Ga naar inhoud

steralisatie konijn smirnoff


breezer

Aanbevolen berichten

hallo,

smirnoff is de laatste dagen ineens erg veranderd, ze wilt constand op me mannetje rijden, het was zo erg dat die geen kans kreeg om te eten, en zich hele dag in het huisje moest verstoppen. zogauw hij huisje uit kwam was het raak.

en als ze hem eenmaal te pakken had liet ze niet meer los, dan had ze de tanden in zijn rug geklemt, en als hij dan wegliep sleurde ze er gewoon achteraan.

ik heb ze dus maar even tijdelijk uit elkaar gehaalt, me mannetje werd er best chagarijnig van, en leeft helemaal op nu die even alleen zit. natuurlijk is het geen optie ze altijd appart te houden.

daarbij sproeit smirnoff ook veel, dus ervoor gekozen haar te laten steraliseren.

De afspraak staat op vrijdag 9-11-12 , dit is me eerste vrouwtjes konijn die zo een operatie ondergaat. En ik vind dit toch nog wel een stukje spannender dan de castratie van de mannetjes. Heb wat dierenartsen benadert, maar kwam toch weer uit bij willeminaparc in utrecht, het is wel een eindje rijden, maar volgens hun is dat geen probleem omdat ze haar pas terug geven als het goed met haar gaat. en ze de autorit dus aan zou kunnen.

wel heb ik ervoor gezorgt me vader meerijd, zodat ik achterin bij haar kan gaan zitten om haar goed in de gaten te houden.

nou wou ik jullie vragen of jullie nog tips hebben? en ik heb ooit gehoort dat hoe kleiner het konijntje hoe meer risico's, klopt dat? want ze is een klein uitgevallen dwerg konijntje. de kleinste konijn die ooit gehad heb. maar ze groeit niet meer dus wachten heeft weinig zin.

groetjes,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Wilhelminapark is ze in supergoeie handen dus daar zou ik me niet zo'n zorgen om maken (al blijft het spannend natuurlijk). Kleine konijnen kunnen wat gevoeliger zijn met narcose e.d maar wilhelminapark heeft een speciale manier van narcose toedienen waardoor een hele lage dosering al genoeg is.

Thuis zou ik alvast een lekker warm plekje voor haar maken. Om de 12 uur pijnstiller geven en regelmatig wat lekkers (wortelloof en kruiden gaan meestal als eerste) aanbieden. Ruth (m'n vorige konijn) die begon 's avonds laat een beetje wortelloof te eten dus kon ik naar bed ;). Ik zou me ook niet al te druk maken om dwangvoeren etc. zolang ze maar iets eten is het goed. Zeker jonge konijnen herstellen heel snel is mijn ervaring. Ik heb hier een keer een pensionkonijn na de castratie verzorgd en daar leek het wel alsof ze niet was geopereerd :mdr:

aangepast door HildeR
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is toevallig, mijn konijn moet ik brengen tussen 9 en half 10. naar welke dierenarts ga jij? vast niet ook toevallig dezelfde?

laten we in elk geval samen duimen en hopen,. alles goed verloopt.

ik ben wel pas vrijdag avond dan op forum, ga in utrecht rond snuffelen totdat gebelt wordt haar kan ophalen, en heb dan geen internet bij de hand. maar zal ook aan jou konijntje denken dan. met een goede afloop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

o sorry waren tegelijk aan tiepen, bedankt voor je reactie, ik zal zoiezo wortel loof in huis halen, welke kruiden zou ik mogen geven, heb wel verschillende kruiden in huis, (plantjes).

kwa dwangvoeren, indien dat nodig zou zijn komt dat denk ik wel goed. klinkt misschien beetje stom, maar had tijdje terug al geprobeert toen me ander konijntje gewangvoert moest worden. het leek me wel handig haar vast te laten wennen voor als ze ooit ziek zou zijn, en ze was eigenlijk heel makkelijk erin. ze is alleen moeilijk na andere konijnen toe. bij mensen geeft ze zichzelf vrij snel over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga naar Vossenhof hier in Nijmegen, heb er wel vertrouwen in dat het goed komt, het is een hele goede kliniek, maar het blijft toch spannend! Hier ook een redelijk kleine nijn, 1700 gram en ze is 2 jaar. Komt vast goed, we kunnen elkaar in elk geval zo goed op de hoogte houden. Ik duim ook voor jouw konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt eraan welke kruiden ze gewend is. Peterselie valt meestal wel goed in de smaak en mijn vorige konijn kon ik alleen verleiden met koriander en gras...

Dwangvoeren is natuurlijk wel anders bij een konijn dat Ć©cht niet wil eten hĆØ...maar komt vast wel goed met jullie dames!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

zijn net terug, ze heeft 1 hapje gegeten, meer helaas nog niet, ze ligt nu in de wc, ze wou eerst nog rondlopen maar kwam erachter dat ze steeds nog omviel, kan dat nog uitwerking van narcose zijn? ze heeft nog niet gekeuteld, dat moest ik in de gaten houden, mag anders morgen starten met medicijnen die daarvoor heb meegekregen, mag wel vanavond al dwangvoeren indien ze niet genoeg eet, hoop ze zelf wat meer hapjes gaat eten. maar baart me wel zorgen ze al lang niet gekeuteld heeft, al voor de operatie niet, dat heb ik ook doorgegeven, en toen haar wc terug kreeg lagen er nog steeds geen keutels in. en mag dus morgen pas met de medicijnen ervoor beginnen, aangezien ze daar injectie heeft gehad tegen de pijn. ik hoop dat alles snel goed komt. maak me wel beetje zorgen. en heb de dierenarts zelf niet meer kunnen spreken erna die zat in nieuwe operatie. de medewerkster heeft me alles wel uitgelegd. maar ik twijfel zelf een beetje of morgen pas met darmstimulerend middel beginnen niet te laat is. aangezien ze vanaf kwart over 5 vanmorgen zoiezo niet meer gekeuteld heeft. ik hoop iemand hier wat meer over weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou , zojuist iets meegemaakt, ik ben me kapot geschrokken, mevrouw deed haar kop achterover begon te schrokken en ineens helemaal stil. geen beweging meer, geen zichtbare ademhaling etc. terwijl ik dierenarts aan de lijn had. ik raak haar aan blijft stil alsof ze zich geheel stijf hield. na paar keer flinkt tegen haar aan duwen, stond ze op en "leefde" weer. ik dacht echt even dat ze dood was. dierenarts snapte er ook niks van. maar zei ik moest proberen rompertje uit te doen, waarschijnlijk was ze in schok geweest, en moest alle stres zo min mogelijk maken, nadat die uit was , was het zwalken ook over. en heeft ze water gedronken toen begon haar maag erg te borrelen, en heb ik darm stimulerend middel mogen geven. (zei dierenarts toen hem aan lijn had dat gewoon al mocht). nu heeft ze net hooi gegeten, er ligt vanalles en dat heeft ze uitgekozen.

het gaat dus de betere kant op, nu die keutels nog, maar wat heeft ze mij laten schrikken, ze hield zich echt als dood.ik ik snap nog steeds niet helemaal wat ik nou gezien heb, maar ben blij ze weer gewoon beweegt, en wat gegeten heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff daar krijg je toch zelf bijna een hartverzakking van. Je hebt wel goed gehandeld zeg! Gelukkig gaat het nu beter met haar. Dat ze nog weinig keutelt is wel logisch, narcose legt de darmen een tijdje stil en die moeten dan weer op gang komen.

Een rompertje zou ik alleen doen als ze aan haar buik gaat zitten. De meeste konijnen blijven er af (ik had alleen zelf een extreme uitzondering :mdr:).

Sterkte en beterschap, die keutels komen vanavond wel ergens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

pff jeetje, je schrikt je rot zo zeg! Wel fijn dat het bij jou achter de rug is, bij mij ging het niet door vandaag omdat de operatie assistente ziek was :(

Ontzettend balen, ze belt van de week voor een nieuwe afspraak.. Ik hoop dat het bij jou nu allemaal goed gaat, dan zit ik ook minder in de rats! Zo'n pakje is dus niet zo'n goed idee, weet ik dat ook meteen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

hee, bedankt voor de reacties, het gaat nu wat beter, ze slaapt alleen veel, durf haar alleen niet alleen te laten na wat er gebeurt is, heb 2 hele kleine keuteltjes gevonden, wel kei hard. ja dat pakje werd me aangeraden om te voorkomen dat ze aan de wond zou bijten etc. maar zij krijgt er teveel stres van waarschijnlijk.

balen dat bij jou niet is doorgegaan, ik dacht nog wel aan jullie toen ik smirnof had weggebracht. en zag straks je berichtje erover maar had even gaan tijd te reageren sorry,

wel moet ik zeggen de dierenarts waar ik was echt fijn is, hij belde me een paar keer terug nadat dat gebeurt was om te vragen hoe nu ging. echt netjes.

ik laat weten hoe het allemaal verder verloopt.

groetjjes leoni en smirnoff.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vele slapen klopt wel. Ruth was pas halverwege de dag erna uitgeslapen ;) Die heeft uiteindelijk een week een kapje opgehad omdat ze na 1 week haar buik open had geknaagd. Een rompertje was bij haar 1 groot drama, die heeft ze half opgegeten waardoor ze verstopt zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat rompertje doe ik ook niet meer, bedoelde het goed maar zij dacht er anders over.

vannacht had ze gekeuteld, dus kon ik lekker gaan slapen, vanmorgen wou ze weer niet eten, klein beetje gedwangvoert aangezien niet weet of ze vannacht gegeten heeft, maar leek van niet. en er kwamen gelijk weer keutels, mooie grote normale keutels nu. alleen eten deed ze niet, heb nu hooi geklemt tussen haar en breezers kooi in, en nu eet ze die hooi wel weer. ze is altijd zo geweest ze alles wou opeten voor breezer's neus. vandaar dit idee kreeg, ze wilt het nu eten voordat breezer het opeet, (ze kunnen er beide bij). en dat lijkt te werken.

ze is een stuk actiever dan gisteren, en zoals nu gaat heb ik er weer vertrouwen in dat goed komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .