Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste allemaal,

Sinds 6 weken hebben wij een NHD voedster van nu 14 weken oud, Lexi.

Twee weken later is haar zusje Pippi weer bij haar komen wonen. Samen hebben ze het erg naar hun zin.

Nu heeft Lexi vanaf het begin steeds goede keutels gehad maar ook iedere morgen 1 à 2 flinke plakaten zachte poep. Ze krijgen SS brokjes 2 X per dag, wat groente en natuurlijk hooi. Lexi was hier niet erg dol op maar sinds ik vrijdag hooi bij de boer heb gehaald eet ook zij dit als een razende. Nu hebben ze vanaf vrijdag alleen SS en hooi gekregen, geen groente meer om te kijken of er iets veranderd in de ontlasting. Dit is niet het geval. Moet ik me zorgen maken of hoort dit gewoon bij mijn konijntje?

Groetjes Jezz

Geplaatst:

Is het gewoon één zachte massa of zijn het meer een soort druiventrosjes?

Als het druiventrosjes zijn, kan het zijn dat ze teveel biks krijgen en de blindedarmkeutels laten liggen.

Als het echt gaat om plakaten zachte massa, is er iets niet in orde en zou ik toch even een bezoekje aan de dierenarts brengen. Het is goed dat je tijdelijk gestopt bent met de groente, maar als dit het probleem niet oplost, is er toch iets anders aan de hand. Het kan niet zo zijn dat plakpoep gewoon bij een konijntje 'hoort' volgens mij..

Geplaatst:

Het zijn geen druiventrosjes maar echt een zachtere massa. Misschien zijn dit wel keutelvormpjes geweest maar omdat ik ze pas 's ochtends vind hebben ze er al op gezeten en over gelopen. De rest van de dag zijn de keutels wel weer normaal. De plakaten liggen ook altijd op dezelfde plek terwijl de keutels overal verspreid liggen.

Geplaatst:

Ze krijgen 2x 40 gram voor samen en ik heb wel het idee dat ze ongeveer evenveel ervan eten, dus per konijn 40 gram per dag. Dacht dat jonge konijnen onbeperkt mochten hebben maar ik hou er voor mijn gevoel al de rem op.

Geplaatst:

Hmm oké, dat lijkt me inderdaad ook niet te veel...

Ik heb hier overigens wel eens vaker gelezen dat jonge konijnen hun blindedarmkeutels laten liggen, het schijnt dat als ze jong zijn, ze nog moeten leren om die op te eten. Vaak zijn ze druk met andere dingen, en nog volop aan het ontdekken.. Heb zelf nooit jonge konijnen gehad, dus heb hier zelf geen ervaring mee..

Ik ben bang dat ik je hiermee niet verder kan helpen.

Misschien iemand anders?

Geplaatst:

Dank je wel majk voor je inbreng. Als het idd nog blindedarmkeutels zijn vanaf welke leeftijd zouden ze deze dan niet meer laten liggen?

Geplaatst:

Dat heeft niet echt met leeftijd te maken. Vaak laten ze ze liggen omdat ze teveel droogvoer, wortel of brood krijgen of omdat ze wormpjes hebben ;)

Dank je wel majk voor je inbreng. Als het idd nog blindedarmkeutels zijn vanaf welke leeftijd zouden ze deze dan niet meer laten liggen?
Geplaatst: (aangepast)
Dat heeft niet echt met leeftijd te maken. Vaak laten ze ze liggen omdat ze teveel droogvoer, wortel of brood krijgen of omdat ze wormpjes hebben ;)

Oh oké, dacht dat ik dat hier ergens had gelezen, sorry! ;) Maarr, teveel biks/wortel/brood is het niet, als ik zie wat TS vertelt, dus dan zouden het volgens jou wormpjes kunnen zijn? Misschien is het dan goed om toch even naar een konijnkundige DA te gaan Jezz!

Wel vreemd trouwens dat het konijntje alleen smorgens dan plakpoep heeft, en de rest van de dag gewone keutels..

aangepast door Majk
Geplaatst:

Ik heb zelf ook n jong konijn, toen ik onbeperkt biks gaf liet ie ook wel blindedarmkeutels liggen. Nu de rem erop en vind niks meer. Bij jou werkt dat niet...

Zijn ze wel actief of lijkt het dat ze pijn hebben door bijv. Gasvorming? Een dag op hooi zetten en antigasmiddel voor een dag zou dat moeten verhelpen. Oude fokkers geven vaker gedroogde eikenbladeren en dan zou het de volgende dag over moeten zijn. Zachte ontlasting kan ook verholpen worden met hooithee. Als je het niet vertrouwd zou ik met wat ontlasting en je konijntje naar een goede DA gaan. Die weet altijd meer dan wij.

Succes!

Geplaatst:

Lexi oogt verder helemaal lekker in haar velletje!! Gewoon een nieuwsgierig jong konijntje wat lekker actief is de hele dag. Ze zitten in een buitenhok met daaraan een ren waar ze van 's morgens vroeg tot 's avonds laat in rond hupsen. Ik vond gisteren in de middag overigens wel 2 BDkeutels en dacht toen het moeten er wel heel veel zijn om 2 plakaten van te maken. Hoeveel BDkeutels legt een klein konijntje ongeveer?

Geplaatst:

Leeftijd heeft wel degelijk invloed, een jong konijn doet zoveel indrukken op en is zoveel aan het ontdekken dat hij soms domweg vergeet ze op te eten.

Geplaatst:

Mijn konijnen hadden ook blindedarmkeutels, teveel voer 180g voor drie dwergkonijnen, dus ik ben geminderd naar 105g voor drie konijnen, en toen voelde ik dat ze liever 2x per dag 52,5 g per dag. En toen heb ik geen BDkeutels meer gezien, af en toe wel eens eentje maar dan moet ik het hok afgaan. hoeveel BDkeutels een konijn legt weet ik niet maar 2 BDkeutels vind ik al goed. Mn konijnen zijn bijna 4 maand

Geplaatst:

@Jolien geef jij ook SS? Anders kun je de hoeveelheid niet vergelijken en natuurlijk heb jij ook een kleine konijnsoort?

Wat ik bedoel met de hoeveelheid BDkeutels, het moeten er dan nl wel heel veel zijn om er 2 plakaten van te maken. Dat lukt niet als het maar 2 zijn. Ik schat dat het er san wel 20 zouden moeten zijn platgestampt.

Bij wormpjes zou ik toch continu zulke ontlasting moeten zien en overdag geen normale keutels??

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .