Miesaas Geplaatst: 11 november 2012 Geplaatst: 11 november 2012 Ik was mijn konijn een beetje aan het kriebelen,toen ik plotseling zag dat zijn huid grijzig/zwart was.Niet alles is grijs trouwens, maar wel heel veel.Ik heb echt geen idee wat het is! Iemand anders misschien wel een idee? Want ik was van plan om hem deze week te laten castrerenmaar dat wil ik niet doen als hij ziek blijkt te zijn.Ik kan hem overigens gewoon aaien,en niets lijkt erop dat hij pijn ofzo heeft.
jojojo1982 Geplaatst: 11 november 2012 Geplaatst: 11 november 2012 Welke kleur vacht heeft je konijn? Daar heeft het vaak mee te maken.
Miesaas Geplaatst: 11 november 2012 Auteur Geplaatst: 11 november 2012 Zijn vacht is zwart.Maar normaal gesproken is zijn huid wit/roze.
Ruthie Geplaatst: 11 november 2012 Geplaatst: 11 november 2012 Onder zwarte/grijze haren zit een grijskleurige huid, onder witte haren roze .
Miesaas Geplaatst: 12 november 2012 Auteur Geplaatst: 12 november 2012 Oke hij heeft inderdaad zolang ik hem heb een grijs/wittige huid, niet roze. xDMaar dat grijze word nu dus echt heel donker. Zo goed als zwart.Ik neem aan dat een zwarte huid niet zo hoort?Al moet ik zeggen, ik weet niet eens zeker of het wel z'n huid is.Het zit onder z'n vacht in ieder geval. Ik vind het gewoon raar.
Lonja Geplaatst: 12 november 2012 Geplaatst: 12 november 2012 Nee hoor dat is heel normaal. Dat hoort echt zo bij die kleur haren. Het is niet echt de huid maar de kleur van de haarwortels in de huid die erdoor schemeren.
Miesaas Geplaatst: 12 november 2012 Auteur Geplaatst: 12 november 2012 Haarwortels klinkt best logisch opzich.Ik heb een paar fotootjes gemaakt, het is niet echt heel duidelijkmaar je kunt wel het verschil zien tussen het lichte en het donkere.http://i1151.photobucket.com/albums/o623/miesaas/SAM_9986.jpghttp://i1151.photobucket.com/albums/o623/miesaas/SAM_9982.jpg
Lonja Geplaatst: 13 november 2012 Geplaatst: 13 november 2012 Oh nu zie ik wat je bedoelt ja. Ik weet ook niet hoe dat kan maar ik zou denken dat het met de vacht te maken heeft, het ziet er niet uit als iets om je zorgen over te maken. Maar je kan de dierenarts even vragen om ernaar te kijken voordat de castratie begint, als je zeker wilt weten hoe dat komt. Misschien kan de dierenarts het uitleggen. Misschien iets met een ander soort haren, onderwol, haarstructuur, lichtinval of zo?
Ruthie Geplaatst: 13 november 2012 Geplaatst: 13 november 2012 Voelt het anders aan of is er een niveauverschil? Weet niet of het kan, maar misschien is het een soort moedervlek ofzo .Maar zowiezo als je je zorgen maakt, toch eens aan DA laten zien.
breezer Geplaatst: 13 november 2012 Geplaatst: 13 november 2012 die witte stipjes, zijn dat huid schilfertjes? zo ja zou het mijt kunnen zijn.
Miesaas Geplaatst: 13 november 2012 Auteur Geplaatst: 13 november 2012 (aangepast) De witte stipjes heb ik een tijdje terug laten onderzoeken maar de dierenarts had niks gevonden, ook geen mijt.Maar de laatste tijd is het wel iets erger geworden, zodra ik hem aai liggen er overal witte schilfertjes.En helemaal nu met die rare zwarte 'vlekken'...Misschien toch maar weer even opnieuw richting dierenarts.Het zwarte voelt iets...'gladder' aan.Een beetje alsof het iets vetter is ofzo. 13 november 2012 aangepast door Miesaas
breezer Geplaatst: 13 november 2012 Geplaatst: 13 november 2012 je hebt 2 soorten mijt, vacht mijt en huis mijt, de ene kunnen ze makkelijker vaststellen dan de andere, huidmijt is alleen vast te stellen als ze een stukje huis afschrapen aangezien die zich in de huid bevind. het zou verklaren waarom er donkerde plekken komen, dat zou dan nieuwe huid kunnen zijn.
