Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo BB-ers.

2 weken geleden waren mijn konijnen even op het grasveld geweest, toen ze terug kwamen voelde ik aan Buxy zijn buik, ik vond hem al een tijd dun, maar toch dik.... Nu voelde ik een bult ten grote van een kleine tennisbal in zijn buik. Ik heb de spoedkliniek gebeld (het was zondag) en ben langs gegaan. Ik was zo bang voor gas, heb al 12 jaar konijnen en nog nooit zo iets gevoeld.

De dierenarts vond het te hard voor gas en twijfelde of het niet in zijn blindedarm zat. Na röntgefotos bleek dat het idd zijn blindedarm was en dat Buxy waarschijnlijk teveel gras gegeten had. Hij kreeg ciceral en een infuus (en iets tegen misselijkheid).

Eten is geen enkel probleem geweest, in zijn gedrag is ook niets te merken behalve dat hij af en toe wat krom zit, wat in interpreteer als krampjes in zijn darm.

Verder in die week ben ik weer naar de dierenarts gegaan, ik vertrouwende het niet, elke dag had hij weer zo'n bult, wel iets kleiner, en niet steeds op dezelfde plek. Omdat hij toen ik daar kwam niet zo vol zat kon ze hem goed wegen en hij was 4 ons afgevallen. Ik voel me zo schuldig, ik voelde al dat hij dun was, maar ik snapte het niet omdat hij zo stevig was rond zijn ribben.. ik had gewoon eerder naar de da. moeten gaan..:().

Ik zou buxy meer eten geven, een beetje havermout, recovery enz. Ook iets minder hooi (ze hebben altijd onbeperkt hooi). Tussendoor heb ik nog een keer met de dierenarts gebeld omdat ik nog advies wilde over het eten ivm met die darmen.. We spraken af dat ik meer vochtig voer zou proberen, dus meer water bij de recovery bijv. hij hefet vanaf toen elke avond een geweekt papje van biks, recovery en science selective 4+ en een een beetje havermout voor de smaak gekregen. Ik verspreide het eten zo veel mogelijk over de dag en niet te grote hoeveelheden.

Afgelopen week ben ik weer naar de dierenarts geweest, dit keer emeprit gekregen, mocht het een haarbal zijn dan moest dat iets doen. Daarnaast ook ciceral en een infuus omdat het procces veel vocht vraagt. Ik liet buxy even rond rennen daar en de dierenarts verbaasde zich over hoe levendig en ondernemend hij was, en hoe graag hij at. Ook zijn keutels zagen er oke uit. De massa die we toen voelde zat vooral in zijn mag, en was klei-erig.

Vandaag weer naar de dierenarts geweest, (weer een andere). Zij voelde het ook, ze dacht dat het toch ook nu in zijn darmen zat omdat de consistentie niet typisch een maag-consistentie had.... Ook nu waren de keutels goed en was er verder niets aan hem te zien.

Ze zei dat het kon zijn dat zijn nieren aangestast waren, hij was ook wat uitgedroogd. Ik heb net zijn urine verzameld zodat ze die kunnen onderzoeken.

Het kan een parasiet zijn die de nieren aantast.... ik googlede net en kwam alleen EC tegen... maar dat was volgens mij niet de naam die ze noemde.

Om een lang verhaal kort te maken.. KENT IEMAND DIT? Opstopping in de dikke darm, wel goede eetlust, goede keutels en geen gedragsverandering?

Ik ga woensdag op vakantie, ze gaan naar iemand van een opvang, dus zijn in goede handen, maar ik maak me toch ernstige zorgen:(.

Geplaatst:

Misschien heel stom hoor..... Maar heeft je konijn geen tumor? In plaats van een opstopping. Want dan zou je konijn volgens mij dusdanig pijn moeten hebben dat hij niet meer wil eten.

Geplaatst:
Misschien heel stom hoor..... Maar heeft je konijn geen tumor? In plaats van een opstopping. Want dan zou je konijn volgens mij dusdanig pijn moeten hebben dat hij niet meer wil eten.

Niet stom, maar er was op de röntgefoto niets te zien, en de massa verschilt steeds ook de plek, het verschuift wel door zijn darmen. Het is na het eten erger dus heeft zeker iets met voedsel te maken... ik zou ook stoppen met eten, zeker als het in mijn maag zat, maar wat 2 van de 3 dierenartsen voelde (en op de foto te zien was) was dat het in zijn blindedarm zat.

271388_10151084935272763_652886859_o.jpg

Met meer eten lijkt hij heeel gestaag ook weer aan te komen. Wat de laatste da. zei was nog het meest aannemelijk, nl dat het iets was met vocht, en dat kon door zijn nieren komen. Als dat het niet is verder kijken, lever, bloed, echo, een eventuele tumor zou dan wel zichtbaar moeten worden, maar ik vind het wel raar.... in de ochtend zijn de voedings-bulten meestal weg.

Geplaatst:

Oh ja, zoals jullie zien op de r-foto is Buxy nu 4+. Moppie is 2 maanden geleden overleden zij was 8. Kan het zijn dat E.C. heel lang geen uiterlijke symptomen geeft? (ik ga even googlen).

Geplaatst:

Ad 5. Afvallen zonder aanwijsbare oorzaak

We hebben gemerkt dat er konijnen zijn waarbij we geen vinger kunnen leggen op de oorzaak van het afvallen cq vermageren. We hebben geen tumoren kunnen ontdekken, er is geen gebitsprobleem, nierprobleem of een andere oorzaak voor het vermageren. We hebben geen aparte pagina voor het afvallen gemaakt, maar willen er wel aandacht op vestigen. Als er een vermagering bij het konijn gevonden zonder dat er een oorzaak aangewezen kan worden dan zijn wij van mening dat er aan E. cuniculi gedacht moet worden.

AHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH Ik denk dan dat de dierenarts toch E.C. bedoelde toen ze het over de parasiet had. Morgen urine brengen... dat stond zo wie zo op de planning... en even verder vragen.

De parasieten kunnen uit de latente fase komen als er stress is.. Moppie is 2 maanden geleden overleden en toen heb ik hem gekoppeld aan Lara, Buxy moest dus mee naar de opvang, eerst met een ander konijn geprobeerd... genoeg stress lijkt me..:(

Geplaatst:

Het HOEFT niet zo te zijn dat je wat in de urine zal vinden als het EC betreft.

Helaas kamp ik sinds gisteren ook met EC. Kl*teziekte is het. Maar als je geluk hebt is het goed te behandelen.

In het bloed zouden antistoffen gevonden kunnen worden, maar dat wil ook niet zeggen dat het konijn er op dat moment last van heeft. Dat is het hele beroerde van EC.

Geplaatst:

Ja ik las het, maar ec kan ook de nieren aantasten, en morgen gaan we daar naar kijken. Ze noemde dus een parasiet die dat kon doen, ga er voor het gemak maar even vanuit dat dat het was, ik vroeg of we dan sowieso niet konden behandelen tegen die parasiet ipv van ook nog bloedonderzoek en echo... ze ging akkoord maar wel het urine onderzoek. Ik ga op vakantie dus ik heb haast met alles nu... ik wil hem goed afleveren, met zo veel mogelijk info. En ik ben behoorlijk blut.. de spoedkliniek was al 210 euro:( en moest ook nog mijn kat omdat waarschijnlijk iemand zijn staart tussen de deur gedaan heeft of zo.. nou ja, anyway, morgen zijn plas brengen!!

Ik was meteen bang voor kanker, afvallen, bult...blehhh arme Buxy:(.

Geplaatst:

Sorry dat ik je heb laten schrikken wat een tumor betreft, maar ik spreek ook alleen maar uit eigen ervaring.

Gisteren helaas ook een dikke rekening gehad omdat het weekend was... bah... tis zo'n rotziekte. Hopelijk kun je alles goed aan je oppas uitleggen en ziet hij er een stuk beter uit als je terug bent. Ik zal aan je denken!

Geplaatst:

Niet om het een of het ander, maar ik vind minder hooi eten wel een beetje een vreemd advies aangezien hooi zo'n beetje het hoofdvoer van je konijn zou moeten zijn. Daarop minderen lijkt mij niet de bedoeling. Verder sluit ik mij aan bij Domino, uit urineonderzoek hoeft niet per definitie EC te komen terwijl het wel aanwezig kan zijn in het lichaam. Het is ook met bloedonderzoek aan te tonen maar dat zijn omslachtige en dure onderzoeken bij mijn weten en je zou dus voor de zekerheid ook gewoon kunnen beginnen met een panacurkuur zonder die onderzoeken.

Succes en sterkte!

Geplaatst:

Haha.. dat urine onderzoek was geloof ik vooral voor zijn nierfunctie (?). Morgen begint hij met de medicijnen en Lara krijgt voor 1 week ook preventief medicijnen.

.. maar zowel de dierenarts als ik waren een beetje dom, want hij had een infuus gehad dus dat verkleurd natuurlijk al de uitslag, dus de het was een beetje te waterig.

Hij had geen typische E.C. darm klachten en het kon ook nog een hypomobiele darm zijn, maar ook daar had hij niet de typische verschijnselen van. Dan konden het nog andere dingen zijn, maar ze zei, als dat het is is er eigenlijk ook niets (meer) aan te doen.

Dus ik ga nu even uit van E.C. en dan MOET het goed komen.

Ze zitten in een konijnenopvang, gewoon bij iemand in de tuin, dus dat komt goed. Ze kent E.C., ze kent voer enz.

Dat advies van minder hooi was echt om dat het zo extreem opgestopt zat in zijn darmen... anyway, heb de hele mikmak meegegeven, papiertje met alle info, alle bloedwaardes, röntgefoto's enz... dus hoop echt dat het goed komt.

Thanks voor jullie reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .