Ga naar inhoud

Advies en jullie mening..


nientjehhh

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Even een paar vragen ik heb vorige week zaterdag een konijn gekocht van ongeveer 9 weken.

Ik zag in de dierenwinkel al dat ze een snotneus had, maar ik kon het niet weerstaan om haar toch te nemen.

Volgens de dierenwinkel ging het wel over met wat hooi en verzorging, eenmaal thuis gekomen ben ik gaan googelen waarna ik toch wel zaken las over snotneusjes die toch minder waren.

Op maandag weer met haar terug gegaan naar de dierenwinkel, zei zeiden een dierenarts was niet nodig zei hadden er wel iets voor (Bogena Astricycline) nu dus een week verder maar nog steeds een snotneus.

Woensdag nog eens naar de dierenwinkel gegaan en ze zeiden nog even af te wachten.

Verder is ze super fit rent rond eet goed drinkt goed, dus niks bijzonders te zien behalve een vieze neus.

Dit maak ik dagelijks schoon maar er komt toch weer viezigheid, ohja en ze niest ook.

Ja nu mijn vraag wat te doen??

Hebben jullie hier ervaring mee??

Of zou het misschien ook een allergie kunnen zijn op bijv. hooi of zaagsel??

Had al een reactie van iemand in een ander bericht dat zaagsel niet goed is maar wat kan ik als vervanging gebruiken??

Groetjes van ons allemaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn voor dit konijntje dat jij de zorg op je hebt willen nemen. Je ziet zo vaak zieke diertjes bij de dierenwinkel.

Wel jammer dat het probleem voor de dierenwinkel nu lekker makkelijk opgelost is. Sterker nog: ze weten je ook nog allerlei andere dingen aan te smeren. Heel kwalijk!

Ik denk dat je gewoon naar de dierenarts moet gaan. Daarna met de rekening terug naar de winkel en eisen dat je op z'n minst de kosten voor je konijntje terug krijgt en voor de medicijnen die ze je verkocht hebben.

Helaas is het zo dat dierenwinkeldieren vaak weinig gezond zijn en een lage weerstand hebben. Ook zijn ze vaak jonger dan er gezegd wordt. Het zou "gewoon" snot kunnen zijn, maar een diagnose stellen via een forum is niet te doen. Ik kan je alleen maar adviseren maandag een dierenarts op te zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig heb ik de medicijnen gewoon gratis gekregen en ze boden ook aan om het konijn te ruilen tegen een ander of hem zelf beter te maken en dat ik haar terug kreeg als ze beter was.

Maar ik wilde haar niet meer inleveren was er al zo verliefd op:mdr: Ja hoe krijgt zo'n pluis het toch voor elkaar he hahaha ze is zooo lief..

De dierenwinkel zei me ook terug te komen als het na het weekend niet over was..

Ja het ziet er allemaal niet zo erg uit, maar snot is snot natuurlijk. Bedankt voor je advies.

Wat fijn voor dit konijntje dat jij de zorg op je hebt willen nemen. Je ziet zo vaak zieke diertjes bij de dierenwinkel.

Wel jammer dat het probleem voor de dierenwinkel nu lekker makkelijk opgelost is. Sterker nog: ze weten je ook nog allerlei andere dingen aan te smeren. Heel kwalijk!

Ik denk dat je gewoon naar de dierenarts moet gaan. Daarna met de rekening terug naar de winkel en eisen dat je op z'n minst de kosten voor je konijntje terug krijgt en voor de medicijnen die ze je verkocht hebben.

Helaas is het zo dat dierenwinkeldieren vaak weinig gezond zijn en een lage weerstand hebben. Ook zijn ze vaak jonger dan er gezegd wordt. Het zou "gewoon" snot kunnen zijn, maar een diagnose stellen via een forum is niet te doen. Ik kan je alleen maar adviseren maandag een dierenarts op te zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

persoonlijk zou ik na het weekend even een bezoekje brengen aan de dierenarts. eventuele kosten zou ik proberen te verhalen bij de dierenwinkel, zij hebben je immers een Ā“ziekĀ“ dier verkocht.

ook al zegt de dierenwinkel dat dat niet nodig is, geloof me, dierenwinkels hebben echt niet zoveel verstand van konijnen als ze zouden moeten hebben. de dierenarts is er om je beestje te helpen en eventueel te behandelen.

nou is snot te behandelen, ik dacht als je het niet behandeld het chronisch wordt.

mocht je een aan een 2e konijn beginnen zou ik je adviseren ook niet naar de dierenwinkel te gaan, daar komen helaas vaker zieke diertjes vandaan. ze kruisen vanalles met elkaar zo dat ze er maar zo schattig mogelijk uitzien om verkocht te worden. ook worden de babykonijntjes vaak veel te vroeg bij hun moeder vandaan gehaald, wordt er foute geslachtsbepaling gedaan etc.

succes en veel plezier met je konijntje! hopelijk is hij/zij snel van die snotneus af!

Link naar reactie
Delen op andere sites

persoonlijk zou ik na het weekend even een bezoekje brengen aan de dierenarts. eventuele kosten zou ik proberen te verhalen bij de dierenwinkel, zij hebben je immers een Ā“ziekĀ“ dier verkocht.

ook al zegt de dierenwinkel dat dat niet nodig is, geloof me, dierenwinkels hebben echt niet zoveel verstand van konijnen als ze zouden moeten hebben. de dierenarts is er om je beestje te helpen en eventueel te behandelen.

nou is snot te behandelen, ik dacht als je het niet behandeld het chronisch wordt.

mocht je een aan een 2e konijn beginnen zou ik je adviseren ook niet naar de dierenwinkel te gaan, daar komen helaas vaker zieke diertjes vandaan. ze kruisen vanalles met elkaar zo dat ze er maar zo schattig mogelijk uitzien om verkocht te worden. ook worden de babykonijntjes vaak veel te vroeg bij hun moeder vandaan gehaald, wordt er foute geslachtsbepaling gedaan etc.

succes en veel plezier met je konijntje! hopelijk is hij/zij snel van die snotneus af!

Ik heb 2 zusjes een ervan heeft snot en de ander heeft het niet. Normaal is dit ook besmettelijk toch??

Ze waren allebij ingeƫnt heb er ook een bewijsje van meegekregen met de stempel en handtekening van de dierenarts en ze zouden van een konijnenfokkerij afkomen. Dit geloofde ik wel (misschien te goed gelovig hahahah).

Vandaar dat ik ze daar heb gekocht, omdat het allemaal wel goed overkwam. Hun verkopen geen dieren zonder de entingen en dat vond ik er persoonlijk wel positief aan. Maar ik wil natuurlijk geen slecht woordje doen over de zaak.

Ze laten me er gelukkig niet alleen voor staan en helpen en denken wel mee. Helaas heeft het nog niet zijn uitwerking gehad op Rosie. Ik ga de dierenzaak eens mailen om misschien een deel van de dierenarts vergoed te krijgen.

Weet iemand een goede dierenarts voor konijnen in omgeving Roermond? Wie gaat wel eens naar Belgiƫ hier zouden ze een stuk goed koper zijn, neem aan dat hier ook gewoon goede dierenartsen zitten??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 zusjes een ervan heeft snot en de ander heeft het niet. Normaal is dit ook besmettelijk toch??

Ze waren allebij ingeƫnt heb er ook een bewijsje van meegekregen met de stempel en handtekening van de dierenarts en ze zouden van een konijnenfokkerij afkomen.

Toevallig een dierenarts in Staphorst?

Dierenartsen rond Roermond die redelijk wat afweten is Dierenkliniek Ell, maar als ik jou was zou ik naar Dierenkliniek Roerdalen in Melick gaan. Zij is zeer konijnkundig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 zusjes een ervan heeft snot en de ander heeft het niet. Normaal is dit ook besmettelijk toch??

Ze waren allebij ingeƫnt heb er ook een bewijsje van meegekregen met de stempel en handtekening van de dierenarts en ze zouden van een konijnenfokkerij afkomen. Dit geloofde ik wel (misschien te goed gelovig hahahah).

Vandaar dat ik ze daar heb gekocht, omdat het allemaal wel goed overkwam. Hun verkopen geen dieren zonder de entingen en dat vond ik er persoonlijk wel positief aan. Maar ik wil natuurlijk geen slecht woordje doen over de zaak.

Ze laten me er gelukkig niet alleen voor staan en helpen en denken wel mee. Helaas heeft het nog niet zijn uitwerking gehad op Rosie. Ik ga de dierenzaak eens mailen om misschien een deel van de dierenarts vergoed te krijgen.

Weet iemand een goede dierenarts voor konijnen in omgeving Roermond? Wie gaat wel eens naar Belgiƫ hier zouden ze een stuk goed koper zijn, neem aan dat hier ook gewoon goede dierenartsen zitten??

ook bij een konijnenfokkerij gaat het er niet altijd best aan toe en zitten de beestjes vaak in erg kleine hokjes. voedsters hebben nestje na nestje wat natuurlijk niet goed is. ook daar worden de beestjes te vroeg bij de moeder weggehaald (niet bij elke fokker natuurlijk). maar ik neem aan als je rasloze konijnen hebt die gewoon van de broodfok komen. dan is dat in dit geval een ander woord voor konijnenfokkerij.

snot is inderdaad besmettelijk en als je kan voorkomen dat het chronisch wordt door het te laten behandelen zou ik zeker naar een dierenarts gaan, ongeacht of je dierenwinkel het vergoed. maargoed het zou wel zo netjes van ze zijn als ze meehelpen met de kosten.

aangepast door Anjo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan best zijn dat het snotneusje in dit geval van stoffig hooi en zaagsel als bodembedekking is. Ik zou een snotneusje geen reden vinden om naar een weekenddierenarts te gaan, maar meningen verschillen. Als het echt een snotneus is met grote klodders snot of het loopt er als water uit is het een ander verhaal, maar een beetje een vies / snottig neusje vind ik geen spoedgeval. Dat kan tot maandag wachten.

Ik zou stoppen met de medicijnen van de winkel. Welk voer krijgt het konijntje nu? Drinkt ze goed? Zijn haar keutels in orde? Zorg dat de voeding goed is zodat ze dat als basis heeft om alle voedingsstoffen binnen te krijgen.

Verander de bodembedekking naar iets dat minder stoffig is, zoals inderdaad hennepvezel bijvoorbeeld. En morgen even naar de dierenarts voor een gehele check van je konijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen selective junior en verder gewoon 24 uur per dag hooi, keutels zijn normaal ze heeft alleen de eerste dag dunne keutels gehad maar dat kan ook van de stress van de reis komen. Heb 1 dag de brokken weg gehaald en alleen hooi gegeven en daarna was het weer goed. Ze drinkt verder ook prima en ze ziet er ook echt niet ziek uit ze rent, springt huppelt ons achter na en ga zo maar door. Dus als je niet van dicht bij na haar neus zou kijken zie je helemaal niks. Durf verder omdat ze nog zo jong zijn nog niet echt met ander voer te beginnen, vanaf welke leeftijd kun je met groenten enz. beginnen?

Ja hoe kan ik haar snotneus omschrijven, niet constand eigenlijk zo heeft ze niks en 3 uur later heeft ze een vieze neus.

Verder niest ze soms en dan wrijft ze met haar pootjes over haar neus en dan stopt het weer.

Ik ga eens kijken of intratuin hennepvezel heeft dan ga ik dat vandaag nog halen, kan ik het meteen proberen.

En dan van de week toch naar de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan best zijn dat het snotneusje in dit geval van stoffig hooi en zaagsel als bodembedekking is. Ik zou een snotneusje geen reden vinden om naar een weekenddierenarts te gaan, maar meningen verschillen. Als het echt een snotneus is met grote klodders snot of het loopt er als water uit is het een ander verhaal, maar een beetje een vies / snottig neusje vind ik geen spoedgeval. Dat kan tot maandag wachten.

Ik zou stoppen met de medicijnen van de winkel. Welk voer krijgt het konijntje nu? Drinkt ze goed? Zijn haar keutels in orde? Zorg dat de voeding goed is zodat ze dat als basis heeft om alle voedingsstoffen binnen te krijgen.

Verander de bodembedekking naar iets dat minder stoffig is, zoals inderdaad hennepvezel bijvoorbeeld. En morgen even naar de dierenarts voor een gehele check van je konijntje.

Ik lees ook niet dat iemand heeft gezegd naar de weekenddierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me eigenlijk wel af, en ja: ik ben in een knorrige bui vandaag, waarom 'iedereen' steeds zegt dat de winkel moet vergoeden of moet tussenkomen in de kosten of weet ik veel. TS wist toch dat het dier ziek was, het had al een snotneus in de winkel. Als ik in een garage een auto koop die een kras heeft (zichtbaar defect), dan moet ik na twee dagen toch ook niet terug naar de garage, zo van: 'Nu ja, eigenlijk vind ik die kras toch niet zo mooi.' Dan had ik die auto maar niet moeten kopen, of een andere prijs moeten bedingen. Maar, eens gekocht is gekocht en dan is het je eigen verantwoordelijkheid.

Toen ik Coquille van de opvang adopteerde, had hij EC. Gevolg: verschillende dierenartsenbezoeken, medicijnen voor allevier de nijnen, veel stress en misschien nu vier konijnen die EC hebben/dragen. Maar geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht de opvang verantwoordelijk te stellen of tussen te komen in de kosten. 't Is tenslotte MIJN dier, ik heb hem gekozen.

En eerlijk: mocht de behandeling nu bv 2000 euro kosten, dan zou het eventueel nog kunnen, met nadruk op 'eventueel' en 'kunnen', maar hoeveel kost dit? Een bezoekje dierenarts, flesje meds en voila. Betaal gewoon en laat het erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie al dat je 'iedereen' tussen haakjes hebt staan, want ik zeg ook juist van niet:

Nou zou verder niet meer terug gaan naar de dierenwinkel, behalve om hennepvezel oid te halen, een winkel is geen dokter.

Maar nu je het zo stelt denk ik wel: Voor een dierenwinkel is het misschien een goede les om beter om te gaan met de gezondheid van de dieren en de consequenties te dragen van bijvoorbeeld de jongen te vroeg bij de moeder weg te halen.

Bij een opvang is dat natuurlijk niet aan de orde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dierenwinkels zullen het ook nooit leren, hoe vaak mensen ook bij hen komen zaniken over een ziek dier. Het enige wat helpt is er geen dieren/ spullen meer kopen. Wat trekken winkels zich aan van zieke dieren en klagende mensen. "Hier zie, een flesje spul dat niet werkt, maar wel gratis he, als service naar de klanten toe, speciaal voor jou, omdat je een goede klant bent, en tot volgende week, wanneer je weer voer komt halen, of hooi, of misschien wel een nieuw dier omdat het vorige dood is." Mensen moeten de gevolgen van hun keuzes dragen. Wanneer je iets bij een sjacheraar koopt, hoef je geen kwaliteit te verwachten.

Opvangen zijn hierin inderdaad een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik denk dat dierenwinkels wel gevoelig zijn voor financiƫle zaken. Als ze de dierenartsenrekeningen moesten betalen van alle konijnen die slecht zijn door hun praktijken denk ik dat ze wƩl anders gaan piepen.

Maar dan moest wel iedereen dat consequent doen en de mensen ook naar een dierenarts gaan ipv terug gaan om een gratis flesje onzinspul op te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk niet dat dierenwinkels het gaan leren als mensen zieke dieren blijven kopen en daar genoegen mee nemen. maargoed de dierenwinkel is niet verplicht het te betalen natuurlijk en beter kun je geen dieren/spullen kopen in een dierenwinkel. misschien verandert het dan nog ooit.

verder had inderdaad niemand het over een weekend dierenarts. hopelijk valt het mee met de snot en ook met de kosten natuurlijk ;)

groenvoer kan je wel beginnen te geven, het is een kwestie van langzaam opbouwen. beginnen met de grootte van een postzegel en dan opbouwen zodat ze er aan kunnen wennen. wel even checken welke groenten je wel en beter niet kunt geven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hup naar de DA!!!!!!!!!!!!!!!!

Heb zelf zonet een topic gestart over snot dat mijn konijn Joep heeft. Bij Joep begon het ook onschuldig, maar tis nu chronisch (en flink veel kosten!).

Hoe eerder je een therapie kunt startenhoe beter je het kan behandelen.

Konijnen behoren van nature een droge neus te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .