar tandjes gekeken, maar heeft haar niet verdoofd. Maar Bella eet echt goed dus ik denk niet dat het aan haar kiezen kan liggen. Aan EC hadden we nog niet gedacht.

Ik denk eraan om Bella terug te laten wennen aan groenvoer. Ik geef normaal geen groenvoer omdat Filou daar niet tegen kan.

Als ze gewoon te traag eet, zal ik haar toch apart moeten bijvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Traag eten heeft in veel gevallen dan weer de oorzaak met betrekking tot de kiesjes vandaar specifiek de kiesjes.

Een konijn komt in de meeste gevallen namelijk wel voor zichzelf op met eten is mijn ervaring tenzij medisch. Natuurlijk niet in alle gevallen.

In gevallen van EC is het vaak 1 van de symptomen die tot uiting komt, dat is ook weer uit te sluiten door middel van nu bijv. apart extra te voeren en komt ze echt goed aan dan kan je dat ook min of meer wat wegstrepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk toch echt dat Bella niet genoeg voer binnen kreeg. Ze kwam wel altijd voor zich op hoor, maar ze eten met 4 samen uit 2 bakjes. Als de andere 3 zo snel eten blijft er voor Bella niet veel meer over.

Bella zit nu een week apart. Volgens de weegschaal is ze niets bijgekomen, maar ook niet meer afgevallen. Toch vind ik dat ze wat dikker aanvoelt. Ik kan haar heupjes niet meer zo goed voelen en ook haar ruggengraat is minder voelbaar. Ik hoop dus dat die weegschaal niet zo betrouwbaar is. Ik zou haar graag morgen terug bij de anderen zetten. Hopelijk aanvaarden ze haar meteen weer, maar ik vrees dat het een echte koppeling zal worden. Ik wil haar wel apart blijven bijvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .