Ga naar inhoud

Sunny ziek


Dani_

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Ik wil even mijn verhaal kwijt en zou ook graag tips en adviezen krijgen.

Sinds gisteravond is ons konijntje Sunny lusteloos en wil niet meer eten. Ik ben steeds bij haar gaan kijken, maar ze bleef in hetzelfde hoekje lusteloos zitten. Voordat ik naar bed ging zag ik haar ineens bij het etensbakje zitten en heeft ze nog een korrel biks gegeten en een takje peterselie gegeten. Of ze gedronken heeft durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik heb het haar niet zien doen, maar de bakjes waren wel leger, maar dat kan natuurlijk mijn andere konijntje geweest zijn.

Vanmorgen vroeg zat ze weer lusteloos in haar hoekje. Ik houd mijn konijnen buiten in de tuin en in plaats van in het warme stro in het hok te gaan liggen, lag ze steeds op de koude, stenen vloer. Ze voelde koud aan. Ik heb van alles voor haar neus gehouden dat ze normaal gesproken lekker vindt, maar ze eet niet. Toen heb ik haar opgetild (laat ze normaal niet toe) en tegen me aan gehouden. Ze vond het zichtbaar lekker en daarom heb ik haar mee naar binnen genomen. Ik heb op bed gelegen met haar op mijn buik. Ze vond het heerlijk, tevreden geluidjes en helemaal geen aanstalten om weg te komen. Ze warmt nu langzaam weer op. Nu twee uur later hebben mijn vriend en ik even geruild van positie :mdr: en ze ligt nu bij hem. Nog steeds geen beweging en niet willen eten of drinken, maar ze geniet wel zichtbaar van de warmte en de aaitjes.

Ik heb toen de dierenarts gebeld en we kunnen straks om 11:30 terecht. Wat kan ik voor die tijd nog doen, behalve zorgen dat ze lekker warm en comfortabel ligt? Moet ik haar al dwingen om water te drinken?

Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal!

Groetjes,

Dani

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, wat zielig. Ik kan je helaas niet echt tips geven. Goed dat jullie vandaag nog nar de dierenarts kunnen.

Warm houden is wel belangrijk heb ik altijd geleerd. Met dat drinken weet ik het ook niet. Een van mijn konijnen heeft wel eens een grote spuit vocht onder z'n vacht gehad van de dierenarts. Hij was toen behoorlijk uitgedroogd.

Er zullen nog wel genoeg tips komen hier van mensen die er verstand van hebben.

Heel veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dat nog niet in huis hebt, zou ik bij de dierenarts een zakje science recovery in huis halen met een spuitje voor te dwangvoeren. Je kunt dit ook vrij nat maken, zodat ze ook vocht binnenkrijgen. Op momenten als deze kan je haar dit geven. Maar goed dat jullie naar de DA gaan. Lekker warm houden tot die tijd. Misschien een bakje drinken neerzetten ipv flesje. Ik weet niet of je een spuitje voor dwangvoeren in huis hebt? Zoja, kan je eventueel wel vocht geven (wellicht wat hooithee maken en geven of wat biks laten weken?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties!

De dierenarts voelde een stevige massa in haar maag. Er zit iets goed dwars. Misschien iets samengeklonterd met haren etc.? In ieder geval heeft ze pijnstiller gehad en iets om haar maag/darm op gang te houden. Vervolgens hebben wij een hele apotheek mee naar huis gekregen. :mdr: We moeten haar om de drie uur medicijnen geven. Twee verschillende soorten maag/darm opwekkers die tevens ontstekingsremmend en pijnstillend werken. Daarnaast laxeermiddel (paraffine) één keer per dag en pijnstiller twee keer per dag. En natuurlijk dwangvoederen... Al met al een intensieve zorg, maar met liefde natuurlijk. :love:

Ze ligt nu in een draagmand bij de verwarming en kijkt weer helderder uit de ogen en reageert op de omgeving. Inmiddels heeft ze ook uit zichzelf wat sprietjes hooi gegeten en wat water gedronken. En het belangrijkste: ze heeft ook gepoept! Dus het loopt weer een beetje door. Het lijkt de goede kant uit te gaan.

Foto-4QWNKMUZ.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

En Fuerza, hoe lang heeft het bij jou geduurd voordat ze weer zelfstandig kon eten/drinken en geen pijnstiller meer nodig had?

De dierenarts vond het wel een ernstige zaak en zei dat heel veel konijnen hieraan dood gaan en dat dat Sunny ook kan overkomen als er geen vooruitgang inzit. Zelf denk ik dat het ietsje beter met haar gaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest de medicijnen 5 tot 7 dagen aanhouden. Ook adviseerde ze me om Infacol te geven (dit is veilig voor konijnen, eigenlijk bedoeld voor baby's met buikkrampjes. Maar bij konijnen werkt het goed tegen gas en verstopping.) Eenmaal thuis, n halfuur na de medicijnen begon ze al hier en daar wat te knabbelen. Maar de DA voelde wel dat de verstopping toen al wat los kwam, denk dat dat wel scheelt. Uiteindelijk at ze nog niet als vanouds, maar ze bleek ook weer last te hebben van haken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, thanks voor de info!

Nog even een vraagje aan iedereen. Stel dat Sunny zo'n dag of vijf tot zeven binnen zit, kan ik haar dan daarna nog wel naar buiten doen? Het lijkt mij dat ze dan al vacht gaat loslaten enz.? En haar weerstand zal ook wel naar beneden gekelderd zijn na dit hele gedoe. Wat is wijsheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .