Ga naar inhoud

Buitenkonijn hoe lang binnenhouden na castratie


louise1

Aanbevolen berichten

Morgen wordt Knabbel gecastreerd. Hij zit altijd buiten maar vanaf morgen dus een aantal dagen binnen. Nu vraag ik me af hoe lang hij binnen moet blijven en op welke temp kan ik de verwarming zetten? Ik weet niet in hoeverre hij al een wintervacht heeft. Ik wil natuurlijk niet dat hij het te warm heeft en ook niet dat hij in de rui gaat terwijl hij daarna weer naar buiten moet.

Ik zelf dacht het volgende, graag jullie reactie: Ik zet hem in zijn binnenkooi op dikke handdoeken met een warme kruik. Verwarming aan op 19 Celcius. Daar blijft hij vrijdag en zaterdag. Bij goed herstel zet ik hem op zondag in de achterkeuken zonder verwarming. Probleem hierbij is dat achterkeuken veel gebruikt wordt in weekend met kids alhoewel we 's middags tot avond weg zullen zijn (ik niet indien Knabbel niet goed hersteld). Eventueel maandag weer in de achterkeuken met deur op kierstand. Dinsdag weer terug naar buiten.

Volgend weekend dan weer koppelen. Overigens heb ik afgelopen weekend de dieren naast elkaar in de ren gedaan om eens te kijken hoe dat ging. Ging prima! Ze snuffelen en likten elkaar door de tralies, hupsten wat rond en gingen toen ieder hun gang, geen frustraties. Ik denk dus dat koppeling goed zal gaan. Ik heb gisteren beide hokken goed schoongemaakt toen ze in de ren zaten en Knabbel in het hok van Floortje gezet (is warmer en meer beschut), Floortje in die van Knabbel. Om twee redenen gedaan; vanwege meer beschut en warmer en omdat ik niet wil dat ze zich teveel hechten/claimen aan hok. Vooral omdat voedsters nogal territoriaal kunnen zijn.

Ben ik zo goed bezig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, hij is opgehaald. Ze hebben hem zonder narcose geopereerd maar wel met volledige pijnstilling. Wat ze doen is generale pijnstilling geven met een spuitje onder de huid. Hiervan wordt hij ook een beetje suffig. Dan neemt de assistente hem op schoot en geeft de da nog een spuitje met andere pijnstilling rondom de balletjes. Ondertussen houdt de assistente hem gewoon op schoot. Da neemt de balletjes weg en konijn wordt teruggelegd in kooi. De combinatie van pijnstillers zou 48 uur werken. Heb dit nog extra nagevraagd omdat ik had gelezen dat pijnstilling bij een konijn erg snel uitwerkt maar dit spul zou echt 48 uur werken. Ze hebben dit weekend dienst dus zou er toch wat zijn dan kunnen we bellen.

Omdat hij niet echt onder narcose is geweest hoeft hij niet lang in huis te zitten. Als hij goed eet en drinkt zou hij zelfs vanavond al terugmogen maar voor de zekerheid houden we hem vannacht nog binnen. Klinkt als appeltje eitje maar goed, dat zeg ik. Weet niet wat Knabbel zou zeggen als hij kon praten ;-)

Hij zit nu toch wel een beetje zieligjes in zijn kooi maar ik neem aan dat hij de komende uren opknapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je het wel goed begrepen? Lijkt me stug dat ze alleen met pijnstilling castreren. Lijkt me eerder plaatselijke verdoving dan alleen pijnstilling. Mijn nijnen zijn op dezelfde wijze gecastreerd namelijk alleen wel met plaatselijke verdoving. Pijnstilling geef ik thuis altijd nog een keer extra bij al mijn dieren na een operatie. Heb de ervaring als ze helemaal weer bij zijn dat daar eigenlijk altijd behoefte aan is.

binnen houden heb ik overigens nog nooit gedaan. De laatste 2 vlamen hb ik zelfs niet in een hokje opgesloten maar gewoon lekker in ren met hok los gelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook eens een konijn laten castreren onder plaatselijke verdoving. de rammen zijn er dan veel sneller weer bovenop en als het goed is moet dat ook schelen in de kosten. als hij niet helemaal onder narcose is geweest en weer goed eet en keutelt zou hij weer gewoon naar buiten kunnen :). als hij vannacht niet ineens te warm staat kan hij wel een nachtje binnen denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knabbel is vanochtend weer naar buiten gegaan. Eerst eventjes in de ren waar hij vrolijk rondhuppelde en ging buurten bij zijn vriendinnetje. Toen het ging regenen terug in zijn buitenhok. Is weer helemaal de oude. Vraag me echt af of we og een week moeten wachten met herkoppelen. Ze zijn beide nu nog geen 14 weken en lijken elkaar door de tralies heen prima te verdragen en zelfs te missen. Het zal wel verstandig zijn om nog even te wachten tot knabbel helemaal weer op volle sterkte is maar kan niet wachten tot volgend weekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .