Ga naar inhoud

E. Cuniculi, onze arme Beertje...


Majk

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Heb nu dan toch de moed gevonden om het hier te posten. We zijn er gisteren achtergekomen dat onze Beertje E. Cuniculi heeft.

Donderdagochtend zag ik dat de biks van de avond ervoor niet was opgegeten. Ik zag donderdag verder nog wel keutels en er werd ook wel gegeten, dus ben gewoon aan het werk gegaan. Toen ik vrijdag uit mijn werk kwam, zag ik dat de biks van de ochtend weer was blijven staan. Ik pak de nijntjes het liefst zo min mogelijk op, maar wilde ze toch even checken. Buffeltje was op goed gewicht en haar buik voelde goed. Bij Beertje had ik het idee dat zijn buik een beetje hard was. Toen ik hem weer terug had gezet, lag hij erg raar te schokken en hij wilde niet eten. Toen maar de DA gebeld en kon gistermiddag direct terecht. Ik dacht zelf aan een verstopping oid.

Toen ik in de wachtkamer zat, zag ik dat Beer zijn kopje steeds iets opzij liet zakken. Heb dit ook gemeld aan de DA, maar hij zag er niks aan. Toen we weer thuis kwamen, ging het mis. Beertje was helemaal gedesoriënteerd, viel om en tolde met zijn hoofdje. Wat ben ik geschrokken! Direct terug gegaan (zonder hem) naar de DA voor panacur.

Vanmorgen belde de DA en ben ik weer heen geweest. Ik heb extra Panacur meegekregen, Baytril injecties voor 4 dagen en Dexamethason voor 3 dagen (daarna over op Metacam oraal) Ik mag de injecties zelf gaan geven, zodat we niet steeds met Beer naar de DA hoeven. Vind het nog wel wat spannend om te doen.

Beertje kan gelukkig nog wel zelf drinken, hij heeft ook mooie keuteltjes (wel weinig), maar eten doet ie niet zo veel. Heb er een aantal zonnebloempitjes en wat sprietjes hooi in kunnen krijgen en that's it. Ik voer dus nog wel science recovery bij. Hij lijkt het lekker te vinden.

Ik moet van de DA Buffel 2 weken meebehandelen met Panacur.

Tot nu toe zitten ze nog steeds bij elkaar en dat gaat redelijk goed. Ik wil ze eigenlijk liever ook niet uit elkaar halen, dat zorgt alleen maar voor meer stress.

Het vervelende is dat Beertje nog niet echt handtam is, en nog behoorlijk schrikkerig en angstig. Het is daarom een behoorlijke klus om hem te pakken te krijgen, waar ik enorm van baal (zorgt weer voor meer stress).

Ik hoop zo dat de behandeling aanslaat en dat hij snel weer opknapt, vind het zo eng allemaal! :( Hij is nog niet eens 3 maand bij ons, en hij is nog zo jong (1,5 jaar)... Vind het echt vreselijk om hem zo te zien, met z'n scheve koppie :(

Hopen jullie met me mee dat hij snel weer opknapt? We willen hem nog lang niet kwijt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aw joh wat rot! Het gaat vast goed komen.. ik weet niet hoe je je konijnen normaal gesproken huisvest, maar misschien kan je'm tijdelijk wat kleiner zetten aangezien hij toch gedesorienteerd is door de EC, dat is meteen ook makkelijker behandelen en dus hopelijk wat minder stressvol.

Heel veel succes ermee, beterschap Beertje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf altijd positief, en hoop dat dat ook nog enig effect heeft! ;)

Normaal gesproken hebben ze de hele kamer, maar heb nu de bank 'aangeschoven', het komt er op neer dat ze nu zo'n 6 m2 hebben samen. Wil hem eigenlijk liever niet in een kooi oid stoppen, maar ze gewoon in hun 'normale verblijf' laten. De desoriëntatie valt nu overigens wel weer mee, hij heeft nu vooral zijn kopje echt heel erg scheef staan in rust, verder loopt ie wel aardig goed..

Link naar reactie
Delen op andere sites

De medicatie die je hebt is prima hoor, alles wat gegeven kan/moet worden bij EC krijgt hij nu. Helemaal top dus. Normaal gezien hoor je na een week of twee en zeker drie wel verbetering te zien. In sommige gevallen hier werd het na een week al beter, maar dat waren wel konijntjes met relatief lichte symptomen. Is het na drie/vier weken nog niet significant verbeterd dan is dat voor mijzelf een teken om te stoppen. Maar ik hoop heel hard dat dat voor jullie niet zo ver zal komen. Beterschap voor Beertje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje Dollie, dat is fijn om te weten :)

Oké, ik zat idd ook te denken om het in ieder geval 2 à 3 weken vol te houden, als er dan geen verbetering is, wil ik hem ook niet onnodig kwellen en pijn laten lijden.. Ik vind het echt zo naar om te zien :frown:

En bedankt namens Beertje, volgens mij doet hij hard z'n best om beter te worden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een pleegkonijn met EC gehad en bij haar was er ook na twee weken heel duidelijk verbetering te zien. Wel heeft ze een hele tijd nog gehad dat haar koppie weer een stuk schever ging staan als ze moe was.

Beterschap voor Beertje.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje Dollie, dat is fijn om te weten :)

Oké, ik zat idd ook te denken om het in ieder geval 2 à 3 weken vol te houden, als er dan geen verbetering is, wil ik hem ook niet onnodig kwellen en pijn laten lijden.. Ik vind het echt zo naar om te zien :frown:

En bedankt namens Beertje, volgens mij doet hij hard z'n best om beter te worden ;)

Het is inderdaad heel erg naar om te zien. Ik heb zelf er voor gekozen om de vier weken behandeld tijd die voor EC staat aan te houden, omdat er bij mijn konijn toch wel wat kleine dingetjes beter werden. Maar dat waren zulke kleine dingetjes, dat ze na vier weken nog geen kwaliteit van leven had. Er zijn mensen die zeggen dat er na twee, drie, zes, twaalf maanden nog verbetering kan komen en dat het nodig kan zijn om heel lang Panacur te geven. Nu wil ik die mensen niet compleet ongelijk geven, maar het is wel zo dat de kans op beterschap drastisch afneemt na die eerste vier weken. Ook is het niet veilig om langer dan vier weken aaneen gesloten Panacur te geven. Daarom zie ik dat zelf als grens. Uiteindelijk hou je een dier voor jezelf in leven, niet voor het dier. Natuurlijk is het prachtig als ze beter worden en ik hoopte dat (en hoop dat voor Beertje) ook heel hard, maar een grens aanhouden voor jezelf is wel belangrijk in dergelijke kwesties. Want anders denk je 'misschien is het volgende week beter..' terwijl je alleen maar de lijdensweg verlengt.

Maar nogmaals, ik hoop echt heel hard dat hij helemaal beter gaat worden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel allemaal!

Inmiddels zijn we het weekend over en dat was hard werken.. Zaterdagavond heeft Beer een epileptische aanval oid gehad. Ik probeerde hem te pakken voor zijn medicatie, toen schoot hij weg in de rode action-tunnel en begon toen helemaal te flippen. Volgens mij vriend kon het nog wel eens veroorzaakt worden door de combinatie stress-fel licht-fel rode kleur tunnel. We hebben de tunnel dus maar weggehaald en zitten nu 'savonds met schemerlampjes aan ipv de grote lamp.

We hebben ondertussen ook een makkelijkere manier gevonden om Beer te pakken te krijgen voor zijn medicatie. We dringen hem voorzichtig in een hoekje en zetten dan de vervoersbox voor hem neer, we kunnen hem er dan zo zachtjes in duwen. Hij gaat dan met box en al op de tafel, deksel eraf en spuiten maar. Volgens mij levert dit een stuk minder stress op voor ons mannetje :)

Verder durf ik nog niet te juichen, maar Beertje doet erg goed z'n best! Hij eet heel goed hooi en groentes, biks nog niet volgens mij, maar dat vind ik niet zo erg ;) Zijn kopje staat nog wel behoorlijk scheef en tijdens het lopen valt hij af en toe om. Ik vind het overigens met het tollen nu nog wel meevallen, ik hoop dat het zo blijft en hij snel weer opknapt!

We zijn natuurlijk nog maar 3 dagen bezig met medicatie, dus we kunnen nog niet echt conclusies trekken, maar ik kan zien dat hij zeker nog veel levenslust heeft! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeten te zeggen: Beertje ligt erg veel languit. Geen idee of hij dit normaal ook doet, omdat ik normaal overdag aan het werk ben. Kan dit nog iets positiefs/negatiefs betekenen in combinatie met de EC, of ligt hij gewoon lekker languit en zoek ik overal weer wat achter? :P haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop heel erg dat het goed komt met Beertje!

Misschien een tip. Panacur geven was hier een ramp. Toen heb ik maar 2 of 3 kleine stukjes brood daar panacipur opgedaan en dan een beetje laten drogen en in het begin deed ik daar nog hele kleine stukjes appel op. Dat ging heel goed en de stress was weg gelukkig.

Sterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop heel erg dat het goed komt met Beertje!

Misschien een tip. Panacur geven was hier een ramp. Toen heb ik maar 2 of 3 kleine stukjes brood daar panacipur opgedaan en dan een beetje laten drogen en in het begin deed ik daar nog hele kleine stukjes appel op. Dat ging heel goed en de stress was weg gelukkig.

Sterkte

Dank je :) We geven Beer nu de panacur gemengd met dwangvoer, vindt ie lekker volgens mij, want hij likt het goed uit het spuitje. Ik wil het idd straks ook gaan proberen op iets lekkers, maar we moeten hem nu ook nog injecties geven, dus moet hem toch al oppakken daarvoor, dan ook maar meteen de panacur erin.

