nientjehhh Geplaatst: 24 oktober 2012 Geplaatst: 24 oktober 2012 Hallo allemaal, Ik was met onze kleine nijnen bij de dierenarts. Zei adviseerde me om de 2 vrouwtjes te laten steriliseren vanaf 6 maanden. Bij de dames zit geen man. Maar zei zou het vooral doen voor de baarmoederkanker waar ze gevoelig voor zijn en voor terretoriaal gedrag.Wat is jullie advies hierin en wat hebben jullie gedaan??Dit koste bij deze dierenarts voor 2 konijnen tussen de €300 en €350 wat hebben jullie eventueel betaald??Pootje van Rosie en Sammy en groetjes jeanine
Majk Geplaatst: 24 oktober 2012 Geplaatst: 24 oktober 2012 Hoi Jeanine,De meningen over dit onderwerp zijn hier wat verdeeld. Er zijn mensen die vinden dat je niet moet gaan snijden in gezonde konijntjes, maar in jouw geval (ik begrijp dat je twee voedsters bij elkaar wilt houden?) is het geen raar idee. Ze hebben dan minder last van hormonen en territoriaal gedrag. Het zou kunnen dat je dan minder kans hebt dat ze gaan vechten. Bijkomend voordeel is inderdaad dat ze geen baarmoederkanker meer kunnen krijgen als deze verwijderd is. Ik heb 150 euro betaald voor mijn voedster, exclusief medicatie. (30 euro)
nientjehhh Geplaatst: 24 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 24 oktober 2012 Hoi Jeanine,De meningen over dit onderwerp zijn hier wat verdeeld. Er zijn mensen die vinden dat je niet moet gaan snijden in gezonde konijntjes, maar in jouw geval (ik begrijp dat je twee voedsters bij elkaar wilt houden?) is het geen raar idee. Ze hebben dan minder last van hormonen en territoriaal gedrag. Het zou kunnen dat je dan minder kans hebt dat ze gaan vechten. Bijkomend voordeel is inderdaad dat ze geen baarmoederkanker meer kunnen krijgen als deze verwijderd is. Ik heb 150 euro betaald voor mijn voedster, exclusief medicatie. (30 euro)Ja klopt ik heb 2 zusjes dus voedsters en wil ze graag bij elkaar houden. Is de kans groot dat ze op latere leeftijd toch gaan vechten??Ik vind het een lastige beslissing want aan zo'n operatie lijkt mij dan ook dat er complicaties kunnen komen, het is natuurlijk niet niks.
Eefje Geplaatst: 24 oktober 2012 Geplaatst: 24 oktober 2012 ik wilde mijn voedster eigenlijk niet steriliseren, maar ze heeft erg last van haar hormonen, daar heeft haar vriendje weer last van, dus als dit zo doorgaat gaat ze toch onder het mes. Dat verhaal van die baarmoederkanker is kennelijk niet voldoende wetenschappelijk onderbouwd en voor mij ook geen reden voor sterilisatie. Die hormonen echter wel, ze is erg lastig en als je er 2 bij elkaar hebt zitten die hier last van hebben denk ik zeker dat het vechten wordt. Maar de een heeft er veel meer last van dan de ander.. Hier kost de castratie voor mijn konijn (1700 gram) ongeveer 140 euro. Andere dierenartsen in de buurt vroegen zelfs 250!
Aniek Geplaatst: 24 oktober 2012 Geplaatst: 24 oktober 2012 Wij hebben alle voedsters laten helpen van de vangactie afgelopen maandag en bij alle volwassen dames was de baarmoeder aangetast. Ook de Vlaamse Reus van 4 jaar had een flink aangetaste baarmoeder dus in principe wel verstandig.Mijn dierenarts doet het voor 75 euro per konijn van ik dacht onder de 2,5 kilo, maar kan ook wel is 4 kilo zijn.. weet het zo 1,2,3 niet meer precies. In ieder geval daar boven was het dan 95 euro.
Eefje Geplaatst: 24 oktober 2012 Geplaatst: 24 oktober 2012 oh dat is niet duur! Zeker niet in de buurt van Nijmegen..
Eefje Geplaatst: 24 oktober 2012 Geplaatst: 24 oktober 2012 Ok, nu ben ik het zat, mijn voedster wordt gecastreerd. Morgen gaan we op vakantie, volgende week als we terug komen maak ik meteen een afspraak. Ze sproeit de hele tent onder en heeft nu al 3 keer over de kop van mijn ram gesproeid! Superzielig, het is niet leuk meer :( ik ga daar dan om precies te zijn 138,40 voor betalen, inclusief medicatie en nacontrole. Ik heb wel een beetje medelijden met de vriendin die hier in huis komt om leuk voor de konijntjes te zorgen, hopelijk stopt mijn voedster weer even met sproeien..
Aanbevolen berichten