Max2 Geplaatst: 26 november 2012 Geplaatst: 26 november 2012 Vandaag ben ik met mijn ram naar de dierenarts geweest, vorige week ben ik niet thuis geweest en heeft de buurvrouw op mijn dieren gepast.Vrijdag merkte ik dat hij minder at, het is nooit echt een eter geweest. Vanmiddag hebben ze zijn bekkie bekeken waar bleek dat het een grote chaos was. Het mag duidelijk wezen dat ik me schuldig voel.Zijn voortanden groeien scheef en hij heeft haken op zijn kiezen. Hij eet nog wel.Morgen wordt hij geholpen, ik ben vergeten te vragen hoe lang het herstel duurt. Hij mag pas naar huis als hij weer eet.Heeft iemand hier ervaring mee?
Lonja Geplaatst: 26 november 2012 Geplaatst: 26 november 2012 Heel wat mensen hebben er hier ervaring mee. Het herstel zal vooral van de narcose zijn, goed dat hij pas naar huis mag om weer te eten. Waarschijnlijk zal je nog een paar dagen pijnstilling moeten geven en de eerste dag ook goed opletten dat hij niet onderkoeld raakt. Het verschilt per konijn hoe lang het duurt voor ze er weer bovenop zijn, ik heb het pas 1 keer meegemaakt en mijn konijn at binnen het uur alweer en heeft eigenlijk weinig last ervan gehad. Maar het kan ook wel 3 dagen duren of misschien wel een week maar dat zou wel erg lang zijn.Het hangt er ook vanaf wat er moet gebeuren, worden de voortanden ook getrokken?
Max2 Geplaatst: 26 november 2012 Auteur Geplaatst: 26 november 2012 Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Nee, er wordt niks getrokken. Alleen bijgeveild in de hoop dat de stand van zijn voortanden weer juist wordt. Scheelt dat met het herstel?
Knijnderte Geplaatst: 26 november 2012 Geplaatst: 26 november 2012 Bij mijn konijn duurde het herstel vrij lang (een week zeker). Ik kreeg dat ook de opdracht om hem bij te voeren (dwangvoeren) en hij zal waarschijnlijk ook antibiotica meekrijgen en pijnstillers. Deze moet ik 2 keer per dag geven. Ik maak het nu voor de tweede keer mee en kreeg hem dezelfde dag nog naar huis, dit omdat ik de vorige keer ook heb gedwangvoerd en weet hoe het moet. Wel hebben ze hem natuurlijk even onder de warmtelamp laten liggen na de narcose bij de dierenarts. Het ene konijn eet dezelfde dag weer, de andere moet even op gang komen.
Samiera Geplaatst: 26 november 2012 Geplaatst: 26 november 2012 Hupje is inmiddels 2x onder narcose geweest om haar haken te laten slijpen. Eenmaal thuis was ze nog wel duf maar ze knabbelde wel meteen hier en daar wat stukjes groente, fruit, hooi en biks. Beide keren at ze meteen toen ze weer bij was.
Max2 Geplaatst: 26 november 2012 Auteur Geplaatst: 26 november 2012 Het wisselt dus behoorlijk, ik houd jouw bericht in mijn achterhoofd Fuerza. Dat klinkt hoopvol!
Dollie Geplaatst: 26 november 2012 Geplaatst: 26 november 2012 Ik denk dat je ook mee moet nemen dat het konijn van Knijnderte al 14 jaar oud is. Dat kan wel een groot verschil maken met herstel van zo'n ingreep. Heb er zelf ook goede ervaringen mee, wel een beetje afhankelijk van de narcose die gebruikt is. Bij Ć©Ć©n van mijn konijntjes zat destijds ook een ontsteking, waardoor hij zich pas beter voelde toen de antibiotica aansloeg. Hij heeft nog een paar dagen net zo slecht gegeten als voor de ingreep. Maar meestal valt het reuze mee.
Max2 Geplaatst: 26 november 2012 Auteur Geplaatst: 26 november 2012 Mijn ram is 2,5 maar heeft volgens de dierenarts een gebit van een 6 Ć 7 jarige. De narcose weet ik niet, wel dat hij bijgesloten wordt, daarna in de couveuse gaat en hij mag pas mee naar huis als hij eet. De dierenarts geeft geen enkel konijn mee wat nog niet eet, dat is wel goed vind ik zelf. Ik hoop dat het meevalt, hij is nu erg vrolijk en geniet van zijn fijngesneden groente en fruit. Bedankt allemaal, ik hoop dat het morgen goed uitpakt!
Boseetje Geplaatst: 26 november 2012 Geplaatst: 26 november 2012 Ja mee eens Gijs is meerdere keren geweest en de eerste keer herstelde hij heel goed en dit ging elke keer anders en langzamer naarmate hij ouder was... Narcose hakte erin! Maar ik ben altijd blij als ze voor de nacht zelf weer wat eten en trek hebben!
Dollie Geplaatst: 27 november 2012 Geplaatst: 27 november 2012 Mijn ram is 2,5 maar heeft volgens de dierenarts een gebit van een 6 Ć 7 jarige. De narcose weet ik niet, wel dat hij bijgesloten wordt, daarna in de couveuse gaat en hij mag pas mee naar huis als hij eet. De dierenarts geeft geen enkel konijn mee wat nog niet eet, dat is wel goed vind ik zelf. Ik hoop dat het meevalt, hij is nu erg vrolijk en geniet van zijn fijngesneden groente en fruit. Bedankt allemaal, ik hoop dat het morgen goed uitpakt!De staat van het gebit heeft niet direct invloed op het lichaam, ook al is zijn gebit een rommeltje hij is lichamelijk gezien nog steeds 2,5. Dus hopelijk valth et gewoon mee
Max2 Geplaatst: 27 november 2012 Auteur Geplaatst: 27 november 2012 De dierenarts zei het omdat ze er van schrok. De ram komt uit zeer slechte leefomstandigheden, kan zijn slechte gebit daar door komen?Kan ik qua voeding iets aanpassen zodat het langer weg blijft? En wat de voedster die er bij zit ook gewoon kan eten?
Knijnderte Geplaatst: 27 november 2012 Geplaatst: 27 november 2012 Dat is waar, mijn konijn is oude opa. Maar het verschilt, net als bij mensen hoe je op een narcose reageert. Ik weet niet wat je nu voert?
Max2 Geplaatst: 27 november 2012 Auteur Geplaatst: 27 november 2012 Hij krijgt nu Science Selective gemengd met Hopefarms Supertrio, uiteraard ook onbeperkt hooi en een paar keer per dag groente
Dollie Geplaatst: 27 november 2012 Geplaatst: 27 november 2012 Je kan daar zeker dingen in aanpassen, hoewel ik denk dat de problemen al eerder veroorzaakt zijn. Het is nu zaak dat het probleem verholpen wordt, dat gaat de dierenarts doen. Daarna moet je proberen een optimale balans te vinden dat verschilt per konijn en het kan best even duren voor je een voedingspatroon gevonden hebt dat ideaal is voor jouw konijn.
Max2 Geplaatst: 27 november 2012 Auteur Geplaatst: 27 november 2012 Het probleem is zeker niet bij mij ontstaan, vanmorgen gaf de dierenarts aan dat hij een groeiachterstand heeft en een slecht gebit door slechte omstandigheden. Daar wordt nu iets aan gedaan.Is er voer wat nog beter is? Wil alles doen om hem pijnvrij te houden!
Max2 Geplaatst: 27 november 2012 Auteur Geplaatst: 27 november 2012 Meneer is thuis, de operatie is goed gegaan. Er zijn ontzettend veel haken verwijderd. Hij had gegeten en mocht naar huis, na eerst de tafel onder gekeuteld te hebben. Nu zit hij weer bij zijn maatje en hij dook meteen de voerbak in. Je kunt zien dat het gek voelt voor hem, maar hij eet!
Knijnderte Geplaatst: 27 november 2012 Geplaatst: 27 november 2012 Gelukkig dat hij eet en keutelt. SS en Hopa Farms zijn volgens mij al goede merken. Het kan ook echt enige tijd duren voordat de slechte omstandigheden "eruit gefilterd" worden door zijn lichaam. Hopelijk dat nu de tanden wat rechter blijven.
Dollie Geplaatst: 27 november 2012 Geplaatst: 27 november 2012 Vooral hooi, hooi, hooi.. Misschien at hij dat eerder niet zo goed (zou niet verwonderlijk zijn met zulke kiezen) maar je moet dat nu wel echt stimuleren. Je zou nog Trovet kunnen proberen, dat bevalt vaak goed bij gebitsproblemen, en ik voer zelf Bunny Basics T (alleen in Engeland te bestellen helaas) wat ook erg goed helpt. Maar vooral dat hooi is belangrijk.Fijn dat het zo goed is gegaan!
Max2 Geplaatst: 27 november 2012 Auteur Geplaatst: 27 november 2012 Het is geen hooieter inderdaad, hoe kan ik hem stimuleren dat te doen?
Dollie Geplaatst: 27 november 2012 Geplaatst: 27 november 2012 Weinig brokjes geven (ik zou bijvoorbeeld 10 gram per kg proberen, als hij afvalt wat ophogen, blijft hij goed op gewicht kun je eventueel nog wat minderen) en verschillende soorten hooi proberen. Misschien gaat hij sowieso wel meer hooi eten nu hij van die haken af is.
Max2 Geplaatst: 27 november 2012 Auteur Geplaatst: 27 november 2012 Hij krijgt al 10 gram per kg, hij weegt maar 1kg. Moet van de dierenarts juist meer brok voeren omdat hij te mager is. Dat is dus even geen optie.
Knijnderte Geplaatst: 28 november 2012 Geplaatst: 28 november 2012 Dan zou ik hem inderdaad eerst op gewicht krijgen.
Aanbevolen berichten