Voor Buffel verdelen we het over een paar stukjes wortel en dat gaat er prima in. Ze is alleen veel te slim: ze gaat eerst het schijfje wortel omgooien, zodat zoveel mogelijk panacur er af gaat en op de grond blijft zitten, haha! Dat smeren wij dan natuurlijk gewoon weer op het volgende plakje, dus dat komt wel goed ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie nu dat Beer zelfstandig naar de waterbak loopt en gaat drinken! :D Hij is vanmorgen ook al naar het toiletje gelopen om te plassen, ipv gewoon maar op de grond. Nogmaals, ik wil niet te vroeg juichen, maar dat zijn toch positieve dingen! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

hee, natuurlijk wil je niet te vroeg juichen, maar bij ec is het belangrijk je de kleine vooruitgangen, maar ook de achteruit gangen ziet.

die geven namelijk aan, of de medicatie aanslaat,of er verbetering of achteruitgang is, en vooral of konijntje zelf nog wilt. toen mijn konijntje zijn eerste ec had, was het heel heftig maar zag wel kleine stapjes in de goede richting. nu dat vaak terug komt en er dus eerder bij ben omdat herken, blijft het een wat lichtere vorm dan toen. maar heb helaas ook een konijntje gezien die echt alleen maar achteruit ging, at wel zelf als je voor haar legde, maar de aanvallen werden steeds erger, ze ging moeilijker ademen, ze kreeg het gewoon echt heel zwaar.

het is na mijn mening belangrijk je niet te snel opgeeft, maar wel realistisch blijft. maar dit wat jij omschrijft vind ik al zeker stappen in de goede richting. nu hopen zo blijft of verder vooruit gaat nog. (soms gaan ze eventjes een stapje terug is mijn ervaring , ik zie het dan zo: zolang ze maar niet meer stapjes terug gaan dan dat ze vooruit gaan,)

succes,

en sterkte gewenst aan konijntje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lief dat je het vraagt Tara :)

Het gaat allemaal z'n gangetje. Ik heb niet het idee dat er veel verbetering in zit, maar ook geen achteruitgang. Hij eet redelijk goed, alleen geen biks. Het geven van medicatie is nog steeds een ramp, we hebben vanmorgen zelfs de handdoekmethode moeten gebruiken. Hij is gewoon niet te foppen, het lijkt of hij van 5 meter afstand al ruikt dat je medicatie op zijn wortelloof hebt gedaan. :P Dat is wel vervelend, maargoed, het is niet anders.. Wou dat hij het maar gewoon op iets lekkers opat, dat scheelt weer een hoop stress.

Verder staat z'n hoofdje dus nog steeds scheef, en zwaait hij er mee.

Hij heeft ook behoorlijk kleine keuteltjes, dus probeer hem nu te motiveren tot veel drinken en hooi eten. Hij doet wel steeds meer keutels en plasjes op het toiletje!

Wat ook vervelend is, is dat Buffel steeds vaker op hem gaat zitten rijden. Ze zal wel aanvoelen dat hij zwak is ofzo.. verder is ze wel heel lief voor hem, hij wordt heeeel veel gelikt ;)

Al met al, vind ik het nogal moeilijk om te zeggen hoe het gaat. Ik was vandaag ook bij de DA voor extra panacur en metacam, daar vroegen ze ook hoe het met hem ging, maar vind het moeilijk te zeggen/uit te leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja denk ook dat ze dat aanvoelt, hier ging Frits ook gelijk achter Wilma aan jagen toen ik haar net na haar castratie er bij zette.

Het is ook lastig om te beoordelen lijkt me, maar wel goed dat hij wat eet en vaker op zijn toiletje zit, dat is ook fijn voor jullie!

Even afwachten dus, ik duim voor jullie en veel sterkte hiermee, is emotioneel toch echt zwaar lijkt me..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inmiddels twee weken geleden dat we de EC bij Beer hebben ontdekt. Ik heb het idee dat het al een stuk beter met hem gaat.

Zijn kopje staat nog wel scheef, maar hij valt niet meer om, hupst in een mooie rechte lijn en is alweer behoorlijk snel en actief! :D

Vanaf morgen mag ik stoppen met het meebehandelen van Buffel met de Panacur, Beer mag dan naar de halve dosering.

Nu is mijn vraag, aan de mensen die er ervaring mee hebben, hoe ik dat het beste kan doen.

De halve dosering zou betekenen dat hij 2x per dag 0,1 mg Panacur moet krijgen. Dat is echt een superkleine hoeveelheid en erg lastig af te meten. Ik vroeg me af of ik hem ook gewoon 1x per dag 0,2 mg mag geven. Dus eigenlijk dezelfde dosering als nu, maar dan nog maar 1x per dag ipv twee keer.

Wat denken jullie? Dat zou namelijk wel een stuk makkelijker zijn. (en dat scheelt weer een keertje oppakken;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .