Ga naar inhoud

Dosering Panacur bij wormen


Melike

Aanbevolen berichten

Mijn konijnen hebben zeer waarschijnlijk wormen (erg vermagerd en lelijke vacht, verder gezond, levendig en eten/drinken goed). Nu heb ik vandaag een spuitje Panacur 18,75% orale pasta gekregen met de post. Er is mij alleen nog niet duidelijk wat voor dosering de beestjes moeten hebben. In de 'bijsluiter' staat alleen preventieve behandeling van wormen en curatieve behandeling bij EC. Dit moet dagelijks gebruikt worden volgens hen. Terwijl het in het artikel over wormen hier op de site lijkt of het met één keer toedienen en na 10 dagen herhalen zou moeten volstaan.

Misschien ben ik wel vreselijk onnozel bezig, maar heb geen idee hoe ik m'n beestjes hiermee moet behandelen. Graag jullie hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 doseringen gevonden. Degene die Dollie zegt en degene die aangeeft eenmalig en dan na 10-14 dagen herhalen. Omdat het bij mij bij 3 van de 5 een enorm gevecht is, heb ik voor de laatste optie gekozen. Dan kom je op 40-60 mg/kg. Voor mij was dat 1 "graduation" (sorry engelse bijsluiter, ik kan het nederlandse woord niet bedenken.) per kg konijn. Je moet even rekenen met de bijsluiter erbij.

Heb je de panacur van bunnybin? Let dan wel even op dat er streepjes op het spuitje staan aangegeven, maar dat dat 2 "graduations" zijn. Dat vond ikzelf nogal onlogisch. Kijk maar even in de bijsluiter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, dat klopt, wat Christa zegt. Ik moet alleen wel zeggen dat ik daar de betrouwbaarheid nog niet echt van 'getest' heb omdat ik het alleen bij zeer bange/moeilijke konijnen (zoals die van Christa ook zijn) gedaan heb en dan als preventieve ontworming. Als er daadwerkelijk wormen zijn zou ik het daar zelf niet op gokken.. Bij konijnen die wel echt wormen hadden en een volledige kuur hebben gehad (vijf dagen) was het wel zeker weten effectief.

Die dosering komt overigens uit de bijsluiter van Fenbendrops, medicatie met fenbendazole (zelfde werkzame stof) speciaal voor konijnen. Van de panacur pasta moet je een half doseerstreepje per kg aanhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb destijds bij pinwormen 14 dagen Panacur gegeven, dit advies wordt ook afgegeven door Wilhelminapark. Ik dacht per konijn 0,8 ml per konijn per dag, ze waren toen ca 1 kilo. Ik gaf het tweemaal daags en spoot het in een stukje brood. De dosering is een gok! Ik weet het niet zeker meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is de kant en klare suspensie die jij bedoelt. Met de pasta gaat het anders. ;) En dan is het 0.8 ml per kg lichaamsgewicht dus een konijn van 2 kg moet dan 1.6 ml krijgen.

Ik heb destijds bij pinwormen 14 dagen Panacur gegeven, dit advies wordt ook afgegeven door Wilhelminapark. Ik dacht per konijn 0,8 ml per konijn per dag, ze waren toen ca 1 kilo. Ik gaf het tweemaal daags en spoot het in een stukje brood. De dosering is een gok! Ik weet het niet zeker meer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .