Mopske Geplaatst: 18 november 2012 Geplaatst: 18 november 2012 (aangepast) Ik heb sinds 2 weken een "dwergkonijn" (waarvan de dierenarts verwacht dat het waarschijnlijk toch een middenmaatje zal worden) van nu 9,5 weken. Sinds gisteren woont het binnen (het had vrijdag met zijn neusje ergens achtergezeten (weet nog altijd niet waar) waardoor het neusje een stukje los zit, dagje ter observatie bij de DA gebleven en houdt er enkel raar neusje aan over) dus eerder viel het niet op. Het beestje plast wel heel veel (of verbeeld ik me dat maar) Ik had om half 3 haar hok verschoont en nu om half 7 is het 1/3de deel van haar hok dat gevuld is met houtvezel al helemaal nat. Kan dit komen door te veel aan groenvoer geven? Ik had een hoopje gelegd dat ongeveer even groot was dan het konijntje zelf net omdat het er zo dol op is en door het gebeuren wel wat extra's verdient. Dit hoopje is nu trouwens al helemaal op. Of heeft het een andere reden? 18 november 2012 aangepast door Mopske
Jolien_1999 Geplaatst: 18 november 2012 Geplaatst: 18 november 2012 Volgens mij verplaast de plas zich gewoon. Als je nu koffie smost die vlek wordt groter en groter. Als je het niet vertrouwt kan je best misschien de DA verwittigen
Samiera Geplaatst: 18 november 2012 Geplaatst: 18 november 2012 Lijkt me overigens niet heel verstandig om zo'n jong konijntje zoveel groente te geven als zijn eigen grootte. Je weet hopelijk hoe zwak de maag is van een konijntje?
Eefje Geplaatst: 18 november 2012 Geplaatst: 18 november 2012 Ik vond houtvezel ook wel heel snel nat worden. Wist je dat het niet zo goed is voor je konijn om op houtvezel te zitten? Het is heel stoffig en het schijnt op langere termijn giftig te kunnen zijn! Hennepvezel bijvoorbeeld is veel fijner in het gebruik, het absorbeert veel beter en is niet stoffig. Zelf gebruik ik geen bodembedekking, dat is niet nodig omdat ze binnen zitten, alleen in de toiletjes hebben ze houtkorrels, die zijn eigenlijk voor in de kattenbak. Konijntjes plassen en poepen erg veel, ik stond er ook van te kijken! Maar als je je zorgen maakt of merkt dat je konijntje zich niet zo lekker voelt zou ik voor de zekerheid de dierenarts even bellen.
Samiera Geplaatst: 18 november 2012 Geplaatst: 18 november 2012 Jaaa.. Dat zulke leuke kleine schattige beestjes, ZOVEEL konden produceren deed mij ook versteld staan. Heb voor elk koppeltje 1 wc, met kattenbak houtkorrels, maar moet het ECHT elke ochtend verschonen. Want ze kunnen er wat van zeg! Jee..
Dollie Geplaatst: 18 november 2012 Geplaatst: 18 november 2012 Lijkt me overigens niet heel verstandig om zo'n jong konijntje zoveel groente te geven als zijn eigen grootte. Je weet hopelijk hoe zwak de maag is van een konijntje?De maag van een konijn is in principe echt niet zo maar zwak, wel zijn de darmen gevoelig maar dat betekend niet dat je een (jong) konijn niet veel groente mag geven. Sterker nog, ik geef een jong konijn liever veel groente dan veel biks. Wel altijd even voorzichtig kijken of het konijn er tegen kan natuurlijk en voorzichtig opbouwen. Eén van de jonge konijnen die ik hier nu hebt zitten krijgt tweemaal daags een hoop groen groter dan hemzelf.Toevallig plast dit konijn ook heel veel.. maar bij hem komt het door een afwijking aan de nieren en is het ook zo als hij weinig groente krijgt. Schijnt overigens bijna nooit voor te komen, kan er in elk geval nagenoeg geen informatie over vinden. Of dit konijn echt veel plast is moeilijk te zeggen vanaf hier. Wij weten niet hoe groot de kooi is, hoe dik de laag bodembedekking etc. Hou het goed in de gaten in elk geval, zolang het konijntje het verder prima doet, niet mager is, goede ontlasting heeft zal het niet heel ernstig zijn.
Aanbevolen berichten