Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wij hebben een koppeltje Tan konijntjes. Broer en zus.

Al vanaf het begin is zij iets zwaarder dan hij.

Nu ze wel volgroeid zijn is zij echt een stuk steviger dan hij.

Zij is misschien iets te dik, maar hij voelt echt te mager. Als je hem aait voel je overal zijn botjes.

Ze krijgen 2 keer per dag Science Selective en eten allebei wel goed.

Zij eet alleen sneller dan hij waardoor hij dus minder binnen krijgt (en zij waarschijnlijk te veel).

Hooi krijgen ze ook 2 keer per dag voldoende. Af en toe wat fruit, rozijntjes of groenten.

Aan het gedrag is niets te merken. Ze zijn allebei levendig.

Nu met de aankomende winter zit het ons niet lekker dat hij zo mager is.

Is er een manier om hem wat aan te laten komen zonder ze uit elkaar te halen voor langere tijd?

Is er een soort krachtvoer? Moeten we hem apart binnen laten eten (en dan wat meer geven)?

Andere tips?

Geplaatst:

Vorige winter hebben we hem ook een poosje apart gevoerd. Dat leek wel wat te helpen. Hij eet dan in ieder geval nog rustiger. Soms gaat hij zelfs even aan de wandel tussendoor. Als zijn zus in de buurt is laat hij dat wel uit zijn koppie :)

Zij eet trouwens ook minder snel als ze alleen is.

We gaan het gewoon weer een poosje proberen. Zal hem weer eens wegen dit weekend. Dan kunnen we beter volgen of het effect heeft.

Geplaatst:

Dat was ook zo bij mijn Lola. Ze weegte eerst 2 kilo. Ongeveer? Nu weegt ze 1,6 en ze ziet er magerig uit. Pooh weegt wel meer. Maar ik geef hfst voer en nu ongeveer 55-60 gram voer. En altijd hooi...:-)

Lo la is al iets aangekomen. Maar voer ze in de ochtend samen. Dan leg ik een beetje in het bakje en op de grond dan kan Lo la in het bakje eten en moet pooh zoeken. En Lo la zoekt later als het voer in de bakje op is ook mee.

In de avond geef ik ze ook apart en sta ik er bij totdat het op is of nog de laatste paar

En bij mij was|is het zo dat pooh sneller eet dan Lo la

Sorry voor dit irritante verhaal. Is niet handig om op een tabblet te typen die namen en zo niet kent...

• 1 maand later...
Geplaatst:

We zijn nu een maand verder.

Apart voeren haalde weinig uit. Hij bleef op hetzelfde gewicht. Daarop hebben we besloten om ze maar weer gewoon samen te laten eten.

Nu hebben we hem vanavond weer eens gewogen omdat we het idee hadden dat hij nog magerder werd. Dat blijkt wel te kloppen. Hij is is 3 weken tijd 150gram afgevallen!

Hier zijn we best wel van geschrokken.

Uiteraard gaan we morgen de dierenarts even bellen, maar ik denk er sterk over om ze maar uit elkaar te halen zodat we zeker weten dat hij genoeg eet.

Ik ben alleen bang dat ze aan het begin minder zullen eten omdat ze elkaar missen.

Zou dit wel verstandig zijn?

Verder is er niets aan hem te merken. Vacht is mooi en schoon, eet goed als hij de kans krijgt en is heel actief.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Helemaal vergeten te melden hier hoe het afgelopen is.

Ik ben uiteraard naar de DA geweest. Deze heeft hem grondig bekeken.

Gebit is goed, temperatuur ook.

Vacht mooi schoon en ook zijn hartje klinkt goed.

Ze vond hem er goed uit zien, maar inderdaad te mager.

Het advies is om hem 2 weken 2 keer per dag apart van zijn zus te blijven voeren.

Alleen voor hem nu met het junior voer van SS omdat daar wat extra eiwit e.d. in zit.

Zijn zus krijgt gewoon het gewone SS voer.

Na ruim een week is hij zo'n 60 gram aangekomen, dus het lijkt te helpen :).

Komende vrijdag ga ik weer terug naar de DA voor controle.

Als dit niet zou werken moeten we naar Utrecht voor verder onderzoek, maar hopelijk is dat niet nodig.

Geplaatst:

Ik lees dit nu pas, maar wilde je inderdaad ook de ss junior aanraden. Ik heb een konijntje uit een groepje van 3 konijnen dat ook erg afgevallen was in relatief korte tijd eigenlijk. De dierenarts kon eigenlijk niet iets vinden, ze is geholpen aan kleine haakjes, er zijn foto's gemaakt en de organen zien er prima uit. Wel blijkt ze spondylose te hebben wat erg pijnlijk kan zijn. Vandaar dat ze nu een aantal dagen carprofen krijgt om te kijken of het dan beter gaat. Hoewel ik zelf niet de indruk heb dat ze minder eetlust had/heeft, komt ze nu met de carprofen en de ss junior toch wel wat aan en ze begint ook weer wat voller te ogen. Ze was namelijk echt graatmager.

Dit was afgelopen maandag:

309k0lv.jpg

Ik ga dus even kijken of het aankomen doorzet, anders krijgt ze een kuur panacur. Wormen of EC kan namelijk ook een reden zijn tot afvallen, dus dat is wellicht ook een optie om nog met je DA te bespreken? Succes!

Geplaatst:

Het apart voeren doe ik overigens door Sophie gewoon in het hok te voeren, en het hok dicht te doen zodat de rest er niet bij kan. Als zij haar bakje leegheeft laat ik haar weer los en dan krijgen ze allemaal tegelijk eten.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .