Ga naar inhoud

Mysterieuze gezondheidsproblemen??? HELP!


Poes

Aanbevolen berichten

Hoi lieve konijnenliefhebbers.

Wij hebben al 3 jaar een superlieve franse hangoor ram, altijd goed van gezondheid geweest maar nu hebben we een probleem... Hij werd steeds magerder en at minder en minder, op een gegeven moment hoorden we ook dat zijn ademhaling iets moeilijk was (een beetje luid) toen zijn we met hem naar de dierenarts geweest, die dierenarts heeft hem onderzocht en alles was in principe in orde behalve dat hij veels te licht is (4,5 kilo) moet wel zeggen dat hij redelijk klein van stuk is voor een franse hangoor hoor.. Maargoed, hart klonk goed, longen klonken ondanks de iets moeizame ademhaling goed. Antibiotica meegekregen voor een eventuele luchtweg infectie (ofzo). Nu een week later was het nog steeds niet verbeterd, mijn moeder was de week ervoor alleen naar de D.A geweest en ik was er toen niet, toen ik later zag hoe gretig hij wel aanhapte op een stukje appel maar hoe laaanngg het duurde voor hij daadwerkelijk iets naar binnen kreeg dacht ik van; "hij heeft vast haken op zijn kiezen" dat moet het wel wezen. (mevrouw de dierenarts van vorige week vond het blijkbaar niet nodig om in het bekkie te kijken) Dus vandaag weer naar de dierenarts geweest en zijn bekkie is helemaal onderzocht en geen haken! Hij heeft nu een ander soort antibiotica meegekregen en een pijnstiller.

Maar het raarste vind ik dit: Hij wil geen droge korrels, geen hooi, geen verse kruiden, geen vers fruit, geen gedroogd brood NIETS, maar hij wil wel "papjes" eten.... Ik had zelf wat in elkaar geflanst met alles wat hij lekker vind (droge korrels, volkoren beschuit, verse kruiden, banaan, appel, brinta, hooi) en dat in de blender gedaan en waarachtig, hij viel er hartstikke hongerig op aan en at alles op. Bij de dierenarts vandaag wat van dat voer meegekregen voor dwangvoer en dit maak ik dan aan met water en wat geprakte banaan (anders hoeft hij het niet) en dat eet hij dus ook op met smaak.... Ook gaat hij niet op zoek naar eten maar moet het onder zijn neus gehouden worden, ik heb er dus een dagtaak aan om prutjes voor hem te maken en dit hem met een lepel te voeren (zucht) doe het met liefde hoor, daar niet van... Maar het is zo frustrerend dat hij verder niks wil eten! Behalve dat hij nu te mager is en aan de rustige kant eet hij dus wel op deze manier... Wij snappen er niks van! Ook borrelt het buikje goed en plast en poept hij gewoon maar dit kan natuurlijk niet verder zo! Wie heeft een nieuw aanknopingspunt want ik wil zo graag dat hij beter wordt :'(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is altijd heel moeilijk om via een forum een diagnose te stellen. Wij zien het konijn natuurlijk niet en het blijft een beetje gissen.

Maar als ik het zo lees denk ik ook vooral aan het gebit. Ik zou er toch op aandringen dat nog eens heel goed te bekijken. En ik vroeg me af of de ontlasting nog gecheckt is. Misschien wel iets van wormen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebit is uitgebreid bekeken door de dierenarts vandaag, zijn bekkie opengehouden met een tangetje en alles.. Hier ook specifiek naar gevraagd. Wormen is hij nog niet op onderzocht, maar dit vermoed ik eigenlijk niet want meestal is het met wormen toch zo dat het dier normaal eet maar wel vermagert? Maarja hij eet ook niet normaal en vermagert dus dat is niet het eerste waar ik zelf aan denk. Ik snap dat je via een forum geen diagnose kan stellen maarja misschien herkent iemand dit toevallig... Na 2 dierenartsen geraadpleegd te hebben denk ik toch ook niet dat dit de tanden zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik baal gewoon zo erg nu, al 2 keer geweest allemaal hartstikke duur en dan nog geen oplossing... Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen.. Ben er zo erg overstuur van nu, ik wil gewoon niet dat hij pijn heeft. En daar zit je dan met wel doosjes medicijnen en dan kan het nog wat anders zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga morgen wel naar Utrecht bellen ofzo, ik ben zo bang dat hij pijn heeft en ik vind het zo erg dat hij van hot naar her gesleept wordt en oneerlijk dat we zo'n smak geld uitgeven en geen van de twee dierenartsen uitsluitsel kunnen geven over de tanden maar wel zomaar antibiotica en pijnstillers voorschrijven. Dan heb je 150 euro uitgegeven en heeft je dier misschien nog steeds pijn? :'( :'(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, het alternatief is dat je konijn onder narcose moet, dus dan is het wellicht een optie om eerst met een antibioticakuur een infectie uit te sluiten, ook door die slechte ademhaling, dus geheel onlogisch vind ik de gedachte niet. Maar mijn eerste idee zou ook zijn de tanden of iets in het bekje inderdaad, doordat hij wel papjes eet en harde dingen niet. Dus ik zou het zelf op een narcose gooien om het bekje te laten onderzoeken. De achterste kiezen zijn nu eenmaal niet te bekijken zonder narcose. Ik kan niet voor jou inschatten, wat je zelf wilt en denkt, maar als ik jou zo hoor krijg ik het idee dat je zelf ook eerst zou willen weten of hij geen haakjes heeft voordat je verder gaat met op de gok medicijnen toedienen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah dat is fijn dat het eens goed onderzocht gaat worden :)

Zo'n narcose hoeft maar heel licht, dat hij gewoon stil blijft liggen en nƩt onder zeil is, en hoeft ook niet lang te duren. Maar spannend blijft het altijd natuurlijk. Ik duim met je mee dat ze een oorzaak vinden en dat die makkelijk te verhelpen is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik vind het ook zo fijn! De dierenarts daar heeft veel kennis van anesthesie bij konijnen en ook tandproblemen dus dat is wel een fijne gedachte. Hij is natuurlijk wel zwak dus ik ben wel bang.. Maar iig hebben we nu alles gedaan wat we kunnen en of hij er nu goed uitkomt of niet, pijn gaat hij niet meer hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door je verhaal zou je in de richting denken dat hij pijn kan hebben en wel wil eten maar het niet kan. Hij eet immers wel de papjes die je voor hem maakt. Maargoed vanaf een afstand via aan forum is het wat moeilijk oordelen.

Goed dat je konijn onderzocht wordt en hopelijk komt eruit wat er nu met hem is! Succes :)

aangepast door Anjo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een naar verhaal. Een ziek konijn hebben is nooit leuk.

Ik ben blij dat hij in Utrecht is onderzocht.

Door dat slijm in zijn bekje kan hij misschien moeilijker slikken. Dit zal hem pijn doen met hard eten, brokken enz. Door zacht eten, de lekkere papjes met liefde door jou bereid, gaan hem makkelijker af omdat hem dit minder pijn zal doen.

Ik hoop dat ze morgen meer weten over de situatie. En dat jou konijntje snel weer thuis is en de oude is!

Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de lieve berichtjes allemaal! Ik weet niet of het een longontsteking is eigenlijk... Dat woord heeft de dierenarts in ieder geval niet laten vallen. Ik vind het ook ZO apart dat hij geen korrels en fruit en lekkers hoefde maar alleen dingen die hij niet hoefde te kauwen en dan met een lepeltje of recht onder zijn neus aangeboden krijgt. Ik dacht zelf ook dat hij misschien wat slechter kon ruiken ofzo door zijn (aangetaste??) luchtwegen, dat hij daarom ook niet op zoek ging naar voer. Of misschien heeft hij wel gewoon keelpijn, dan is slikken natuurlijk ook pijnlijk. Dus toch een mysterieuze ziekte! Haha. In ieder geval hoop ik dat ik morgen een konijn(tje) terugkrijg dat zich een stuk beter voelt.. Het is zo'n heerlijk beest en we moeten altijd zo om hem lachen... Met zijn "intelligente" blikken en als hij vrolijk is gekke bokkensprongen en met zijn kop en oren schudden op zo'n * Loreal, I'm worth it* manier. Onze fransoos :heart: Duimen duimen dat hij beter wordt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beterschap, wat fijn dat je zo naar utrecht kon. Toen ik nog in voorburg woonde ging ik voor ernstige dingen ook daar naartoe..dat was nog te doen. Hier in het hoge noorden vind ik het maar moeilijk een fatsoenlijke dierenarts te vinden. Ik zit nu volgens menig ander bb lid bij een redelijk goede, maar zelfs daar heb ik soms mijn twijfels bij. Ik hoop dat je konijntje gauw beter wordt :) Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, voor het vocht in of bij zijn longen (ik weet niet meer precies wat het was) is nog steeds geen verklaring gevonden en ook niet verbeterd gedurende de vorige nacht. Er is ook een foto gemaakt en daaruit bleek dat hij gewrichtsslijtage heeft, artrose dus... De dierenarts gaat de foto aan een andere arts laten zien die waarschijnlijk meer verstand heeft van gewrichtsproblemen en beoordelen hoe erg het is. De dierenarts zei dat een dier in principe goed met artrose kan leven maar dat hij dan wel elke dag een pijnstiller zou moeten hebben. Dus het is nog afwachten hoe ernstig de gewrichtsslijtage werkelijk is en voor de luchtwegen/longen problematiek is nog geen oplossing.. Hij blijft nog een nachtje daar in ieder geval

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dusja, ik baalde best wel erg toen ik dit hoorde... Artrose is immers geen probleem dat met een pilletje of een prikje op te lossen is... Je kan hooguit pijn verzachten. Maar ik hoop zo dat het nog een beetje meevalt :'( en dan moet het ook nog goedkomen met zijn longen! Dus ik zie het somber in :(

Kent iemand het probleem van gewrichtsproblemen bij Franse hangoren?? Hij liep bij ons gewoon altijd los in de tuin dus hij had altijd volop beweging en kon lekker doen waar hij zelf zin in had... Dan zou je toch denken dat je van dat soort problemen geen last hebt? Of juist? :'(

aangepast door Poes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .