Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Voor 3 weken terug had ik al een bericht geplaatst Over mijn konijn streep. Hij was toen 3 weken terug geholpen aan haken op zijn kiezen.

Even in het kort. 8 oktober is hij geholpen aan zijn kiezen, hij was van 5,6 naar 4,4 kilo gegaan. Hij kwam destijds heel moeilijk uit de narcose heeft wel zoon 6 a 7 uur geduurd en toen bleef hij nog lang heel suf.

Ondertussen kreeg meneer urinebarnd erbij (E.c) Maar dat is onder controle. Maar ik moest nog wel even op controle komen 10 dagen na het begin van de mediciatie voor e.c EN daar keken ze gelijk ook na zijn kiezen die waren alweer terug aan groeien!! hij was zelfs nu 4,2 kilo.

Ik heb heb hem op beaphar voer gezet op advies van de dierenarts.

Nu heb ik vorige week dinsdag op controle geweest en hij was nog meer afgevallen nu amper 4 kilo. En we hebben ook besloten om hem maar weer te laten helpen dus vorige woensdag is hij weer geholpen.

En ook nu duurde het weer heel lang voordat ie goed wakker was. Er zaten weer flinke haken op kiezen.

Hij is om half 1 geholpen en het was zo klaar maar hij was pas om 7 uur goed wakker. Ik heb hem zelfs moeten vervoeren terwijl hij nog echt heel suf was.

Voordat ik hem ophaalde kreeg ik een telefoontje van de dierenarts zelf. Zei gaf aan dat dit niet goed is dat hij zo moeilijk uit een narcose komt.

En daarnaast zijn de kiezen ook heel snel terug gekomen.

Eigenlijk was haar advies als het weer gebeurd om hem in te laten slapen.

Ik heb gezegd dat ik het even moest verwerken want ik wil namelijk alles eraan doen om het weer goed te krijgen.

Status nu een week na de behandeling. Voor mijn gevoel eet ie niet meer dan 2 weken terug. Terwijl hij toch echt beter zou moeten gaan eten omdat de haken weg zijn.

Ik moet volgende week vrijdag op controle komen. Dan gaan ze hem wegen en weer even naar de kiezen kijken.

Ik heb er nu een raar gevoel bij. Ik was al zo ver dat ik hem gewoon elke keer zou laten helpen met zijn kiezen. Maar nu met dat gedoe van de narcose erbij. En dat ik vind dat hij niet echt opknap weet ik niet zo goed wat ik moet doen.

Kijk als hij nou echt opknapte en goed ging eten, dan wist ik dat het goed was.

Maar ik merk weinig verbetering. Dus ik ben ook bang dat als de kiezen weer terug groeien en ik zou hem toch laten helpen dat het er niet beter op wordt.

Ik wil heel graag jullie gevoel hierbij horen of advies.

Geplaatst:

Misschien is het een optie om eens contact om te nemen met Utrecht, ik heb hier namelijk weleens gelezen dat hun de kiezen zo kort slijpen dat ze net iets boven het tandvlees uit komt en het daardoor langer duurt voordat het terug komt.

Geeft jou DA misschien niet teveel narcose? Want als Hupje de haken moet laten slijpen is ze naar ruim 3 uur wel weer redelijk de oude. Ze hebben ook maar een HELE lichte narcose nodig. Misschien dat Utrecht zelfs met een andere oplossing kan komen voor narcose.

Ik zou gewoon even bellen, je hebt er niks mee te verliezen en hopelijk win je daar wat info mee.

Geplaatst:

NOu ik denk dat het qua narcose wel wat meevalt want ze behandelen veel vaker konijnen. En ze hebben het nog nooit meegemaakt dat dit zo gebeurde.

En dat is niet het enige ook na de behandeling zie ik niet echt verbertering he.

Dus ik vind het echt heel lastig. Ook dat zou misschien nog wel een nawerking kunnen hebben van de narcose.

Maar ik gaf hem zostraks een stukje brood en dat ging heeeel makkelijk na binnen terwijl zijn brokjes maar blijven staan

Geplaatst:

Max was voorheen ook erg aangedaan door de narcose. als hij smorgens werd geholpen kon hij 'savonds nog niet naar huis omdat hij nog steeds neit helemaal de oude was. Max krijgt nu een andere narcose en nu is het geen probleem meer. Je zou eens kunnen vragen welke narcose ze gebruiken? Mocht het nodig zijn wil ik wel eens aan mijn DA vragen wat voor narcose zij gebruiken nu voor Max.

Nog mooier zou zijn als ze gasnarcose zouden gebruiken. dat is heel licht en is meer een soort roesje zeg maar. Dan zijn ze vrijwel gelijk weer bij. Helaas heeft mijn DA deze mogelijkheid niet.

In het begin kon Max ook elke 1 a 2 maanden voor zn haken onder narcose. Hij kreeg toen een kleine hoeveelheid SS en veel hooi en groente. dit werkte voor hem dus niet.

Na een aantal brokken te hebben geprobeerd (Oxbow bunny basicsT=> slikte hij heel door op een gegeven moment dus kreeg hij last van zijn maag.. Hope farms super trio=> had voor max een te hoog calcium gehalte omdat hij wat problemen heeft met zijn blaas)

ben ik uitgekomen bij Trovet. daar ben ik in April mee begonnen en nog steeds is Max haken vrij. (hij is 2 weken terug nog gecontroleerd dus weet het vrijwel zeker) Voor Max is dit dus echt een succes!

Wat ook goed kan helpen is een heel andere DA de kiezen laten slijpen. Die Da kan misschien net iets anders slijpen wat specifiek voor jouw konijn beter werkt.

Waar woon je? Misschien hebben bb-leden nog tips voor een DA.

Geplaatst:

Ik vind het wel een apart advies van de da om hem te laten inslapen. Mijn nijn had ook elke 3/4 weken haakjes op de kiezen. Zoals Fuerza al aangeeft ligt het ook aan het slijpen van de da. In de dierenkliniek bleven de haakjes van mijn nijn langer weg als de ene da ze had geslepen dan bij de andere. Gasnarcose en narcose in het oor zijn eigenlijk de konijn vriendelijkste narcoses.

Dat hij zo op de narcose reageert is wel heel heftig maar ik zou dan eerder kiezen voor het niet "uit de narcose" komen dan bewust laten inslapen.

Het kan ook zo zijn dat een simpele aanvulling van vitame d en c de haakjes al sterk verminderen. In ieder geval heel veel sterkte.

Geplaatst:

Ik zie dat je konijn eet van hooi. Of moet ik iets anders zien? hihi

@ kaatje, ja heel raar he dat advies. Ik snap nu wel waarom baasjes snel hun beetsje in laten slapen. als de dierenarts dat al zegt.

@ wupsie nou je mag het navragen als je ze toevallig spreekt hoor. Je hoeft echt niet speciaal voor mij te bellen

Ik moet er volgende week heen en ik zal het dan ook even vragen.

Ik woon trouwens in Leeuwarden. Dus als iemand echt een goede 1 weet. Ik heb in ieder geval al 1 dierenarts een mail gestuurd met mijn verhaal, misschien kan hij mij wat hoop geven en mij ook verder helpen

Geplaatst:

Ik kan maar Ć©Ć©n tip geven.... probeer (zoals Wupsie ook al zegt) maar eens over te stappen op Trovet.

Alleen te verkrijgen bij de dierenarts of te bestellen via Medpets.

Heeft hier wonderen gedaan, een konijn dat 6 jaar lang geen hooi had en om de 8 weken geholpen moest worden, is nu al bijna 2 jaar haakjesvrij en eet hooi als een nieuwe!

Je zou idd ook om gasnarcose kunnen vragen Ć©n als het klaar is het konijn met een spuitje in de oorvene wakker laten worden.

Zo blijft de narcose minimaal en hier ging dat zelfs met behoorlijk oude konijnen hartstikke goed.

Geplaatst:

ik weet het neit zeker, maar wat ik heb begrepen staan ze inderdaad iets scheef. Eigenlijk zouden er anders ook geen haakjes ontstaan, maar zouden de kiezen bij weinig eten=malen alleen lang zijn en er geen scherpe punten onstaan.

Geplaatst:

als je wil kan ik je wel wat trovet brokjes opsturen om te zien of je konijn het uberhaupt lust. Al zou ik je konijn niet teveel keus geven, deze brokjes zijn waarschijnlijk beter voor hem, dus kan hij ze maar beter gewoon op eten :he:

Geplaatst:
als je wil kan ik je wel wat trovet brokjes opsturen om te zien of je konijn het uberhaupt lust. Al zou ik je konijn niet teveel keus geven, deze brokjes zijn waarschijnlijk beter voor hem, dus kan hij ze maar beter gewoon op eten :he:

Je kunt bij Trovet ook een probeerzakje gratis krijgen.

Even een mailtje en je hebt het zo in huis.

En Trovet is gƩƩn dieetvoer hoor.

Geplaatst:

wat versta jij onder dieetvoeding? een dieet is niet meer dan een voedingspatroon. dat dieet kan gericht zijn om allergie, overgewicht, darmproblemen of gebitsproblemen.

Trovet Rabbit is overigens niet voor 1 specifiek probleem. maar heeft wel een samenstelling die beter is bij blaas problemen (laag calcium) darmproblemen (veel vezels en niet te veel eiwitten) en gebitsproblemen (harde brok en specifieke vorm.)

overigens volg ik niet de aanwijzingen op de verpakking, dat is echt heel veel om te voeren. ik geef ongeveer 50 gram per dag voor 5.5 kg konijn en ik moet nog oppassen dat ze niet te zwaar worden. Als ik de TS was zou ik wel voorzichtig zijn met het voeren van extra brokken. Brokken geven veel energie en geven snel een vol gevoel dus zal er minder ruwvoer gegeten worden. eventueel zou je ook gedroogde kruiden bij kunnen voeren als je konijn nog steeds hooi weiger, maar het beste is hooi of stro omdat hier wenig voedingsstoffen in zitten

Ik begrijp uit je post dat je niet wist dat konijnen hooi moeten eten?

Hooi is overigens het aller belangrijkste in het dieet van een konijn. Hooi is het hoofdvoer en om de voedingstoffen nog een beetje aan te vullen worden brokjes gegeven. Hooi zit weinig voeding in waardoor ze er veel van moeten eten( = veel malen=kiezen die afslijten= minder haken )om hun voedingsstoffen binnen te krijgen. Ik merk hier dat het heel belangrijk is om goed dik stengelig hooi te hebben. Niet van die slappe sprietjes, maar lekker grof hooi. Dit eten ze goed, maar hier moeten ze ook echt even hun best voor doen om het op te eten.

Geplaatst:
Je kunt bij Trovet ook een probeerzakje gratis krijgen.

Even een mailtje en je hebt het zo in huis.

En Trovet is gƩƩn dieetvoer hoor.

oja! dat is een goede! dan heb je ook wat meer en gelijk wat informatie op de verpakking :yes: mijn dierenarts heeft ook altijd die kleine probeerverpakkingen staan.

Geplaatst:

ooow, ik snap nu die zin pas:clown: in het begin van het filmpje probeert max inderdaad hooi te eten uit de ruif. dit lukte hem niet echt. hij zat meer met zn kin in de ruif te suffen.

Later in het filmpje probeert hij wat te lopen maar begint hij helemaal te tollen.. de stapjes die wel lukken zijn heel wiebelig.

die avond heb ik ook bij hem in de ren gezeten om hem op te vangen en te ondersteunen. op een gegeven moment ging hij languit op zijn buik liggen en lag hij heel zielig te piepen. Hij voelde zich echt ellendig..

Geplaatst:
wat versta jij onder dieetvoeding? een dieet is niet meer dan een voedingspatroon. dat dieet kan gericht zijn om allergie, overgewicht, darmproblemen of gebitsproblemen.

Trovet Rabbit is overigens niet voor 1 specifiek probleem. maar heeft wel een samenstelling die beter is bij blaas problemen (laag calcium) darmproblemen (veel vezels en niet te veel eiwitten) en gebitsproblemen (harde brok en specifieke vorm.)=QUOTE]

Ah ok helder het was ook maar een vraagje ik verstond het letterlijk zoals in dieet.

Ik weet dat bij mijn da ook van die probeer zakjes staan geloof nog geen 3 euro.

Geplaatst:

Een paar maanden terug hebben we het ook regelmatig over Trovet gehad hier.

Verschillende mensen zeiden toen dit ook eens te willen gaan proberen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of zij er ook zo'n baat bij hebben als Wupsie en ik. (tenminste... onze konijnen dan)

Geplaatst:

Ik heb mijn dierenarts even gebeld en kreeg een assistente aan de lijn Die veel over streep weet.

En ik had haar even gevraagd zij zei dat in principe ss, beaphar en trovet allemaal dezeflde werking wat heeft. Maar ze zei ook elk konijn is weer anders, dus misschien reageert hij beter op trovet. Ze zei je kan het altijd even proberen.

Ook heb ik even na de narcose gevraagd. Zij gaf aan dat hij eerst een spuit kreeg waar de spieren van verslappen en waar een klein beetje pijnstilling in zit en daarna de gas narcose. Dus minder narcose kan bijna niet.

Ik heb gezegd dat hij nu niet zo goed eet. Ze zou even overleggen met de dierenarts en zat zelf te denken om hem eerst even pijnstilling te geven om te zien of het dan beter gaat.

Want ik moet ook zeggen de nacht na zijn behandeling \( toen werkte de pijnstilling nog) heeft hij zijn bakje eten helemaal leeg gegeten.

Dus ik hoop dat ik wel die pijnstilling krijg.

@ wupsie heel erg bedankt hoor! vind ik heel lief van je. Maar ik bestel nu via internet wel een probeerzakje. dan krijg ik het morgen binnen

Geplaatst:
oke, hebben jullie ook enig idee hoe de kiezen groeiden bij jullie konijnen?

Ik weet namelijk dat ze bij mij konijn ook wat scheef uit de haak groeien.

Hier staan ze zowel scheef, mist mijn konijn enkele kiezen en sluit het niet goed aan waardoor haken vaak onvermijdelijk zijn. Het voeren van goede biks, goed hooi en een goede dierenarts is daarvoor echt belangrijk. Ik zit zelf bij het WHG dierenziekenhuis in Alkmaar (bij JosƩ) en ben heel, heel erg tevreden over haar. De laatste keer haken was hier begin januari, er zijn ook perioden geweest dat het iedere 6-8 weken mis was.

Geplaatst:

En een prik, Ć©n gasnarcose? Is dat niet juist dubbelop?

Misschien heb ik iets niet meegekregen, dat kan want ik heb er niet specifiek naar gevraagd, maar toen laatst bij mijn konijn haakjes werden geslepen heeft ze bij mijn weten alleen een heel lichte gasnarcose gekregen. Kapje op de snuit tot ze weg was, snel aan de slag in het bekje, zodra ze weer een beetje bij kwam opnieuw kapje op de snuit en zo verder, dus dan is de narcose steeds maar heel licht.

Geplaatst:

Ja van die prik vallen ze niet in slaap, Dat is puur een spierverslapper zodat de gasnarcose niet zo stress vol is.

Net heeft de assistente mij terug gebeld en Zei dat de dierenarts het somber in ziet.:(

Maar dat we nog wel de pijnstilling kunnen proberen. Doordat ik nu heb gezegd dat hij nog niet heel goed eet zei ze dat ze denken dat er meer aan de hand is.

Maar ja als ik jullie allemaal zo hoor moet er echt nog wel wat te doen zijn!

Dus ik ga denk ik toch volgende week langs een andere dierenarts.

Geplaatst:
Ja van die prik vallen ze niet in slaap, Dat is puur een spierverslapper zodat de gasnarcose niet zo stress vol is.

Net heeft de assistente mij terug gebeld en Zei dat de dierenarts het somber in ziet.:(

Maar dat we nog wel de pijnstilling kunnen proberen. Doordat ik nu heb gezegd dat hij nog niet heel goed eet zei ze dat ze denken dat er meer aan de hand is.

Maar ja als ik jullie allemaal zo hoor moet er echt nog wel wat te doen zijn!

Dus ik ga denk ik toch volgende week langs een andere dierenarts.

Kijk ook hier eens in de lijst met dierenartsen! :) Weet je toevallig hoe de dierenarts nu de haken heeft verwijderd?

Geplaatst:

Ik zou echt even langs een andere dierenarts gaan; die van jou lijkt mij een hele erge doemdenker. Er kan inderdaad meer aan de hand zijn, maar dat betekend niet dat het meteen het ergste is!!

Hoe is het buikje bijvoorbeld, voelt deze hard aan en hoe zijn de keutels? Zijn er uberhaupt keutels als er zo weinig word gegeten?

En dat de samenstelling hetzelfde is van die soorten voeding kan wel, maar het ligt ook erg aan de vorm van de korrel. De ene korrel kan na een keer door midden bijten al weggeslikt worden, en op de ander moet flink gekauwd worden. Dit kan nu juist het verschil maken bij haken.

Geplaatst:

Ja mijn dierenarts staat er niet tussen.

En er staan 2 dierenartsen tussen waar ik veel goede verhalen over heb gehoord. Dus ga na 1 van die 2 toe.

Ja hij keutelt wel. wel minder want ja hij eet nu ook minder.

Zijn brokjes hebben verschillende vormen maar voornamelijk rond en heel hard.

Ik haal starks de pijn stillers op en zie het even aan tot vlgende week. zie ik geen verschil dan ga ik naar een andere dierenarts, want de mijne kan/wil niks meer voor hem betekenen

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .