Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hoi,

gister gebeurde het, ik was mijn konijnenflat aan het schoonmaken en had de konijnen los lopen. bertje en guus apart in een ren en marley en teddy samen los in de tuin ( ze kunnen nergens weg) marley is een voedster en teddy een ram maar die is geholpen.

bertje en guus zijn niet gecastreerd en kunnen niet met elkaar of andere konijntjes dus vandaar dat die in een aparte ren zitten allebei. ik was druk bezig met het hok schoonmaken en vond het in een keer wel heel stil meestal hoor ik de nijnen wel lopen of de plantjes van me moeder opeten maar nu niks dus ik ging op zoek naar de nijnen zag ik achterin de tuin dat guus was ontsnapt en op marley aan het rijden was(weet even niet hoe ik het anders moet zeggen) ik ging er gelijk naartoe natuurlijk maar nu is het probleem dat marley ongeveer een half jaar oud is dus al wel vruchtbaar maar niet oud genoeg om baby's te krijgen( het kan wel maar het is super slecht voor haar eigen gezondheid) en het is ook helemaal niet mijn bedoeling om te gaan fokken ofso iets

en in deze koude tijd is er weinig overlevingskans als er toch kleintjes komen kunnen ze uiteraard naar binnen.

nu is mijn vraag kan ik er iets aan doen ik weet niet of dat ze echt zwanger is en dat ik moet afwachten of ze een nestje gaat maken maar kan ik nu niet iets doen of haar iets extra's geven dat goed voor marley is dat ze het zo goed mogelijk doorstaat als ze zwanger zou zijn.

alle tips, adviezen, alles is welkom!

Liefs,

Geplaatst:

Vervelende situatie zeg, je zal wel geschrokken zijn.

De kans dat ze zwanger is, is zeker aanwezig en je kan er zeker wat aan doen. Marley zo spoedig mogelijk laten steriliseren (castreren), want dat kan nu wel. De risico's van haar laten dragen zijn groot, plus het feit dat ze dan nog bij haar vriendje weg moet en alle andere problemen dan ben je met eenmaal haar laten castreren een stuk veiliger uit.

En het is ook verstandig om Guus te laten castreren zodat dit soort ongelukjes niet weer gebeuren en Guus en Bertje te laten castreren zodat dit soort ongelukjes niet weer kunnen voorkomen. Wellicht voor hun ook een vriendinnetje.

Geplaatst:

hoi,

sorry voor de late reactie maar het is hier een gekkenhuis ivm. sinterklaas enso

maar heb de dierenarts gebeld en de assistente zei dat als ze zwanger is ze dat op rontgenfoto's kunnen zien en mocht ze zwanger zijn dan gaan ze niet castreren omdat de jongen dan sowieso dood gaan en er is een kans dat marley het overleefd en de jongen (mochten die er komen) dus daarom doen hun dat niet, alleen als de moeder echt net 3 maanden is doen ze dat dan is het ook gevaarlijk voor de moeder maar omdat ze nu ouder en groter is dan guus doen ze het niet.

wel heb ik een afspraak volgende week om een foto te maken kijken of ze er al wat op kunnen zien.

ik had een week of 2 terug al besloten om guus te laten castreren maar wou ermee wachten tot het voorjaar want ze zitten buiten en je weet nooit hoe hij uit de narcose komt enso en als tie dan naar binnen moet of dat ie te zwak is moet ie de hele winter binnen blijven, hij mag natuurlijk met alle liefde binnen komen maar voor zijn gezondheid is het denk ik beter als hij buiten blijft (of het moet echt een te strenge winter worden dan gaan ze het tuinhuis in) maar wat vinden jullie zal ik het nu (binnen nu en 2 weken als dat kan bij de dierenarts) of toch wachten tot het voorjaar als het weer wat warmer begint te worden en dat ie dan lekker buiten kan blijven?

Geplaatst:

Ja, natuurlijk gaan de jongen dood bij castratie, maar dat zijn nu nog geen jongen, maar vruchtjes. Dat is geen enkel probleem, het risico voor de voedster is veel groter, met 3 maanden zijn ze uberhaupt nog niet vruchtbaar dus dan jongen krijgen nee dat kan uberhaupt niet. Het risico dat de moeder ze dood bijt/niet verzorgd of zelf er aan onder doorgaat, omdat ze zelf nog een kind is, is gewoon groot. Ik zou zelf naar een andere dierenarts gaan, ik sta hier echt van te kijken.

Geplaatst:

ja ik vond het ook heel raar ik had verwacht dat ze dat gewoon zouden doen mja omdat de risico's voor de moeder niet groot genoeg zijn zeg ma doen ze het niet maar ik vind het een beetje belachelijk er zijn juist hartstikke veel en groot risico nu mja ik wacht volgende week de foto af en mocht ze zwanger zijn ga ik naar een andere dierenarts en mocht het niet zo zijn dan hebben we geluk gehad

Geplaatst:

om nog even terug te komen op je eerste berichtje aniek,

bertje laat ik niet meer castreren hij is nu 7 jaar bij me en al die risico's die zon operatie met zich mee brengt wil ik hem niet aan doen hij mag gewoon lekker blijven zoals tie nu is en van z'n ouwe dag genieten

Geplaatst:

Hupje heeft ook eens een echo gehad, we vermoeden toen ook dat ze drachtig was. Omdat haar vriendinnetje, wat achteraf een mannetje was bij haar gezeten had. Ze zou toen 3 weken drachtig zijn maar op de echo was niks te zien, gelukkig!!! Maar omdat Brownie wel op haar gereden had was ze dus schijnzwanger, en zo deed ze zich ook voor. Haar buik werd hard, ze had opgezette tepels, niks of niemand mocht haar aanraken, ze bouwde een nestje. Maar gelukkig is er niks uit voort gekomen. :)

Geplaatst:

@fuerza, dat is fijn dat hupje schijnzwanger bleek te zijn ik hoop dat marley dat ook is of misschien is er wel helemaal niks aan de hand dat hoop ik ten minste want het koude weer komt eraan en dan moeten ze de hele winter binnen blijven ze mogen natuurlijk met alle liefde binnen komen begrijp me niet verkeerd maar het is toch voor marley leuker om buiten te blijven ze heeft net een nieuwe ren gekregen waar haar hok in staat zeg ma met een trappetje kunnen ze zelf kiezenwanneer ze in het hok kunnen en wanneer ze ff lekker willen rondhuppelen

Geplaatst:

Ik had gewoon kei veel geluk dat Brownie nog net niet geslachtsrijp was. En ik maar denken dat de damens de rangorde aan het bepalen waren. Oeps! Gelukkigis het allemaal goed afgelopen. Ik zal voor Marley en jou duimen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .