Lonja Geplaatst: 21 oktober 2012 Geplaatst: 21 oktober 2012 Mijn voedster is donderdag onder narcose geweest omdat er een strootje in de bek vast zat en in het tandvlees prikte en ze niet meer goed kon eten (ze wilde wel maar de brokjes vielen weer uit haar bek) en ook al beginnende haakjes had.Waarschijnlijk kwam het door het strootje of de beginnende haakjes dat ze niet goed meer kon eten maar dat weet de dierenarts niet zeker.Ze at donderdagavond al meteen bij thuiskomst zelfstandig en 's nachts kwamen de eerste kleine keutels weer.Nu heb ik vrijdag 2 x Novacam gegeven maar het eten was nog niet al te enthousiast, alleen maar de lekkere dingen, brokjes, fruit en wat groenvoer maar niet zo veel, en geen hooi of gras.Wel een bergje fatsoenlijke, helemaal normale keutels gehad vrijdag.Nu heb ik gisteren in eerste instantie geen pijnstiller gegeven om af te wachten hoe dat ging en ook in de hoop dat ze meer zou gaan eten, want de eerste bijwerking die in de bijsluiter staat is vermindering van eetlust.Ze at nog steeds wel kleine beetjes maar maar met 1 kant, dus toch maar weer 1x pijnstiller gegeven gistermiddag. Ook dat hielp niet met eten, je moet het echt voor haar neus aanbieden anders eet ze helemaal niet, en dan alleen nog de lekkere dingen.Nu heeft ze sinds gisterenmiddag nog geen 10 keutels gehad. Vandaag maar weer geen pijnstiller gegeven en de situatie blijft hetzelfde. Ze wil gewoon niet goed eten. Wel heb ik haar net wat blindedarmkeutels zien eten en ze heeft geen harde buik oid, er zit gewoon bijna niets in haar buik dus het is ook lastig om te voelen of er beweging in zit maar ik geloof van wel.Dus met of zonder pijnstilling; ze eet slecht. Ik maak me toch wel zorgen maar ze komt verder fit over, loopt af en toe lekker te rennen en te spelen en ligt of zit niet ongemakkelijk. Verder lijkt ze graag naar buiten te willen.Dus ik zit nogal in dubio.Misschien mist ze gewoon haar maatje, die zit nog in zijn eentje buiten. Ik kan hem einde van de middag ook naar binnen halen en ze hier weer opnieuw koppelen. Dat is enerzijds mijn plan om te zien of ze zich daar beter door voelt en weer meer gaat eten, anderzijds is ze misschien niet in orde en is het niet goed om op zo'n moment te herkoppelen.Wat denken jullie?
Majk Geplaatst: 21 oktober 2012 Geplaatst: 21 oktober 2012 Ik denk dat ik zou proberen om ze weer samen te zetten. Mijn situatie is wel wat anders dan die van jou, maar mijn voedster is vrijdag gecastreerd en at ook niet geweldig. Nu ze weer samen zitten eet ze stukken beter. Het is het proberen dus waard denk ik. Samen eten is natuurlijk veel fijner dan alleen..
Lonja Geplaatst: 21 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 21 oktober 2012 Ja ik had je topic gelezen. Ook met dat vele wassen kwam me bekend voor, dat was mij ook al opgevallen. Misschien het vieze dierenartsluchtje uit de vacht wassen dacht ik. Vandaag is dat wassen minder geworden, en vandaag heb ik geen pijnstiller gegeven. Misschien dat dat het toch was, ik had het niet aan de pijnstiller gelinkt.Het nadeel is alleen dat ik weet dat mijn konijnen niet zonder slag of stoot weer rustig samen zijn. Ze is al eerder weg geweest bij hem door ziekte en toen heb ik ze weer gewoon samen gezet in hun eigen ren waar de ram de hele tijd was en dat ging niet helemaal soepel en is eigenlijk nooit meer echt goed gekomen. Vandaar dat ik ze toch al wilde herkoppelen op neutraal terrein.Zij is onderdanig en hij dominant. Dus het nadeel is dat ze het dan wel even te verduren gaat krijgen waardoor ik twijfel nu ze zo is.
Sonja1990 Geplaatst: 21 oktober 2012 Geplaatst: 21 oktober 2012 Misschien een idee om volgende keer het mannetje ook mee te nemen naar de DA? Als ik met Jill naar de dierenarts ga neem ik haar maatje ook altijd mee, zodat ze beiden de geur krijgen en elkaar kunnen steunen zeg maar. Het is natuurlijk wel dat konijnen eten als een sociale gelegenheid zien en dit toch vaak samen doen. Ik denk dat het heel verstandig is om ze op neutraal terrein te koppelen. Pakt ze wel dingen die ze normaal heel lekker vind? Groente ofzo, een heel klein beetje natuurlijk, waar ze heel erg van houdt?!
Lonja Geplaatst: 21 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 21 oktober 2012 (aangepast) Ja juist al die dingen die ze heel lekker vindt eet ze wel. Met name fruit, maar ik wil daar niet te veel van geven natuurlijk, ivm de werking van suikers op de darmen. Ook bepaald groenvoer kiest ze uit, dus daar overlaad ik haar mee maar op een gegeven moment heeft ze toch weer genoeg op en haalt dan ook maar net de totale hoeveelheid op een dag. Brokjes eet ze uiteindelijk de normale hoeveelheid maar dan verdeeld over de hele dag terwijl ze die normaal binnen 5 minuten op heeft.Normaal gesproken eet ze het meeste van alles hooi en gras, zoals het hoort, maar nu valt dat helemaal weg.Ik heb ze in het verleden ook samen meegenomen naar de DA, ook in 1 vervoersbak e.d. ook al hoefde maar 1 van de twee, maar dat heb ik nu niet gedaan, lang verhaal, maar omdat ze buiten een hol onder de grond hebben, ik had op een bepaalde tijd een afspraak met de DA, kon pas 2 uur later komen, dus ik heb het hol afgesloten zodat ik haar en eventueel hem op de benodigde tijd kon pakken, maar de ram koelde zijn woede dat hij niet onder de grond kon op haar. Ik heb haar toen mee naar binnen genomen om haar rust te gunnen (ik wist niet zeker wat er met haar aan de hand was behalve dat het niet goed was) en hem niet omdat ik ze al een keer eerder met zijn tweeën binnen had gezet en dat ook gelijk jagen en bijten werd door hem terwijl zij nu niet in orde was. Dat vond ik riskant op dat moment.Vervolgens moest zij onder narcose bij de DA, dan had hij er toch niet bij kunnen blijven, en daardoor moest ze daarna dus even binnen blijven voor het onderkoelingsgevaar na narcose, en ik weet gewoon dat als ik mijn ram er dan al binnen bij had gezet ze geen seconde rust had gekregen. Dat vond ik niet goed als een konijn net uit de narcose komt en stress heeft gehad als ze dan helemaal opgejaagd wordt.Ze is eerder ziek geweest en toen had ik dat gedaan en dat ging helemaal niet goed.Het is gewoon geen goed stabiel koppel op het moment, ik was toch al aan het voorbereiden om te gaan herkoppelen en dan gebeurde dit, alles bij elkaar heb ik ze daarom deze keer wel uit elkaar gehaald. 21 oktober 2012 aangepast door Lonja
Lonja Geplaatst: 21 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 21 oktober 2012 Nou jullie hadden gelijk, vriendje zien = eten.Het interessert haar geen bal dat hij op haar rijdt en zo, dus het herkoppelen op neutrale ruimte gaat erg goed tot nu toe.In het verleden trok ze dit niet helemaal, en vond ze het heel eng en daardoor werd het altijd zo'n gedoe, maar nu dus ineens niet gelukkig.Nu nog een beetje meer gaan keutelen en dan zijn we weer helemaal goed!Bedankt
belleke Geplaatst: 22 oktober 2012 Geplaatst: 22 oktober 2012 Oh wat fijn om te lezen.Jammer dat je konijn nu alweer naar de dierenarts moest voor een behandeling.Hoop dat het nu wel weer goed gaat komen met die twee.Knuffels Belleke
Bellatrix Geplaatst: 22 oktober 2012 Geplaatst: 22 oktober 2012 Joh wat fijn! Wat goed dat het zo toch goed is gekomen, althans op de goede weg!
Majk Geplaatst: 22 oktober 2012 Geplaatst: 22 oktober 2012 Heel fijn dat het zo goed werkt! Hopen dat ze snel weer helemaal de oude is!
Lonja Geplaatst: 22 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 22 oktober 2012 Nou het gaat super. Ze eet goed en ze keutelt goed, en ze zijn dikke maatjes. Ik laat ze zo lang mogelijk samen op neutrale ruimte, maar als de temperatuur buiten weer anders gaat worden dan binnen (zo te zien woensdag/donderdag) moeten ze weer naar buiten anders krijgen ze het straks te koud van de winter. Ze zitten wel op steen in een onverwarmde ruimte met dag en nacht het raam open, maar toch.Ben blij dat Klaver niet echt iets ernstigs had deze keer. Dat scheelt weer een leven want ze had er al een aantal gebruikt Nu moet het goed blijven gaan, ze was op de goede weg want ze had al een record gebroken door voor het eerst in haar leven twee maanden achter elkaar geen dierenarts te hoeven zien (behalve voor inenting dan 1 keertje maar dat telt niet).
Bellatrix Geplaatst: 23 oktober 2012 Geplaatst: 23 oktober 2012 Och jee Lonja, echt, is het zo'n pechvogel/konijn?Maar super dat het goed gaat!
Aanbevolen berichten