Ga naar inhoud

Juultje is heel ziek:-(

Bellatrix

Aanbevolen berichten

Kom om half 6 thuis van m'n werk nadat ik m'n dochter bij de bso heb opgehaald zie ik Juul plat op naar zijn liggen, zag meteen dat het niet goed was, als ik het hok openmaakte zou ze normaal meteen overeind komen. Direct dierenarts gebeld en konden direct terecht. Hij heeft geluisterd en haar buik gevoeld maar kan niks vinden. Hij denkt dat ze raar is gesprongen ofzo, Misschien doordat ze ergens van schrok, maar zeker weet hij het niet. Ze beweegt totaal niet, heb een spuitje om af en toe water te geven, dat lukt net, ze slikt dan net een beetje.

Als het morgen niet beter gaat dan moet ik haar waarschijnlijk dwangvoer geven. Hij heeft haar twee spuiten gegeven en eerlijk gezegd weet ik niet eens precies wat, een was volgens mij een pijnstiller, ik ben zo geschrokken.

De kans is kleiner dat ze het niet haalt. Ze is binnen en ik durf amper te kijken omdat ik zo bang ben dat het elk moment kan aflopen.:-(

Snap er helemaal niks van, voel me zelfs nog een beetje schuldig omdat ik Kenzo diep in mijn hart nog ietsje leuker vond.

Ik hoop op een wonder dat ze morgen vrolijk het huis onveilig maakt, maar ik heb heel weinig hoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Oh nee zeg! Heb je ook een paar dagen konijnen.

Heb je een konijnkundige dierenarts? Hier op het forum staat een lijst.

Moet denken aan het verhaal van Stampertje, dat was waarschijnlijk een infectie. Die was ineens helemaal verlamd. Was na 2 dagen alweer beter.

Als Juul raar gesprongen is zou je toch verwachten dat er iets gebroken is?

Ik zou eerder gaan dwangvoeren dan morgen afwachten, ik weet niet wanneer ze voor het laatst gegeten heeft maar ik veronderstel vanmorgen en na 12 uur wordt zoiets gevaarlijk, na 24 uur kritiek en dan zou je morgen al in een kritieke fase zitten. Je kan zo ook al wel zien dat ze niet zelf kan eten dus daar zou ik niet op gaan zitten wachten in dit geval.

Hier kan je het verhaal van Stamper lezen: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?62610-Stampertje-heel-ziek

Daar staat ook de reactie van Aniek die het ook al vaker mee heeft gemaakt en ook allemaal weer binnen korte tijd op de pootjes. Ik hoop dat het je steun geeft maar ik zou wel uit laten sluiten of bijvoorbeeld de rug gebroken is want dan is dit een lijdensweg rekken en ook als het een infectie is zal je iets meer moeten geven dan pijnstilling en water.

Als je zeker weet dat je een goede dierenarts hebt dan zou ik hier eens even over doordrammen en anders een andere zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh neeee wat een narigheid! ik zou inderdaad ook al beginnen met dwangvoeren, anders krijg je dat probleem er straks ook nog eens bij. Jeetje wat een begin van je konijnenavontuur, je hebt nog amper van ze kunnen genieten.. Hopelijk knapt ze weer op, ik vind dit echt verschrikkelijk voor jullie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dames bedankt,

Ik heb die lijst van konijnkundige dierenartsen gepakt en heb er eentje in deventer gebeld.

Hij zei dat tegenwoordig de meeste dierenartsen meer weten over konijnen dan vroeger.

Hij zei ook dat hij het zo niet kon zeggen maar dat het dwangvoer nog kan wachten tot morgen.

Heb net al wel vast een potje olvarit gehaald en nog een ander potje.

Ik weet het even niet, had een deel vh verhaal gelezen van stampertje, nog niet alles

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien weten de meeste dierenartsen wel meer dan vroeger. Maar dat wil niet zeggen dat het tegenwoordig allemaal in orde is, als je sommige verhalen hier af en toe toch leest...

Ik begrijp gewoon niet waarom je zou wachten met dwangvoeren want je konijn kƔn gewoon niet zelf eten en de darmen moeten op gang blijven, wat hij nu heeft dat gaat niet binnen een uurtje vanzelf weer over door water te drinken lijkt me?

Nou ja ik weet niet, het is natuurlijk een beetje gek van mij om tegen advies van 2 dierenartsen in te gaan maar ik snap het gewoon niet waarom je problemen af zou wachten in plaats van te voorkomen.

Je zei in je eerste post dat de dierenarts zei morgenochtend dwangvoeren starten, heb je toen geen dwangvoer meegekregen dan? Zo wel dan heeft dat de voorkeur boven Olvarit. Heb je ook wel pijnstiller meegekregen?

En ik zou toch echt willen weten of er niets gebroken is en zo ja wat dan en hoe erg, aangezien je dierenarts daar aan denkt. Eerlijk gezegd vind ik dat je een beetje met een kluitje het riet in bent gestuurd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach gossie... Als je het oordeel van de DA niet vertrouwt, gewoon bij een andere langs gaan voor een 2nd opinion. Ook al is het midden in de nacht. Dat hebben wij pas met een van onze voedsters gedaan en dat heeft haar leven gered. Beter een consult te veel dan te weinig! Heel veel sterkte!

aangepast door Brabobuns
Typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hij zei niks over een rug gebroken hoor!

Ik ga even op de bon kijken, ik weet het echt even niet.

Als er morgen geen verbetering was zou ik hem weer bellen en dan zouden we met dwangvoer beginnen.

De andere ars die ik belde noemde olvarit, dat zei hij nog net voordat hij op moest hangen omdat hij moest opereren.

Maken ze normaal foto's met zoiets?

Ik heb geen enkele ervaring en weet niet wat normaal is.

Waar ik wel van baal is dat ik met een doodziek konijn zit waarvan ik geen idee heb hoe het met haar is.

Ik zou niet weten hoe ze dat eten zou nemen aangezien dit water al zo moeizaam gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben het met Lonja eens, zou echt met dwangvoeren beginnen, dat kan een hele hoop ellende voorkomen. Straks krijgt ze ook nog darmproblemen omdat ze te weinig (niet) eet. Ik moest Frits na 3 uur al dwangvoeren (ja ik was er wel heel snel bij), toen was zijn buikje al aan de lege kant. Het beste is critical care of zo'n ander merk wat je bij de dierenarts kunt krijgen, weet niet meer wat, maar olvarit is ook ok als dat alles is wat je hebt, of biks dat geweekt en uit elkaar gevallen is in water. Beter iets dan niets!

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja geweekte biks-pap is denk ik het beste dat kent het konijn en dat lust ze sowieso mocht ze willen eten uit een spuitje.

Olvarit is een noodgreep voor als je niks anders in huis hebt en er moet zo snel mogelijk wat in. Daar zitten veel suikers in wat het konijn dan even op kan peppen maar suikers zijn niet geweldig voor de darmen.

Het allerbeste is inderdaad Critical Care van Oxbow en dat andere is van Supreme Science en heet Recovery. Daar zitten dan veel vezels in en allerlei extra's voor een ziek konijn. Maar dat heb je nu niet begrijp ik dus dat is eventueel voor later (morgen). Dat koop je bij de dierenarts.

Het maakt niet zo veel uit hoe ze het eten wil nemen, als ze niet wil moet ze toch en daarom heet het ook dwangvoeren, je moet ze dwingen om te eten. Dit is heel rot om te doen maar het redt vele konijnenlevens. Een konijn dat niet eet gaat gewoon daar aan dood. Maar hopelijk zit er nog wat honger in het beestje dat ze het zelf aan wil nemen.

Wat normaal is weet ik ook niet maar ik weet wel dat je altijd goed zelf op moet blijven letten en als ik hier zo eens verhalen lees op het forum dan zijn er allerhande mogelijkheden maar geen van deze dingen genezen zomaar vanzelf behalve botbreuken.

Een botbreuk lijkt me voor een dierenarts niet al te lastig vast te stellen en aangezien hij het zelf op 'verkeerd gesprongen' gooit dan denk ik onderzoek dat dan... Dat moet toch vast te stellen zijn? Dan moet er toch iets kapot zijn bij de ruggenwervels wat ervoor zorgt dat een konijn verlamd raakt?

Ook zie je in het topic van Stampertje dat er gedacht wordt aan EC en dan helpt het om snel de behandeling te starten ook al is het dan misschien niet. Als het een ontsteking is dan is er antibiotica nodig en ontstekingsremmer.

Kijk in alle gevallen moet er dus iets mee gebeuren en omdat er nu eigenlijk niets gebeurt behalve pijnstiller en geen diagnose geeft mij dat een beetje het gevoel van dat kluitje en het riet en dat de dierenarts het zelf ook niet helemaal weet.

Je had het over Deventer, volgens mij komt Ainariel (vrouwtje van Stampertje) ook ergens uit die regio (sorry misschien heb ik het helemaal mis) maar misschien kan je haar eens vragen welke dierenarts zij heeft, want die heeft dan wel ervaring met een konijntje dat plots verlamd is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk spuitje heb je voor het water? Als dat in het bekkie ging dan zal het wel dun en lang genoeg zijn. Goed alles weken en opzuigen door het spuitje helemaal ingedrukt te houden, dat het vacuĆ¼m is, en dan de achterkant omhoog te trekken terwijl je het tuutje in het papje houdt. Zorg dat er geen lucht in komt dat is niet leuk voor het konijn. Dus als je per ongeluk lucht meezuigt even de lucht er terug uitduwen en daarna weer papje opzuigen.

Papje maken met een beetje warm water dat lost makkelijker op dan koud water en misschien ook fijner voor het konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien toch beter wat verse groenten door de blender dan Olvarit.

Ik vind dat als dwangvoeding niet echt het meest geschikte maar je kan perfect een papje maken van wat groenten die je in huis hebt. Meestal lusten ze dat beter dan Olvarit dat zijn gekookte groenten (wortel en aardappel) vind dat niet echt ideaal.

Het beste is natuurlijk Critical Care met een voedingsspuit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik bij Stampertje heb gedaan:

* Een groentepesto gemaakt van z'n favoriete groente: in de blender en dan de staafmixer erover. Geen olie of water erbij. En dit aanbieden op een lepeltje.

* Recovery dwangvoer aangemaakt met water volgens voorschrift en dit ook op een lepeltje aangeboden. Proberen om het zo te laten eten. Dwangvoeren met een spuitje zou ik niet aanraden, want Juultje kan evt stikken als ze zelf niet kan slikken. Bovendien is het mijn ervaring dat dwangvoer door een spuitje een hels karwei is en het lepeltje werkte wel. Wordt de dwangvoer te dik, gewoon weer iets verdunnen met water.

* Electrolytenvoeding en dan eens in de zoveel tijd in een spuitje gedaan en dan voor Stampers bekje gehouden zodat hij het zelf op kon likken.

Ik zou wel je wekker een paar keer zetten vannacht.

Ik vind het heel erg vervelend voor je en hoop dat Juultje snel opknapt! Het klinkt idd heel erg als Stampertje, misschien is het een bacteriele infectie, maar het kan ook E. Cuniculi zijn.

Beterschap en sterkte ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar met dingetjes aanbieden op een lepeltje of zelf op laten likken werkt niet als ze niet wil eten en natuurlijk zou ik eerst proberen of het zo wil maar als dat geen succes heeft dan moet je wel met het spuitje onder dwang gaan werken. Pff jeetje wat een gedoe is dat zo voor een kersverse konijnenhouder. Gelukkig kan ze niet echt tegenspartelen.

Dat slikken zal wel goed komen want water kon ze ook doorslikken, dan kan ze eten ook inslikken.

Maar ik ben blij dat jullie ook allemaal denken: hop, eten in dat konijn want ik ben een beetje bang om in mijn eentje hier advies te zitten geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh je hebt al uitgebreid antwoord, fijn dat iedereen hetzelfde zegt inderdaad! Mijn dierenarts zei het ook, stopt een konijn met eten en istie na een uurtje nog niet te paaien met wat lekkers, dwangvoeren die hap! Hopelijk likt ze het zo van een lepeltje, zo niet, dan helpt het hier om een theedoek om ze heen te trekken als er iets moet gebeuren dat ze niet zo fijn vinden. Dan blijven ze beter zitten en heb je wat meer grip, maar in haar toestand verwacht ik wat dat betreft niet echt problemen..

Houd je ons op de hoogte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb weer gebeld. Het was die man waar ik vanmiddag was, hij zei dat hij zeker weet dat het ruggetje niet gebroken is, dat kon hij voelen, daar is geen foto van nodig.

Daarbij zei hij dat ik nu nog niet mag dwangvoeren omdat ze er in kan stikken.

Ainariel,ik heb je verhaal grotendeels gelezen, wat ontzettend fijn dat het zo goed is gekomen met Stampertje.

Andere dames ook nog Bedankt voor de adviezen allemaal.

Ik hoop zo op een wonder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarbij zei hij dat ik nu nog niet mag dwangvoeren omdat ze er in kan stikken.

Ainariel,ik heb je verhaal grotendeels gelezen, wat ontzettend fijn dat het zo goed is gekomen met Stampertje.

Ik hoop zo op een wonder

Gewoon blijven hopen. Ik heb ook nog niet zolang konijnen en het nodige voor mijn kiezen gehad en met mijn weinige ervaring en ontzettende steuen hier heb ik Stampertje er toch door weten te krijgen. Blijf Juultje dingetjes aanbieden op een lepeltje en zorg dat ze goed rechtop ligt, met steunen aan de zijkant. Ik had een doosje waarbij ik een handdoek onderop had, kussenslopen aan de zijkanten en een sok opgerold onder de kin. Eet ze gretiger, scheur dan een klein stukje zachte groente af (bv een half basilicum blaadje) en biedt haar dat aan. Wil dat, week de brokjes in water of hooithee en laat haar dat zelf rustig opkauwen.

Dwangvoeren kan ook betekenen dat je haar om de 2 tot 3 uur zelf dingen aanbiedt op een lepel, met een spuitje is soms nodig, maar zoals de dierenarts al zei: in dit stadium kan het in de verkeerde keelgat schieten en kan ze stikken. Stampertje likte het natte gedeelte van de recovery op en dan deed ik het droge gedeelte weer terug en pakte ik nieuw vochtig spul. En zodra ik alleen maar pulp had, verdunde ik het weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang heeft ze niks gegeten ?

Ik had begrepen vanochtend voor het laatst (zo'n 15 uur dus?) maar ik realiseer me nu dat dit een aanname was waar ik geen bevestiging of ontkenning op heb gekregen...Oh hoop zo dat ze vanavond nog gegeten heeft dan kan het allemaal wat meer lijden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo Bellatrix,

Wat vreselijk voor je. Het beste advies krijg je toch van de dierenarts.

Had hij de laatste dagen diarree of juist hele kleine keutels?

Kan een verstopping zijn of coccidiose?

Ik kan je helaas pas morgenavond antwoorden, het zal morgen te druk zijn.

Maar je kan wel bovenaan deze pagina kijken bij konijnen informatie, er zit ook een zoekfunctie in.

Een goede tip, als een van mijn konijnen diarree heeft, schakel ik meteen over naar enkel hooi en dus geen biks meer, meestal verdwijnt het dan na een dag of twee.

Succes met die arme schat.

Beatrix

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .