Ga naar inhoud

Konijnkundige dierenartsen, jeetjuh, wat een prijsverschillen ..


Bam Bam

Aanbevolen berichten

Bam Bam was tot nu toe zindelijk, een paar dagen geleden lag er echter een hoop keutels naast zijn bak. Gisteren een flinke hoop in de kamer en jawel hoor, later ook een flinke plas waar hij met de punten van zijn oren in lag.

Ik had me ingelezen en wist dat dit de eerste tekenen van zijn puberteit zijn. En had al thuis besproken dat hij tegen die tijd toch gecastreerd moest worden. De plaatselijk DA wil ik liever niet voor een operatie of ingreep omdat ik geen recensies heb hoe kundig hij is al heeft hij 2 praktijken. Het moet dus een DA zijn die konijnkundig is, dan maar wat verder rijden...

Vanochtend 2 konijnkundige dierenartsen gebeld in de buurt. ( De afstand wordt dan 17 tot 21 km) Voor de Nederlandse praktijk moet ik door de stad en veel binnendoor, de Belgische praktijk ligt net is verder maar is sneller bereikbaar via de snelweg. Dat verschil is dus niet doorslaggevend.

Ik bel dus eerst de Nederlandse DA, krijg een heel vriendelijke dame aan de lijn die me nadat ik verteld heb wat het probleem is en hoe oud mijn konijn, haarfijn uitlegt wat ze allemaal doen. Eerst een gratis consult daarna een afspraak voor operatie waarbij het konijn aan de bewaking komt en dat hij pijnstillers meekrijgt en dat als hij niet onmiddellijk na de operatie eet dat hij daar blijft en dat ze hem zullen dwangvoeren. Klinkt heel goed allemaal. En wat gaat me dit kosten vraag ik. Bijna 90 euro alleen de operatie en dan nog de medicatie, dan moet ik toch denken aan 150 euro zegt ze. Ik bedank haar voor de informatie en zeg het te zullen bespreken met mijn man.

Dan bel ik de Belgische DA die me is aanbevolen door de fokker. Wederom een vriendelijke dame die me vertelt die me vertelt dat er natuurlijk wel risico verbonden is aan de narcose bij een konijn maar dat de meeste konijnen toch zonder problemen de ingreep ondergaan. Bij een ram is het niet zo gecompliceerd. Wel vindt ze 16 weken wat jong en adviseert me een maand te wachten.

Het konijn gaat 's morgens naar haar toe en na de middag mag hij weer naar huis. Medicatie hoef ik niet te geven omdat hij een injectie krijgt met langdurige pijnstilling/antibiotica. Ze heeft eigenlijk nog nooit een konijn terug gehad na deze ingreep omdat hij complicaties had.

De kosten voor de ingreep zijn 40 euro voor een klein konijn en 50 voor een groot exemplaar.

Zo daar ben ik stil van.

Ik heb 2 konijkundige DA's gebeld.

Het verschil in prijs is 300%. Het eindresultaat is bij beiden gelijk. Een gecastreerde ram.

De weg ernaartoe is anders.

De een heeft een "gratis" consult extra. Geeft medicatie om de darmen op gang te houden tijdens deze korte ingreep en medicatie erna. Legt het konijn aan de bewaking tijdens de ingreep en hij mag "gratis" blijven slapen als het niet goed gaat.

De ander zegt een maandje langer te wachten en dat hij wel gewoon moet blijven eten voor de ingreep, dat er altijd een klein risico aan verbonden is maar dat haar ervaring leert dat het zelden mis gaat. Ze kijkt hem na en behandelt op de zelfde ochtend.

Ik ben heel dol op mijn konijn, maar is het wel reëel 100 euro extra uit te geven voor bewaking bij een ingreep als deze??

Ben heel benieuwd naar jullie reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoelen ze met bewaking?

Ik ga er van uit dat ze telkenmale mijn konijn goed in het oog houden als hij onder narcose gaat eerlijk gezegd. En bij de 'goedkopere' dierenarts zal hij ook wel gecontroleerd worden en zal hij, mocht hij werkelijk compleet suf uit de narcose komen, ook wel wat langer mogen blijven...

Prijs is niet altijd een teken van kwaliteit, spijtig genoeg.

En het 'gratis' consult: het maakt mijns inziens weinig uit of ze je konijntje de ochtend van de ingreep, dan wel een week op voorhand even onderzoeken om te zien of alles OK is en de castratie kan doorgaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

150 euro is wel heel erg veel :s. Voor een voedster oké, maar een castratie van een ram??? Wij hebben 56 euro betaald geloof ik. Voordien had ik ook eerst eens gekeken naar de prijzen (op het internet en hier op BB) en die lagen er ongeveer allemaal rond. Dus waar ze die 150 vandaan halen ... Zeker dat ze het hadden over een castratie bij een ram?

Link naar reactie
Delen op andere sites

:D Ja hoor. 150 euro voor de castratie van een ram.

Het castreren zelf dus net onder de 90 euro maar door alle medicatie vooral en achteraf kwam het totaal op 150 :s

Vond de zorgen wel heel goed maar mijns inziens (heb geen ervaring met castreren van een konijn, kan er dus naast zitten) wel overdreven. En ja, de Belgische schijnt heel goed te zijn. Dus deze zal zeker ook extra zorg verlenen indien nodig.

Tja bewaking?? Denk aan hartbewaking dan ofzo. Het zijn stressdieren dus vandaar extra veel zorg zei de dame.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor de tweede gaan. Die medicijnen zijn alleen nodig als het niet goed gaat. Een castratie bij een ram is inderdaad niet zo vreselijk heftig allemaal dus kan best dat je ze helemaal niet nodig hebt. Wel fijn om in huis te hebben, dwz dwangvoer en een pijnstiller mocht het allemaal niet gaan zoals gehoopt, maar dat zijn dingen die toch altijd wel heel erg handig zijn om in huis te hebben, los van de castratie.

Ook het advies om nog een maandje te wachten vind ik niet verkeerd, ivm de opbouw van het skelet. Zeker als je een wat groter konijn hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had hetzelfde, ik heb 5 kkdierenartsen gebeld voor de castratie van mijn voedster. De prijzen liepen uiteen van 135 tot 250 euro. De dierenartsen die die hogere prijs rekenden kleedden het allemaal wat mooier aan: ja dan wordt ze van tevoren gecontroleerd en achteraf, we geven dwangvoeding indien nodig blabla. Die van 135 euro doet dat ook allemaal, ze zeiden het er alleen niet bij. Ik zou voor de goedkopere gaan, 150 euro voor de castratie van een ram is echt absurd duur!

Link naar reactie
Delen op andere sites

castratie van mijn rammen heeft me 60 euro gekost per konijn. en ze zijn er allemaal goed van thuis gekomen. zonder problemen.

maar had wel gekozen voor zonder narcose. vond risico voor narcose te groot, (aangezien onder narcose een konijntje van mij is overleden, tijdens ziekte).

voor vrouwtje koste het 153 euro, met rompertje en medicijnen.

alleen dan de pech ze nu achteraf veel problemen heeft waardoor de kosten erg oplopen. zij is wel onder narcose geweest, kon niet anders.

aangepast door breezer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste mannetje koste mij 38 gulden de tweede bij dezelfde dierenarts 80 euro en de derde castratie heeft mij gelukkig niets gekost dit heeft de dierenbescherming voor mij betaald omdat ik hem wilde adopteren.

Ik denk dat het inderdaad verstandig is om een beetje rond te bellen. Is met entingen net zo hoor!

Daar zitten ook vreselijk veel prijsverschillen per dierenarts.

Ik neem aan dat hij bij beide goede zorg krijgt.

Misschien een maandje wachten ook niet verkeerd is?

Maar als hij nu al pubert misschien ook wel niet?

Mijn mening is luister naar je eigen gevoel waar jij je het meest bij op het gemak voelt ga daar heen.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga idd voor de Belgische arts. Heb fokker nogmaals gebeld. Veel dieren hebben in deze periode last van hormonen zei hij:D

Hij had liever dat ik 2 maanden zou wachten met castreren... Dit ivm ontwikkeling van zijn koppie en skelet. Hmm mss nog langer wachten dan...

Vanaf mijn vorige bericht geen hoopjes of plasjes gevonden naast zijn bak dus zou haalbaar moeten zijn. Daar ben ik nog niet helemaal over uit nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede keus denk ik. De kosten kloppen meer met normale castratiekosten voor een ram dan de 1e ;)

Dwangvoeren is bij veel rammen niet nodig. Ik snap ook niet waarom ze als hij niet direct eet als hij bij is ze hem meteen zouden dwangvoeren. Natuurlijk moet hij wel gaan eten maar het beestje moet ook weer even op gang komen.

Rammen zijn er vaak snel weer zelf bovenop, je kan natuurlijk altijd dwangvoer in huis halen mocht het nodig zijn. Ik weet niet wat je voert maar je kan in zo'n geval ook SS weken in wat water en dwangvoeren.

Je konijn mag gewoon eten voor de castratie, dit juist zodat de darmen niet stil komen te liggen, dat is wel belangrijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .