Ga naar inhoud

Kont Vies, hoe op te lossen met dit weer?


Sonja1990

Aanbevolen berichten

Vos heeft hier en daar aan haar kontje wat grote harde keutels hangen,

Het zit helemaal vast in haar vacht en ik weet niet zo goed hoe ik het nu aan moet pakken.

Normaal gesproken zet ik haar met haar kontje in de wasbak om het los te weken zodat ik het pijnloos schoon kan maken. Dit laat ze overigens ook altijd gewoon toe zonder tegen te stribbelen.

Maar nu, met dit weer, weet ik niet goed wat ik het beste kan doen, het eruit knippen? Toch het laten weken en droogmaken en dan weer naar buiten?! Ik weet dat ik haar niet al te lang in de woonkamer kan laten aangezien de kachel hier binnen aan staat.

Iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?

En misschien nog wel belangrijker ; Wat kan de reden zijn van deze harde keutels in haar vacht?

Het is geen plakpoep want het zijn gewone keutels, ze heeft geen groot overgewicht volgens mij en verder is ze nog wel fit. Ze is ondertussen al 4 jaar en begint ook al wat donker te worden, Wel zag ik hier en daar wat oranje plasjes liggen, voor zover ik weet kan dit van groente komen, maar die hebben ze al een aantal dagen niet gehad.

Kan het zijn dat ze een blaasontsteking heeft en daarom ook zo'n vieze kont heeft?

Dit is Vos, hier is ze nog wat jonger inmiddels krijgt ze donkere plekken in haar vacht, kan dit te maken hebben met haar leeftijd?!

attachment.php?attachmentid=53069&d=1317660975

Ps. ze zit tegenwoordig op gewone science, gemengd met de mature science.

Alvast bedankt voor het lezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zou kunnen proberen het eruit te knippen als je maar oppast dat je niet in haar velletje knipt, en anders zou ik misschien toch maar gaan weken (deed ik ook bij m'n konijn),

wij gebruikten als het wat kouder weer was altijd de bijkeuken, daar zetten we dan de kachel uit en de ramen open, als we haar geweekt hadden droogten we haar goed af en lieten haar vervolgens verder opdrogen in de bijkeuken.

ik heb geen idee wat de oorzaak is van de harde keutels in de vacht, maar mijn (inmiddels overleden) konijn had dit ook regelmatig, we hebben van alles geprobeerd maar niks hielp. dus waren we gedwongen haar regelmatig op te tillen (daar hield ze helemaal niet van, maar het moest) om haar kontje te controleren.

ik hoop dat jij wel een oplossing kunt vinden, succes:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het er ook gewoon uit knippen. Heb het ook een keer gezien bij mijn konijn, dat heb ik eruit geknipt. De keutel zat boven zijn staart vast, gewoon een normale keutel. Denk dat hij erin was gaan liggen toen hij nog vers was en dat het dan aan de vacht vast droogt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb nog nooit keutels/vuiligheid eruit geweekt, met dit weer zou ik dat ook eigenlijk niet doen. gewoon wegknippen werkt hier altijd prima. gewoon goed kijken waar je knipt. misschien heeft je konijn wat langere haren aan de achterkant waardoor er soms wat in blijft hangen? mocht het dat zijn zou ik de haren bij de kont gewoon wat korter houden. succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 van mijn konijnen heeft regelmatig hard geworden blinde darm keutels in haar vacht zitten. We hebben inmiddels al van alles geprobeerd, maar niks heeft helaas echt geholpen. Voor zover mogelijk probeer ik ze altijd voorzichtig weg te knippen.

Als het vast zit tot op de huid zit er alleen niks anders op dan het kontje te weken en het dan voorzichtig los te wrijven.

Je kan het ook met een vochtig doekje proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .