Nervah Geplaatst: 22 oktober 2012 Geplaatst: 22 oktober 2012 Winnie zit te niezen en er hangt snot aan z'n neusje. Zometeen dus weer naar de dierenarts.Ik dacht dat het iets was wat ze van andere konijnen kregen? En Winnie zit alleen.
Bam Bam Geplaatst: 22 oktober 2012 Geplaatst: 22 oktober 2012 Snot word veroorzaakt door de bacterie Pasteurella multocida, die vormt zich in de bovenste luchtwegen. Toch zijn er ook nog andere bacteriƫn die soort gelijke symptomen geven. Maar snot is de meest voorkomende bacterie.Heel veel konijnen dragen de bacterie bij zich maar onder sommige omstandigheden komt het opeens naar boven. Zoals wanneer een konijn stress heeft, een verslechterde afweersysteem heeft, of in aanraking is gekomen met een ander konijn dat de bacterie draagt. De DA zal een kweekje maken. Laat je weten hoe het verder met Winnie gaat?
belleke Geplaatst: 22 oktober 2012 Geplaatst: 22 oktober 2012 Ik ben ook benieuwd hoe het verder gaat met Winnie.Ik heb hier ook ene konijn met chronische snot en die niest ook meer bij stress en minder weerstand.Succes bij de dierenarts.Knuffels Belleke
Nervah Geplaatst: 22 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 22 oktober 2012 O ik hoop echt dat het niet iets chronisch gaat worden. Het is ook zo zielig dat genies. Naja kijken wat de da straks zegt.
C-Lot Geplaatst: 22 oktober 2012 Geplaatst: 22 oktober 2012 Een kweekje nemen ze inderdaad af (met een 'wattenstaaf' in de neus een snottebel weghalen). Echter, dit is niet helemaal betrouwbaar. De wattenstaaf raakt ook de buitenkant van de neus aan waardoor er andere bacterien aan komen, dus niet meer steriel. Ik heb dit ook 3x bij Joep gedaan, waren haast geen bacterien te vinden terwijl hij achteraf een flinke ontsteking heeft (zie mijn topic). Mijn DA heeft overlegd met de Universiteit in Utrecht en zij hebben het kweekje afgeraden.Volgens de kweek was Joep niet ziek, terwijl toch echt behoorlijk ziek is, maar goed te onderdrukken gelukkig.Ik wil hiermee niet zeggen dat je het absoluut niet moet doen, de uitslag kan alleen misleidend zijn.
Nervah Geplaatst: 22 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 22 oktober 2012 Terug van de dierenarts. De longen waren mooi schoon, de oren ook. Alleen het neusje was dus vies. Een kuurtje meegekregen om dat te behandelen. En verder de gebruikelijke anti-stofadviezen. Zij had hem donderdag nog helemaal nagekeken en toen was er niks te zien van een nat neusje, dus ze zei het is echt in een vroeg stadium en ze zei dat de kans groot was dat met de antibiotica nog voorkomen kon worden dat het chronisch wordt.
Aanbevolen berichten