Miesaas Geplaatst: 13 november 2012 Auteur Geplaatst: 13 november 2012 (aangepast) Ik heb nog snel even een paar extra foto's gemaakt, het is vandaag zelf nog iets erger heb ik het gevoel.Veel schilfertjes, vooral op z'n kopje. Hij heeft echter geen kale plekjes ofzo en krabt ook niet abnormaal veel.(let aub niet op mijn nagels, ik weet het...very bad habbit)http://i1151.photobucket.com/albums/o623/miesaas/CHIBI4.jpghttp://i1151.photobucket.com/albums/o623/miesaas/CHIBI1.jpgStel dat hij inderdaad vacht/huid mijt zou hebben,kan hij dan wel gecastreerd worden of moet ik daarmee wachten?En wat kan ik het beste in de tussentijd doen voordat ik naar de dierenarts ga?Ik ga morgen maar even bellen, en kijken wanneer ik terecht kan. 13 november 2012 aangepast door Miesaas
Miesaas Geplaatst: 13 november 2012 Auteur Geplaatst: 13 november 2012 Ik heb zojuist een buurmeisje van ons gesproken die ook konijnen heeft...En zij zegt dat dit waarschijnlijk iets is omdat hij nog jong is en zijn 'zomervacht' aan het uitvallen is. Ofzoiets.Weet niet meer precies wat ze zei. In ieder geval, ze meende dat ik hem gewoon even moet wassen en dat het dan over is.Zou dit zo kunnen zijn?
HartjeSnuffie Geplaatst: 13 november 2012 Geplaatst: 13 november 2012 Niet je konijn gaan wassen!Konijnen vatten heel snel kou als ze nat worden op hun huid.En helemaal als je konijn buiten zit.En sowieso is het nergens voor nodig want je konijn houd zich zelf schoon.
Miesaas Geplaatst: 13 november 2012 Auteur Geplaatst: 13 november 2012 Nee dat weet ik. Maar ik dacht dat je voor bepaalde 'medische' dingen je konijn wel moest/kon wassen.Dus als het waar is wat ze zei, over de vacht en huid enzo, dat ik hem dan gewoon eenmalig zou moeten wassen.En sowiezo, hij zit binnen hoor.
Lonja Geplaatst: 13 november 2012 Geplaatst: 13 november 2012 Nou dat zou ik toch maar niet doen. Ik zou het gewoon aan de dierenarts voorleggen.
breezer Geplaatst: 14 november 2012 Geplaatst: 14 november 2012 mijt gaat niet even weg als je konijn wast. als dat het zou zijn. beste is dat je dierenarts hier gewoon onderzoek na doet. en als dat het niet is dat die even verder kijkt wat het wel is.
Evee Geplaatst: 14 november 2012 Geplaatst: 14 november 2012 In dit geval zou ik het ook even aan de dierenarts voorleggen. De huid kan zijn dat het pigment veranderd. Ik had vroeger een konijn genaamd Vlekje, dat na een jaar geen enkel vlekje meer had... met het verharen is haar vacht veranderd en werd ze effen zwart. Misschien is het niets, misschien is het toch een parasiet of huidaandoening. Van een foto is dat lastig vast te stellen. Als het goed is word je konijn voor castratie goed nagekeken. Als wassen al nodig is, zou ik dat alleen op advies en met shampoo van de dierenarts doen. Maar ik vermoed dat dat niet nodig zal zijn.
Aanbevolen berichten