Ellebel Geplaatst: 9 oktober 2012 Geplaatst: 9 oktober 2012 Mijn konijn heb ik vanmorgen aangetroffen met een gasbuikje. Vrijwel meteen naar de dierenarts geweest en deze zei dat het nog niet heel erg was en dat we er op tijd bij waren. Hij heeft het konijn 3 injecties gegeven; pijnstilling, iets voor het gas en iets voor de darm. Hierop zou het konijn beter moeten worden.Konijn wilde na een aantal uur nog niet eten, behalve als het gevoerd werd. Heb hem dus gevoerd en al aanvulling nog dwangvoer gegeven. Alleen, nu lijkt het juist erger te worden! Hij knarst weer, wilt helemaal niets eten en zijn buikje borrelt weer harder. Dierenarts weer gebeld, maar deze zegt nu niks te kunnen doen omdat hij niet binnen 12 uur weer nieuwe medicijnen mag krijgen. Kan volgens haar niets anders doen dan blijven dwangvoeren en masseren zodat de darmen op gang blijven en de lucht eruit kan.. Klopt dit wel? Zolang hij pijn heeft zal het niet beter worden toch?
Domino Geplaatst: 9 oktober 2012 Geplaatst: 9 oktober 2012 Blijkbaar zit er iets in de maag wat gas veroorzaakt. Ga vooral wel door met masseren, ik heb zelf ervaren dat dat een van de belangrijkste dingen is. En ik gebruik Cisaral, dat mag je 3 tot 4 keer per dag geven geloof ik. Dat is om de maag en darm lediging te bevorderen. Mijn ervaring is erg goed met dit middel. Ik weet niet of je dat in huis hebt? Jammer dat je dierenarts dat niet heeft aangeraden. Hopelijk komt het snel goed! Maar ga ajb morgen daar wel achteraan!
Reusje Geplaatst: 9 oktober 2012 Geplaatst: 9 oktober 2012 Een konijntje dat gisteren bij mij gebracht is met een zware verstopping van zijn bodembedekking op te eten heeft gisterenavond ook van de dierenarts spuitjes gekregen. Deze morgen terug dierenarts en dan heb ik oraal product gekregen voor de darmen en de pijn.Misschien wacht jouw dierenarts ook op de werking van die spuitjes ?
Ellebel Geplaatst: 9 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 9 oktober 2012 Ik heb hem verdeeld over 1,5 uur een hele cocktail aan medicijnen gegeven op aanraden van een andere dierenarts. Metocloral voor de darm, ciseral voor de maag en carprofen voor de pijn. Ook deze dierenarts kon verder niet veel doen. Moet hem blijven dwangvoeren omdat hij over de dag bijna niets heeft binnen gekregen en zo hopelijk alles blijft werken. Gekke is wel dat hij vanmorgen last van zijn darmen had en dat het nu lijkt te verplaatsen naar de maag. Hopen dat de medicijnen hem voor nu kunnen helpen. Ik zal zelf iig niet veel slapen (kan ik niet eens) en ga hem iedere 2 uur dwangvoeren. Ik hoop echt dat de pijnstilling snel zijn werk doet want hij tandenknarst echt hard nu..
Domino Geplaatst: 9 oktober 2012 Geplaatst: 9 oktober 2012 Wat is zijn temperatuur eigenlijk? Schiet me net te binnen.
Ellebel Geplaatst: 9 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 9 oktober 2012 Ik heb helaas geen thermometer. Maar hij voelt warm achter zijn oren.
Ellebel Geplaatst: 9 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 9 oktober 2012 Het is zo ellendig om machteloos te staan en niks voor je diertje te kunnen doen. Iemand bekend ben Equate? Dat heb ik ook in huis, maar op de site staat dat je met de dierenarts moet overleggen voor gebruik omdat het ook schade kan aanrichten. Durf het dus eigenlijk niet te gebruiken..
Ellebel Geplaatst: 9 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 9 oktober 2012 Voor gas, zelfde effect al aeropax..
Reusje Geplaatst: 9 oktober 2012 Geplaatst: 9 oktober 2012 Zou je dat wel doen nog extra bij de rest van de medicijnen ?Je kan de boel misschien forceren. Ik vind het wel zonde dat hij zo knarstand.
Domino Geplaatst: 9 oktober 2012 Geplaatst: 9 oktober 2012 Ik heb ook Equate in huis, naar mijn idee was het altijd baat het niet, schaad het niet. Ik heb altijd begrepen dat het een zeer veilig middel is. Maar goed, ik kan het ook mis hebben?
Gast Geplaatst: 9 oktober 2012 Geplaatst: 9 oktober 2012 De meningen over Equate en dergelijke zijn nogal verdeeld. http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?16973-Aeropax-waarom-nietZelf zou ik om die reden het niet aandurven om te gebruiken
Ellebel Geplaatst: 9 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 9 oktober 2012 Oowwww ik raak hier alleen maar van in de war. Er wordt in dat topic ook gezegd dat ik niet moet dwangvoeren.. Waar doe ik nu goed aan? Konijn heeft al minimaal 18 uur niet normaal gegeten, dus dwangvoer lijkt me toch wel noodzakelijk..?
Lonja Geplaatst: 9 oktober 2012 Geplaatst: 9 oktober 2012 Gewoon advies van de dierenarts van dwangvoer opvolgen, bij gas (wat jouw konijn heeft) mag je dwangvoeren, dat gas moet eruit, dan is dwangvoeren de manier om de boel door te schuiven en de medicijnen helpen daarbij. Het moet zo snel mogelijk weg anders kan het trommelzucht veroorzaken.Bij verstopping zit het vast en kan het niet weg doorschuiven omdat er een vaste bal van het een of ander in zit en moet je niet dwangvoeren want dan stuw je de boel alleen maar op en een konijn kan niet braken.Aangezien je dierenarts (en de tweede ook?) gas heeft geconstateerd zou ik daar gewoon op vertrouwen en de medicatie die je hebt moet in combinatie met dwangvoer de boel op gaan lossen.
Ellebel Geplaatst: 10 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 10 oktober 2012 Nou de gas is er voor zover ik kan beoordelen uit. Vannacht tijdens het masseren voelde ik het niet meer en er was niets meer te horen in zijn buikje. Vanaf vanmorgen 7.00 uur eet hij weer zelfstandig en hij heeft best veel gegeten. Helaas komt het er nu als diarree uit.. Zal misschien komen omdat hij gisteren eigenlijk alleen dwangvoer heeft gehad wat natuurlijk vrij vloeibaar is? Wilt nu ook niet meer eten, maar diarree is net pas begonnen. Heb goede hoop dat hij zo weer begint met eten, anders vanmiddag maar weer langs de dierenarts..
Lonja Geplaatst: 10 oktober 2012 Geplaatst: 10 oktober 2012 Jeeeeeej!!!Die diarree is inderdaad niet zo gek, alleen al de medicatie die op de darmen slaat en dan alleen maar nat voer eten inderdaad.Als hij vanochtend goed heeft gegeten en ook zo veel is het toch niet zo gek dat hij nu niet eet? Of eet hij normaal overdag ook altijd? Ik zou zeggen als hij op de normale eettijden eet en hij doet normaal verder en is levendig dan zou ik vooral heel erg opgelucht zijn dat het gas geweken is.Maar als de diarree aanhoudt kan het nooit kwaad even te laten checken, alleen al het uitdrogingsgevaar en verlies van suikers en mineralen is iets om goed in de gaten te houden. Succes :goed:
Aanbevolen berichten