Majk Geplaatst: 18 oktober 2012 Geplaatst: 18 oktober 2012 (aangepast) Morgen wordt Buffeltje gecastreerd. Ze had zo ontzettend last van haar hormonen, en ook haar vriendje Beer had er onder te lijden. Na een gesprek met de DA waarin ik alles heb kunnen vragen en ze mij alles heeft uitgelegd, gaat het morgenochtend om half 9 gebeuren! En ik ben super zenuwachtig! Aangezien de nijnen bij ons altijd loslopen en dus geen kooi hebben, heb ik er nu maar eentje gekocht (1.20), hoop dat ik hem niet vaker nodig zal hebben! Op advies van de DA heb ik de kooi op onze slaapkamer gezet met een handdoek als bodembedekking. Ook heb ik een Snugglesafe. De DA zei dat ik, als we haar 's morgens komen brengen, biks en evt. snoepjes(zonnebloempitjes, stukje wortel oid) moet meegeven, zodat ze haar direct weer kunnen stimuleren tot eten na de operatie. Ik zit nog wel met een paar vraagjes wat betreft de nazorg, maar dat kan ik natuurlijk morgen ook even vragen als ik haar ophaal. Hebben jullie nog tips toevallig? Heeft ze nog iets extra nodig?Ook vroeg ik me af of het goed is om Beer af en toe even bij haar kooi te zetten zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken, of zorgt dat juist voor onrust? De DA adviseerde om haar ong. 2 dagen apart te houden en als ze dan is opgeknapt haar zsm weer bij Beer te zetten.Vind het trouwens ook zielig dat Beer dan morgen de hele dag alleen zit, aangezien ik aan het werk ben.. Ik zie dat het alweer een lekker warrig verhaal is geworden, komt door de zenuwen denk ik Vooral vervelend dat ik haar zelf niet weg kan brengen ivm werk, maar mijn vriend doet het. Heeft iemand nog verdere tips voor de nazorg e.d.? Alvast bedankt! 18 oktober 2012 aangepast door Majk
Samiera Geplaatst: 18 oktober 2012 Geplaatst: 18 oktober 2012 Ik wil Buffeltje en jou heel veel succes wensen morgen, verwen er maar lekker. Hopelijk is ze er snel weer bovenop!
Lonja Geplaatst: 18 oktober 2012 Geplaatst: 18 oktober 2012 Volgens mij heb je het prima voorbereid. Slim dat je een kooi hebt gekocht, ik heb er ook een voor ziektegevallen en (helaas) toch al wel vaker kunnen gebruiken, toevallig vandaag weer. Is toch wel heel handig.Ik zou wel nog dwangvoer en pijnstilling meevragen van de dierenarts zodat je het in huis hebt, mocht het nodig zijn. Vraag ook hoe lang de pijnstiller werkt die je dierenarts gegeven heeft. Misschien is het helemaal niet nodig (vaker niet dan wel) maar mocht het nodig zijn dan heb je het liggen.Ik zou ze inderdaad gewoon even buiten de kooi elkaar laten zien en ruiken, en als ze goed op elkaar reageren gewoon inderdaad zsm weer samen. Ze kunnen heel raar uit de hoek komen wat dat betreft en als ze even gescheiden zijn geweest ineens helemaal opnieuw gekoppeld moeten worden, sommige konijnen dan, niet alle. Dus hoe minder ze elkaar vergeten hoe beter en ze kunnen ook steun aan elkaar hebben.Maar het kan ook dat het meteen al niet goed gaat, alleen al het feit dat Buffeltje anders ruikt. En dan moet ze gewoon even weer helemaal gezond en sterk zijn en hopelijk kunnen ze dan zonder problemen weer bij elkaar
Majk Geplaatst: 18 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 18 oktober 2012 Bedankt Fuerza!Ik zou wel nog dwangvoer en pijnstilling meevragen van de dierenarts zodat je het in huis hebt, mocht het nodig zijn. Vraag ook hoe lang de pijnstiller werkt die je dierenarts gegeven heeft. Misschien is het helemaal niet nodig (vaker niet dan wel) maar mocht het nodig zijn dan heb je het liggen.Sorry, vergeten te vermelden, de DA vertelde me inderdaad dat ze in ieder geval pijnstillers, dwangvoer en zelfs AB(preventief ofzo?) meegeeft als het gaat om konijnen. Klonk mij wel goed in de oren, alleen die AB weet ik niet, iemand daar ervaring mee?Ze zij dat ze dat bij honden en katten niet meer doen, maar bij konijnen (voedsters) nog wel, omdat die toch wat gevoeliger zijn..
teddydwergx Geplaatst: 18 oktober 2012 Geplaatst: 18 oktober 2012 Misschien kan je Beer morgen als Buffeltje weg is, hem even in het hok zetten zodat het hok al wat naar hem ruikt.En een handdoek nu op de slaapplaats van hun leggen en morgen meegeven waar ze op gelegen hebben. Zo blijft de geur toch een beetje. Dat zei mijn DA ook, voor als ik Robijn laat helpen, oh en succes!
Samiera Geplaatst: 18 oktober 2012 Geplaatst: 18 oktober 2012 Denk dat de AB ook wel helpt om de wond sneller te helen en om infecties tegen te gaan..
Majk Geplaatst: 18 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 18 oktober 2012 Misschien kan je Beer morgen als Buffeltje weg is, hem even in het hok zetten zodat het hok al wat naar hem ruikt.En een handdoek nu op de slaapplaats van hun leggen en morgen meegeven waar ze op gelegen hebben. Zo blijft de geur toch een beetje. Dat zei mijn DA ook, voor als ik Robijn laat helpen, oh en succes!Zou dat helpen, dat dan zijn geur er aan zit? Ik kan hem alleen niet in het hok zetten als zij geopereerd wordt, omdat ik dan aan het werk ben Ik ben om 3 uur vrij en als het goed is kan ik haar dan meteen ophalen.
Lonja Geplaatst: 18 oktober 2012 Geplaatst: 18 oktober 2012 Dat van die AB zijn de meningen over verdeeld, de een vindt; geen medicijnen geven als het niet nodig is, want ze hebben ook hun bijwerkingen, de ander zegt dat het allicht geen kwaad kan ter preventie.Ik zelf kan me in beide standpunten vinden maar zou gewoon het advies van de dierenarts opvolgen in dit geval.
teddydwergx Geplaatst: 18 oktober 2012 Geplaatst: 18 oktober 2012 Dat advies kreeg ik alvast van de DA, ik verwissel nu ook elke dag de handdoek van het hok van Bibi&Robijn.Zo blijven ze elkaars geur toch ruiken dus is het niet helemaal nieuw. En ik denk dat het dan ook wat vertrouwder voor Buffeltje is.
Majk Geplaatst: 18 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 18 oktober 2012 In dat geval volg ik de raad van de DA maar op Heb ondertussen alles klaar staan voor morgenochtend. Zit alleen nog te twijfelen of ik nog iets met de geur-kwestie die teddydwergx noemt, moet doen.. Als ik die handdoek uit de kooi vannacht beneden laat, zit ie morgen denk ik vol met hooisprieten etc. Nog maar even over nadenken
Dollie Geplaatst: 19 oktober 2012 Geplaatst: 19 oktober 2012 Ik zou wel nog dwangvoer en pijnstilling meevragen van de dierenarts zodat je het in huis hebt, mocht het nodig zijn. Vraag ook hoe lang de pijnstiller werkt die je dierenarts gegeven heeft. Misschien is het helemaal niet nodig (vaker niet dan wel) maar mocht het nodig zijn dan heb je het liggen.Bij de castratie van een voedster ben je toch echt vaker wel dan niet pijnstilling nodig, dan andersom.
Domino Geplaatst: 19 oktober 2012 Geplaatst: 19 oktober 2012 Bij de castratie van een voedster ben je toch echt vaker wel dan niet pijnstilling nodig, dan andersom.dat ben ik met je eens. Vooral de eerste dagen is het naar mijn idee heel erg belangrijk om de pijnstilling goed op peil te houden. De kans dat ze dan goed blijven eten is dan het grootst. Bij een voedster van mij kon ik het precies zien als de pijnstiller uitgewerkt was. Dan ging ze stilletjes in een hoekje zitten. Dus snel weer gegeven en na een half uurtje hobbelde ze weer vrolijk rond.
Lonja Geplaatst: 19 oktober 2012 Geplaatst: 19 oktober 2012 Oh sorry, dat kan, dat is wat ik hier eerder begreep maar dan heb ik het mis, heb ook geen ervaring met castratie van een voedster dus het was wat ik hier eerder zoal las. Dat gaf een verkeerd beeld dus.
Domino Geplaatst: 19 oktober 2012 Geplaatst: 19 oktober 2012 Oh sorry, dat kan, dat is wat ik hier eerder begreep maar dan heb ik het mis, heb ook geen ervaring met castratie van een voedster dus het was wat ik hier eerder zoal las. Dat gaf een verkeerd beeld dus. Oh maakt niet uit hoor maar bij mijn weten is dat bij een ram vaak wel het geval. Bij een voedster heb je het echt wel nodig.
Majk Geplaatst: 19 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 19 oktober 2012 Hoi allemaal!Even een korte update. Het is goed gegaan en ze is weer thuis, maar ik mag zo weer terug naar de DA. Aan Ć©Ć©n kant van haar kopje zakt haar oogje steeds dicht en lijkt haar mondje ook wat te hangen. Ze eet en drinkt wel, maar lijkt moeite te hebben om te slikken. Om 10 voor 6 is de DA in mijn eigen woonplaats (de DA heeft meerdere locaties), dus moet ik er weer heen.. Jullie horen nog hoe het allemaal af gaat lopen!
Eefje Geplaatst: 19 oktober 2012 Geplaatst: 19 oktober 2012 oooh spannend! ik volg dit even, mijn voedstertje is ook een hormonenbom, niet gezellig meer voor haar vriend. Ik ben een beetje huiverig voor castratie, maar het moet wel gebeuren eigenlijk..
belleke Geplaatst: 19 oktober 2012 Geplaatst: 19 oktober 2012 Oei ik ga heel hard duimen voor je.Knuffels Belleke
Samiera Geplaatst: 19 oktober 2012 Geplaatst: 19 oktober 2012 Oe jee. Spannend maar wel fijn dat de castratie goed gegaan is!
Majk Geplaatst: 19 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 19 oktober 2012 Nou, het lijkt gelukkig allemaal mee te vallen. De DA was bang voor EC, maar toen ze het zag was het volgens haar meer te wijten aan de nog niet helemaal uitgewerkte narcose en vermoeidheid. We moeten het in de gaten houden en als het niet minder is, moeten we weer bellen. Buffeltje eet nu behoorlijk goed, er zijn al verscheidene blaadjes andijvie naar binnen gegaan en ook de zonnebloempitjes worden gretig aangepakt. Heb haar ook al hooi zien eten. De biks laat ze tot nu toe nog staan. Ze drinkt wel erg veel, maar volgens de DA had dat met de narcose te maken. Al met al gaat het dus best goed! Ik wil natuurlijk niet te vroeg juichen, maar ben blij dat ze weer thuis is We laten haar vanavond en vannacht nog even rustig bijkomen en ik wil kijken of ze morgen voldoende opgeknapt is om weer bij Beer te kunnen. Ik vind overigens, voor zover ik dat kan beoordelen na Ć©Ć©n operatie, dat deze dierenarts zeker konijnkundig is en ik zal dan ook vragen om haar op de lijst van KKDA te plaatsen
Eefje Geplaatst: 19 oktober 2012 Geplaatst: 19 oktober 2012 oh fijn zeg! Benieuwd hoe het morgen met haar gaat! Jeetje ja dat zou wat geweest zijn als ze nu ineens EC had.. Gelukkig niks aan de hand!
Samiera Geplaatst: 19 oktober 2012 Geplaatst: 19 oktober 2012 Fijn dat het minder erg lijkt dan dat het is haha. Verwen er maar lekker en geef haar alle rust, dan zal het vaaast wel goed komen.
Majk Geplaatst: 20 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 20 oktober 2012 Hoi allemaal, bedankt voor de lieve berichtjes!Ze heeft vannacht in de kooi doorgebracht op onze slaapkamer. Haar oogje zakt nog steeds dicht, maar ze kan hem wel open doen en open houden volgens mij. Ze is lekker levendig, eet goed, ze keutelt (wel nog een beetje vreemde keutels) en ze stribbelt al flink tegen bij het toedienen van de medicatie. Ik heb haar nu even naar beneden gehaald zodat ze Beer even weer kan zien. Hij pakt het rustig op, ze liggen nu lekker tegen elkaar. Ik blijf er wel even bij, wil niet het risico lopen dat hij bijvoorbeeld op haar gaat rijden nu. Kan ik ze bij elkaar laten als het goed gaat? Of kan ik haar beter zo nog even de rust geven door haar terug te doen in de kooi? Ik kan er namelijk niet non-stop bij blijven vandaag..
Eefje Geplaatst: 20 oktober 2012 Geplaatst: 20 oktober 2012 Toen Frits last van zijn buikje had was Wilma heel lief en rustig, ze ging hem steeds wassen, terwijl ze normaal echt maf is en superdruk. Ze voelen elkaar wel aan, ik denk dat je ze wel bij elkaar kunt laten. Ze weer uit elkaar halen geeft weer stress.
belleke Geplaatst: 21 oktober 2012 Geplaatst: 21 oktober 2012 Gewoon even aankijken denk ik.Als ze rustig samen zijn is dat toch fijn.Ja bij een vrouwtje is het een ingrijpender operatie dan bij een mannetje. Happy hebben we nauwelijks iets van gemerkt toen die gecastreerd werd.Knuffels Belleke
Aanbevolen berichten