jolanda1965 Geplaatst: 16 november 2012 Geplaatst: 16 november 2012 sinds mijn konijn is gecastreerd is ze denk een pond aangekomen, nou heeft ze behoorlijk wat vet gekweekt onder haar kin, maar het voelt allemaal zo bobbelig aan, hoort dat zo bij een wam. ze eet verder goed, is alleen wat rustiger geworden, maar dat komt denk omdat ze gecastreerd is ongeveer een half jaar geleden
camila27 Geplaatst: 17 november 2012 Geplaatst: 17 november 2012 ik heb mijn voedster ook enkele maanden geleden laten steriliseren en die is ook een flinke wam gaan ontwikkelen. Dit komt echt door de hormoonhuishouding. Naar mijn idee is de Wam van mijn voedster gewoon soepel en heeft geen bobbelige structuur. maar ik zal vanmiddag is even inspecteren hahah want nu ga ik twijfelen
Dollie Geplaatst: 17 november 2012 Geplaatst: 17 november 2012 Het hoort inderdaad zacht en soepel te zijn. Als je bobbels voelt in de wam dan zou ik het eens na laten kijken.Overigens zou ik ook eens kritisch naar het dieet van je voedster kijken als ze zo flink aankomt, geen enkele voedster hier is opeens een wam gaan ontwikkelen na castratie. Je moet natuurlijk altijd goed opletten dat je niet te veel voert, maar na castratie zeker.
Eefje Geplaatst: 17 november 2012 Geplaatst: 17 november 2012 Oh dat is goed om te weten! Als de mijne weer opgeknapt is zal ik haar gewicht extra goed in de gaten houden.
jolanda1965 Geplaatst: 17 november 2012 Auteur Geplaatst: 17 november 2012 ja ik denk dat ik hier ook even moet gaan minderen met eten, ze heeft zowieso al aanlef voor vetopslag, ze heeft ook een grote vetbobbel aan de zijkant, die heb ik al eens na laten kijken bij de da, maar die vetopslag onder haar kin voelt een beetje bobbelig aan, dus van de week maar even richting da voor de zekerheid denk
jolanda1965 Geplaatst: 17 november 2012 Auteur Geplaatst: 17 november 2012 oh en grappig camilla dat het bij jou voedster ook gebeurd is, ben ik dus niet de enige die het opgemerkt heeft, ze is qua karakter ook wat veranderd vind ik, niet meer zo knuffelig als voorheen
camila27 Geplaatst: 17 november 2012 Geplaatst: 17 november 2012 @ jolanda volgens mij hebben we zusjes hoor. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn voedster nooit echt een kroelkont is geweest maar ze kwam echt wel af en toe een kroel over haar bolletje halen. Nu wil ze dat echt niet meer, ze loopt nog liever weg. en wat betreft de wam, ze krijgt bij mij echt afgepast eten en over de rest van haar lichaam is ze echt niks te dik. Vind het zelf ook een vreemd gezicht. De dierenarts vertelde me wel dat dit een relatie was met de castratie.
Dollie Geplaatst: 17 november 2012 Geplaatst: 17 november 2012 Er is zeker een relatie met de castratie, castratie heeft namelijk invloed op de stofwisseling. Daarom kan het na castratie soms nodig zijn om de hoeveelheid voeding bij te stellen, ook al gaf je eerder al een afgepaste hoeveelheid. Dat het te verklaren is door de castratie betekend niet dat je er niets mee hoeft te doen. Overgewicht brengt diverse risico's met zich mee. Als jouw dierenarts gezegd heeft dat haar gewicht okƩ is dan heeft ie ongetwijfeld gelijk, maar even bedoeld als algemene mededeling.
Nicky_the Geplaatst: 17 november 2012 Geplaatst: 17 november 2012 Ze zeggen dat een wam door overgewicht komt (nu of in het verleden). Dat het door hormonen zou komen, heb ik nog nooit gehoord en lijkt mij ook raar. Je voedster had dat dan voor de operatie moeten ontwikkelen, niet na de operatie. Na de operatie hebben ze namelijk veel minder hormonen.Mijn gecastreerde voedster heeft geen wam.Mijn gecastreerde ram heeft wel een wam, maar is nooit te zwaar geweest.Een wam moet idd soepel aanvoelen. Mijn da beschreef het als 'leeg'. Wanneer het anders voelt, moet er echt naar gekeken worden. Het zou dan een gezwel kunnen zijn ipv een wam.
jolanda1965 Geplaatst: 17 november 2012 Auteur Geplaatst: 17 november 2012 grappig camilla, dat wij met dezelfde problemen zitten, mijn voedster is een binnenkonijn, misschien dat daarom de gedragsveranderingen meer opvallen, heb het hier al eens meer gevraagd , maar er waren er maar weinig die iets aan het gedrag merkte. vroeger kon ze de hele avond naast me op de bank liggen en nu is het hooguit een kwartiertje, en weg is ze. ze is toch anders, meer op zichzelf. en met wegen kwam ik er achter dat ze van de 2,7 naar de 3,2 was gegaan, ik schrok daar best wel een beetje van . dus ga toch maar wat minderen met eten.
jolanda1965 Geplaatst: 17 november 2012 Auteur Geplaatst: 17 november 2012 en idd, ik ga van de week even naar de dierenarts, en ernaar laten kijken, het kan ook net als die andere bult een goedaardige vetophoping zijn, maar kan er beter even naar laten kijken. misschien wel een abces, dat voelt toch hard aan?
Nicky_the Geplaatst: 17 november 2012 Geplaatst: 17 november 2012 Mijn voedster werd wel meer levendig (in de vorm van veel springen en rennen ed), maar ook liever. Ik heb haar laten castreren omdat ze aldoor schijnzwanger was en dus aldoor beet als je ook maar een voerbak in het hok probeerde te zetten..Nu is het een grote schat die heerlijk op je af komt rennen en op haar momenten graag met 1 vinger over haar neusje geaaid wil worden Ze is nu een paar jaar geleden gecastreerd, maar het is nogsteeds zo. Ze had duidelijk last van haar hormonen.Het sproeien is trouwens ook weg en dat is super fijn!!
Nicky_the Geplaatst: 17 november 2012 Geplaatst: 17 november 2012 en idd, ik ga van de week even naar de dierenarts, en ernaar laten kijken, het kan ook net als die andere bult een goedaardige vetophoping zijn, maar kan er beter even naar laten kijken. misschien wel een abces, dat voelt toch hard aan?Een goedaardige vetophoping? Naar mijn weten is een vetophoping ook niet normaal, dus wat moet ik onder goedaardig verstaan?Ik zou eens heel goed naar haar voeding kijken. Welke biks en hoeveel krijgt ze? Wat krijgt ze verder allemaal nog? Vetbulten worden vaak veroorzaakt door verkeerde voeding.
Dollie Geplaatst: 17 november 2012 Geplaatst: 17 november 2012 Ze zeggen dat een wam door overgewicht komt (nu of in het verleden). Dat het door hormonen zou komen, heb ik nog nooit gehoord en lijkt mij ook raar. Je voedster had dat dan voor de operatie moeten ontwikkelen, niet na de operatie. Na de operatie hebben ze namelijk veel minder hormonen.Mijn gecastreerde voedster heeft geen wam.Mijn gecastreerde ram heeft wel een wam, maar is nooit te zwaar geweest.Een wam moet idd soepel aanvoelen. Mijn da beschreef het als 'leeg'. Wanneer het anders voelt, moet er echt naar gekeken worden. Het zou dan een gezwel kunnen zijn ipv een wam.Of een abces. Maar een wam heeft zeker wel met hormonen e.d. te maken hoor. Dat jouw ram een wam heeft zonder dik te zijn (geweest) is zeer uitzonderlijk want eigenlijk hebben vrijwel alleen voedsters een wam. Waarom is wat discussie over, sowieso kan overgewicht er een rol in spelen maar dat hoeft zeker niet. Voor een deel is een wam erfelijk. In sommige rassen zie je het bijna niet, in andere rassen (bijvoorbeeld de Franse Hangoor) zie je juist bijna geen volwassen voedsters zonder. Het heeft te maken met de manier/locatie waar vet wordt opgeslagen in het lichaam van de voedster. Over het algemeen hebben voedsters sowieso ook meer vet dan rammen. Volgens mij omdat zij ook meer reserves nodig zijn, een ram hoeft immers geen dracht te ondergaan of te zogen. Dat een gecastreerde voedster juist minder kans zou moeten hebben een wam te vormen ben ik wel met je eens ja. Dan zou je toch eerder naar de voeding moeten kijken.
camila27 Geplaatst: 17 november 2012 Geplaatst: 17 november 2012 Vetbulten die ook wel lipomen genoemd worden zijn echt volkomen onschuldig en hebben niets te maken met teveel of te weining eten of dergelijke. Het is wel dat de celdeling van de vetcellen anders delen waardoor er een bult ontstaat op een en bepaalde plaats op het lichaam. deze bultjes kunen tevens gewoon door groeien wanneer een dier mager is of wanneer er van voeding word veranderd. En lipoom is geheel ongevaarlijk maar kan wel voor problemen veroorzaken wanneer ze op een vervelende plek zitten
jolanda1965 Geplaatst: 17 november 2012 Auteur Geplaatst: 17 november 2012 thanks voor de info camila, misschien heeft ze wel aanleg voor lipomen, heb er toen naar laten kijken bij de da, en was niets om me zorgen over te maken
Nicky_the Geplaatst: 17 november 2012 Geplaatst: 17 november 2012 (aangepast) Vetbulten die ook wel lipomen genoemd worden zijn echt volkomen onschuldig en hebben niets te maken met teveel of te weining eten of dergelijke. Het is wel dat de celdeling van de vetcellen anders delen waardoor er een bult ontstaat op een en bepaalde plaats op het lichaam. deze bultjes kunen tevens gewoon door groeien wanneer een dier mager is of wanneer er van voeding word veranderd. En lipoom is geheel ongevaarlijk maar kan wel voor problemen veroorzaken wanneer ze op een vervelende plek zittenSry, maar ben het niet met je eens. Het kan zeker wel voedsel gerelateerd zijn (net als het overgewicht van het konijn van TS).Ik zal mijn herder en de honden van mijn ouders als voorbeeld geven (een vet bult is immers een vetbult).In het begin dat ik net mijn herder net had gaf ik heb Cavom, puur omdat ik niet beter wist en mijn ouders dat ook gaven. De honden van mijn ouders (jong en oud) hebben altijd vetbulten gehad en in no time zat mijn herder ook onder de vetbulten. Ik veranderde van voer en de vetbulten verdwenen als sneeuw voor de zon en zijn nooit meer terug gekomen!De honden van mijn ouders zitten echter nog altijd op Cavom en hebben nog altijd vetbulten (ook zeer grote!!). 17 november 2012 aangepast door Nicky_the
camila27 Geplaatst: 17 november 2012 Geplaatst: 17 november 2012 Ik zeg ook niet dat het helemaaal niet voedingd gerelateerd kan zijn, maar het ontwikkelen van een lipoom hoeft niet te betekenen dat een dier te dik is. Wat in het begin wel aangekaart werd
Dollie Geplaatst: 17 november 2012 Geplaatst: 17 november 2012 Of de vetbulten van de voeding komen laat ik in het midden, geen idee, maar het zou me niet verbazen als dit konijntje overgewicht heeft (gezien de grote toename in gewicht) en grote kans dat dat wel voedingsgerelateerd is. In elk geval iets om kritisch naar te kijken.
jolanda1965 Geplaatst: 17 november 2012 Auteur Geplaatst: 17 november 2012 ik ben wel van voeding veranderd, apart dat ik dit nu lees, ik ben van ss naar de voeding van welkoop gegaan, omdat het een stuk goedkoper is en ze dat heel erg lekker vind. als de zak leeg is ga ik toch weer eens overstappen op ss. volgens mij zit er wel meer vet in de biks van kenner. altijd de moeite waard om het uit te proberen
jolanda1965 Geplaatst: 17 november 2012 Auteur Geplaatst: 17 november 2012 als je de dingetjes zo op een rijtje zet zou het best eens kunnen allemaal, denk een combinatie van de voeding en castratie, dat ze zoveel vet ontwikkeld in de vorm van een wam
camila27 Geplaatst: 17 november 2012 Geplaatst: 17 november 2012 Tevens wat jij beschrijft twijfel ik of dit wel lipomen zijn. Een lipoom vedwijnd zelden uitzicht zel en meestal is er een chirurgische ingreep nodig om deze te verwijderen. Maarr dit word enkel gedaan wanneer deze op hinderlijke plekken zitten. Aangezien je schrijft over meerdere bultjes denk ik eerder aan een reactie vAn de huid op een bepaald stofje in de brokjes die je eerder gevoerd, of te wel een allergie. Zeker omdat je zelf al aan geeft dat de bultjes verdwenen na het voeren van een ander merk
jolanda1965 Geplaatst: 17 november 2012 Auteur Geplaatst: 17 november 2012 camila, je doelt nu op het verhaal van nicky neem ik aan? ik zou het nog niet weten of de bulten zouden verdwijnen na het geven van ander voer, want ik heb dit nog niet uitgeprobeerd.
camila27 Geplaatst: 17 november 2012 Geplaatst: 17 november 2012 Ja dit klopt.. XD! Het gaat een beetje door elkaar heen he hihi
Nicky_the Geplaatst: 18 november 2012 Geplaatst: 18 november 2012 Ik zeg ook niet dat het helemaaal niet voedingd gerelateerd kan zijn, maar het ontwikkelen van een lipoom hoeft niet te betekenen dat een dier te dik is. Wat in het begin wel aangekaart werdIk zeg ook niet dat een vetbult met overgewicht te maken heeft, maar met het de ingredienten van de voeding
Aanbevolen berichten