Ga naar inhoud

Welke panacur en welke dosering?


Mysci

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn nijn Koda (gecastreerde ram) drinkt en plast erg veel, verder fijn kereltje.

Echter alles is nagekeken (urine, keutels + fysieke check) en alles lijkt goed, ook kan hij plas concentreren bij minder aanbod van water dus ook geen nierproblemen.

Hij is echter soms onzindelijk en een deel van de tijd dus netjes op de bak.

Zelf denk ik ondanks zijn levendigheid toch sterk aan EC (hij komt uit opvang brutus) en wil hem toch graag behandelen hiervoor. De DA zegt echter dat dit pas kan na bloedonderzoek en dat zomaar behandelen met panacur niet goed is, hier op BB lees ik echter andere meningen...

Dus nu toch besloten de panacur te proberen, wie niet waagt wie niet wint toch?

Maar.... Welke panacur moet ik hebben en welke dosering moet ik dan aanhouden?

Koda weegt 1,5 kilo zijn vriendin ongeveer 1,7 die heeft echter geen verschijnselen.

Omdat mijn ouders in de kerstvakantie voor de nijnen zorgen zou ik graag een panacur vorm willen die ook zij zonder al even gevecht kunnen toedienen...

Hopelijk hebben jullie goede tips!

Alvast veel dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de mening van je dierenarts niet zomaar negeren.

Heb je al contact gehad met Brutus? Wat die ervan vind dat je zelf met medicijnen gaat beginnen zonder medische noodzaak?

Ik zou het even overleggen, anders naar een andere konijnkundige dierenarts gaan,

Maar als mijn dierenarts zegt dat ik het niet onnodig moet gebruiken dan zou ik dat ook gewoon niet doen. Die mensen hebben gestudeerd ...

Ik zou niet zelf aan gaan kloten als het op mijn nijnen aankomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik EC vermoedde bij Hupje heb ik ook een bloedonderzoek gevraagd, zij vertelde mij dat die test niet betrouwbaar is en raadde mij het af. Ik mocht wel behandelen tegen EC, Panacur en Carprofendrops, omdat het geen kwaad kon, dit heb ik 28 dagen gedaan en de 'kleine' sympthomen van EC zie ik niet meer. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier ook Max behandeld bij de zelfde klachten (alleen viel Max de eerste keer ook nog heel sterk af en kon maar niet bijkomen) nadat het meeste uitgesloten was.

Mij is ook altijd verteld dat de test voor EC niet betrouwbaar is. De test laat alleen zien dat ze de EC-parasiet bij zich dragen, niet of deze ook actief is en het dus de klachten veroorzaakt. Nou draagt bijna elk konijn de parasiet bij zich naar het schijnt, dus bijna elk konijn zal positief getest worden.

Volgens de laatste onderzoeken is fenbendazol volledig veilig als het niet langer dan 28 dagen gegeven wordt en dit is ook lang genoeg voor de behandeling van EC. Daarom heb ik Max beide keren (na de mening te hebben gevraagd van mijn DA of het EC kon zijn) toch behandeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het niet helemaal met bovenstaande eens. Elk medicijn kent bijwerkingen. Het zal zo zijn dat je het meestal zonder problemen kunt geven, maar er zullen toch dieren zijn die er wel last van hebben. Je moet het dus niet zonder reden gaan geven.

Dat neemt niet weg dat je kunt behandelen voor EC als je een goede reden hebt. Ik zeg ook niet dat je dan heel terughoudend moet zijn. Als er echt tekenen zijn van EC, is de behandeling geen probleem. Maar ik vind dat er wel heel makkelijk geroepen wordt dat iets EC is en dat je straffeloos kan behandelen.

Over Koda begrijp ik dat hij alleen veel drinkt en dat dat het enige probleem is? Dat hij wel geconcentreerde urine kƔn maken, pleit volgens mij eerder tegen EC. Als ik in jouw situatie zou zitten, zou ik het met mijn dierenarts overleggen en toch zijn advies opvolgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind 1 symptoom wel wat weinig om te behandelen eerlijk gezegd. Ook al kan het weinig kwaad, ik vraag me af of je dan niet aan het overbehandelen bent. (begrijp me niet verkeerd ik ben helemaal voor behandelen). Maar ik denk ook: als wij hoofdpijn hebben wil dat ook nog niet meteen zeggen dat we een hersenbloeding hebben. Ondanks dat de medicijnen wellicht weinig bijwerkingen hebben, geef je het konijn toch veel stress.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties,

1 symptoom is misschien niet heel veel maar we hebben alle andere mogelijkheden samen met de DA al uitgesloten.

Echter wil zij alleen behandelen voor EC als we eerst een vrij dure bloedtest van 150,- laten doen, dat vindt ik eerlijk gezegd wel erg overdreven voor een konijntje dat levendig is, goede urine kan produceren en geen wormen/blaasontsteking of andere zaken heeft.

Koda komt uit een opvang waar hij in een groep leefde, grote kans dus dat hij in ieder geval EC drager is en dus ook dat dit de eerste symptomen kunnen zijn... ik ga liever niet zitten wachten tot de ziekte zich meer laat zien en dan achteraf spijt krijgen dat ik niet bij 1symptoom ben gaan behandelen... hoe eerder hoe beter bij EC...

Mede door alle verhalen op BB van mensen met konijntjes waar veel drinken en plassen ook indicatie waren van EC en behandeling heeft geholpen maakt voor mij dat ik dit wel een gegronde mogelijkheid vindt.

Heb vanmorgen het verzoek ook bij mijn DA neergelegd dus ik ben benieuwd of ze akkoord gaat, zoals gezegd we hebben al heel wat ondezoekjes en DA bezoekjes met Koda gehad dus het is niet zo dat we maar roepen dat het wel om EC zal gaan, het meeste andere is echt al uitgesloten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met mijn dierenarts meerdere discussies over panacur bij "vage klachten" gehad en hij vertelde nog nooit resultaat te hebben gezien.

Ik denk dat je je gewoon ook moet afvragen of dit nu een symptoom is of niet. Is veel plassen t.g.v. veel drinken een probleem? Blijkbaar kan hij wel geconcentreerde urine maken, als hij minder drinkt. Hij drinkt dus eigenlijk meer dan nodig. Dit is niet typisch voor EC. Kijk maar op de site van het wilhelminapark:

Nierproblemen

E. cuniculi tast de nieren aan doordat het er een ontstekingsreactie veroorzaakt in het nierweefsel. Doordat de protozoen vastlopen in de nieren geven ze in het nierweefsel een ontsteking. Hierdoor ontstaan problemen als veel drinken en plassen door de nierschade. Het nierweefsel kan de urine niet meer opnemen en daardoor gaat er veel urine geproduceerd worden. In het bloed zie je een hoge waarde van het ureum en het kreatininegehalte in het bloed. Deze verhoging is een bewijs dat de nieren aangetast zijn.

Koda heeft dus alleen last van veel drinken, op een manier die niet bij EC past. Welk symptoom past dan bij EC? Volgens mij heeft hij geen symptomen die wel bij EC passen.

Dat je geen test wil doen voor EC voor 150 euro snap ik wel. Dat ben ik ook met je eens: bij een sterke verdenking zou ik gewoon behandelen, aangezien de test weinig specifiek is. Maar voor mij zou er in dit geval geen reden zijn voor behandeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zie je ze dan ook alleen veel drinken en plassen wat zou je dan anders zien bij EC? Ze zijn zelfs gewoon zindelijk, alleen hun hok is dan zeiknat en fles/drinkbak altijd leeg.

Ik heb nu weer 2 veel drinkers/plassers en wil weer starten met panacur, omdat er verder niks in de urine gevonden is. Ik ben wel nieuwsgierig hier naar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem bij EC is een probleem in de terugresorptie van water. Een nier werkt door eerst het bloed door een filter te persen. Wat erdoor gaat is een soort voor-urine. Daarna wordt het water daaruit teruggehaald en wat overblijft is de urine met de afvalstoffen. Bij EC is dit mechanisme kapot en zal de nier het teveel aan water niet terug kunnen halen. Dit kun je testen door een water beperking. Is de nier kapot, dan komt er nog steeds waterige urine. Doet de nier het goed, dan gaat deze extra water terug halen uit de urine, zodat het lichaam niet uitdroogt. Het feit dat de urine wel geconcentreerder wordt bij waterbeperking pleit dus tegen EC.

Ik denk dat je als opvang niet bij elk konijn maar urine onderzoek kunt betalen en ik snap dus heel goed dat je dan laagdrempeliger met panacur begint. Maar als je dat urine onderzoek wel gedaan hebt (had ik nog niet eerder gehoord, maar bij Koda dus wel) en het past niet bij EC, waarom zou je dan alsnog behandelen voor EC?

Ik heb er gewoon een ander gevoel bij. Veel dingen worden gelijk uitgemaakt voor EC naar mijn mening. Het drinken is een mooi voorbeeld. Ik heb collega's die de hele dag niet drinken. Maar ook van die flessenkinders die de hele dag met een flesje spa rondlopen. De 1 drinkt gewoon meer dan de ander. Zo zal het bij dieren toch ook wel gaan?

En zo zijn er wel meer vage verschijnselen die snel voor EC uitgemaakt worden. Kijk: een konijn met urinebrand, verlamming en een scheve kop geef ik ook panacur. Maar alleen afvallen.... Of even wat minder goed eten. Of wat dan ook..

EC kan veel vage verschijnselen geven, maar moet je dan omgekeerd bij elke dubieuze afwijking denken aan EC en panacur geven? Ik vind dat erg te betwijfelen. En het is gewoon super moeilijk te onderzoeken. Maar als je dan een test hebt gedaan, zoals hier, dan moet je daar vind ik ook consequenties aan verbinden.

En wat dus aanvankelijk mijn punt was in dezen: panacur is een medicijn en alle medicijnen kunnen bijwerkingen hebben. Meestal zie je die niet binnen 4 weken, maar het kan wel. En een allergische reactie kan ook altijd. Niet te vergeten de stress van het medicijnen geven zoals eerder genoemd. Er wordt naar mijn mening te makkelijk over gedacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn DA heeft duidelijk gezegd dat er geen nierproblemen zijn, zowel door urine als fysiek onderzoek. Ze heeft niets vreemds vastgesteld en denkt vooral aan obsessief drinkgedrag (zoals ook soms bij puppy's) Koda is trouwens ook nog jong, 8 maandjes ongeveer.

Misschien is veel drinken en plassen te weinig EC symptoon maar ik wordt stiekem wel een beetje gek van al dat gedweil ;)

Daarbij is Koda is zoals gezegd in fasen zindelijk, op dit moment dus totaal niet en plast hij overal en nergens, nu zijn ook poten en kont regelmatig nattig (nog geen urinebrand gelukkig!), lijkt me toch echt niet helemaal goed... dus eigenlijk vind ik een behandeling nog steeds wel het proberen waard, misschien verhelpt dat wel zijn natte voetjes!

Ik ga strx langs de DA en zal dan wel horen of ze het eens is met een Panacur behandeling...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel benieuwd wat er zou gebeuren als je niks doet. Misschien wordt het dan ook wel beter. Tja, echt wetenschappelijk te onderbouwen is het allemaal niet. Misschien kan je eens met je dierenarts overleggen of ze daar een leuk projectje in zien. Je hebt genoeg konijnen om het verschil te kunnen zien denk ik. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om welke hoeveelheden drinken gaat het hier? Mijn voedster drinkt ook aanzienlijk meer sinds ze geopereerd is, haar plas kan ik niet controleren, ze is superzindelijk, er gaat echt niets naast de bak. Toen ze verleden week ineens haar achterpoot niet meer gebruikte ben ik natuurlijk als een gek naar de dierenarts gerend, gelukkig had ze zich gewoon bezeerd en is het weer over. Het vele drinken is ook af aan het nemen. De eerste 2 weken na haar operatie dronk ze denk ik wel 150 ml per dag (ze weegt 1600 gram) uit het flesje, wat ze uit het bakje dronk weet ik niet, daar drinkt mijn ram ook altijd uit. Nu, 3 weken na de operatie, drinkt ze iets meer dan 50 ml uit de fles. Is je konijn ook afgevallen? Mijn dierenarts zei dat ik me zorgen moest gaan maken als ze zoveel zou blijven drinken, over zichzelf heen plast en gewicht verliest.

Ikzelf ben het met Christa eens en zou alleen behandelen als er meer dan 1 symptoom zichtbaar is, maar goed jouw konijn drinkt al een tijdje erg veel en plast over zichzelf heen, dan zou ik me ook zorgen gaan maken ja! Als je twijfelt aan de woorden van je dierenarts zou ik een andere bellen voor een second opinion!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koda drinkt echt met gemak 4 waterbakken leeg als we dat toestaan, komt neer op een liter water...

Heb van de DA om te beginnen nu panacur voor 5 dagen meegekregen (1xper dag 1,5 ml) even kijken hoe dat gaat.

Ze was nog steeds niet helemaal voor, maar begreep ook wel weer dat ik het graag wil proberen omdat ik 3 maanden terug net mijn lieve Dopey (haar favoriet) ben verloren, en het zal je maar gebeuren dat hij over een maand ineens een scheef koppie of iets heeft...

Nu uitproberen dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

150ml is niet veel hoor :)

Echt veel vind ik inderdaad meer dan 700ml per 24 uur en dan behandel ik ze voor panacur.

Ik geloof niet dat het dan vanzelf over gaat.

Helaas is 5 dagen vaak veel te weinig om iets van resultaat te zien, bij de laatste kwam pas na 2 weken verbetering. Nu drinkt hij normaal en hij had precies hetzelfde als die van jou :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maaja de DA wilde rustig beginnen, ik zeg gewoon dat ik verbetering begin te zien dan krijg ik vast meer mee.

Ben net wel behoorlijk geschrokken, mijn manneke weegt ineens een stuk minder dan ik dacht... Laatste weken vanwege BDK die hij liet liggen op water en hooi gezeten, kan hij daar ook flink van afvallen?

Mijn dame is ook ineens een stuk lichter (zelfs dieet)

Is er ook iets waarmee ik ze snel wat extra kan laten aankomen weer? BDK zijn nu weer onzichtbaar dus dat is goed...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Aniek blijkbaar drinken ze normaal gesproken echt heel erg weinig als dit normaal is :P!

@Mysci hoeveel zijn ze afgevallen? Ze zullen wel afvallen als je de biks weg laat, maar ik durf niet te zeggen hoeveel en wat dan normaal is. Ik geloof dat ze snel aan kunnen komen van erwtenvlokken. Zijn ze nu te mager?

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Koda is nu net geen 1200 gram hij was altijd tussen 1,5-1,6...

Lilo is nu 1,6 en was altijd 1,9....

Voor mijn gevoel is dat best veel....

Alleen water en hooi gedurende een paar weken daar vallen ze wel vanaf ja. Alleen hooi geven moet je ook wel wat voorzichtig mee zijn vind ik :wink2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is best veel, maar wel logisch als je al het krachtvoer hebt weg gelaten. Ik zou dat eerst weer eens opbouwen voor je daar conclusies over trekt.

Wat betreft EC.. Ik vind dat dubbel. Ik denk dat het op zich de moeite waard is om te proberen, maar persoonlijk vind ik veel drinken niet direct een reden om te behandelen. Aan de andere kant, ik heb hier ook een veel-plasser (:P) ik weet hoe vervelend het is. Overigens heeft Panacur bij hem geen ene moer geholpen. Bij hem was wel een (lichte) nierafwijking geconstateerd. En hij drinkt niet veel, hij plast alleen wel veel. Maar goed, ik heb ook rare konijnen.

Ik snap je angst wel dat hij het tĆ³ch heeft en het dan erger wordt. Zulke dingen zijn gewoon dubbel. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn SS bix nu weer aan het opbouwen hoor, dieet kon even niet anders want ze lieten echt mega veel BDK liggen (als het niet gewoon alles was) nu helemaal niets meer dus dat is erg fijn. :yes:

We zullen zien of de panacur aanslaat, ik hoop het echt en anders is dat tenminste ook uitgesloten, maak ik me in ieder geval minder zorgen.

En tsja anders is Koda een wildplasser, moet ik toch wel even aan wennen na mijn super zindelijke Dopey en mijn dame gaat ook nog altijd braaf naar de konijnenbak :mdr:

Ik hou jullie op de hoogte! Dank alvast voor al het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .