Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteravond om half 8 ging ik Pico en Nino eten geven, allebei waren ze erg actief en reageerde ze enthousiast op het eten.

Om kwart voor 11 ging ik weer naar buiten om voor het slapen gaan de nijntjes vers water te geven, en wat zie ik? Nino zit op een plek in het hok waar ze nooit zit. Haar kopje gaat regelmatig scheef hangen en haar ogen draaien weg zodat je het wit kan zien, ook schommelt ze wat tijdens het lopen.

Ik dacht gelijk aan e.cuni, en ik weet hoe ellendig die ziekte kan zijn aangezien een ander konijn van mij (Snowy) deze ziekte ook heeft gehad.

Aan de symptomen te zien kan het ook binnenoorontsteking zijn ?

Maargoed, heb haar naar binnen gehaald en kan morgen om 8:30 naar de dierenarts. Zit hier nu met de stress en kan echt niet slapen..

bah, en 2 weken geleden heeft Nino ook gas gehad en nu dit. :(

Geplaatst:

Ik zit met precies hetzelfde hier. Ook inene een scheve kop en hangend oor. Hij valt niet om en zijn ogen draaien ook niet weg. Maar ik ben gisteren ook in paniek naar de dierenarts geraced.

Bij mij is het ook niet duidelijk welk van de twee aandoeningen hij heeft.

Ik zal voor je duimen!

Geplaatst:

Hoogstwaarschijnlijk heeft Snowy het 3 jaar geleden overgedragen en Nino..

Heb van de DA panacur en dwangvoer meegekregen. Ik vroeg ook naar metacam, ab, cisaral, of dat nodig was aangezien Snowy dat ook allemaal kreeg en in artikelen staat dat dat ook en niet alleen panacur wordt gegeven, maar de DA zei dat die 3 niet nodig waren.

moet Pico en Nino nu gescheiden houden maar bij Snowy's geval werd mij gezegd dat ik Snowy en Nino samen mocht zetten maar dan wel Nino 2 weken preventief met panacur behandelen. Dan is het misschien daar, toen ik Nino binnen bij Snowy zette, fout gegaan.

Geplaatst:

Ik denk dat antibiotica om een eventuele ontsteking te bestrijden en een ontstekingsremmer niet gek zouden zijn. Nu behandel je alleen voor EC.

Metacam en Ciseral? Eet ze niet (aangezien je ook dwangvoer hebt?) Dan lijkt me dat idd ook handig.

Geplaatst:

Ze eet inderdaad niet, daarom ook de dwangvoer.

Er zit een andere dierenarts op fietsafstand, zal ik daar dan even heen gaan om metacam en ciseral te vragen en evt ook bayrtill? Wat vinden jullie, doen of niet ? Ik wil natuurlijk niet zomaar zelf gaan dokteren.

En de DA op fietsafstand is eigenlijk mijn standaard dierenarts maar ik kon bij hun pas veel later terecht voor een afspraak dus had ik besloten om naar de dierenkliniek 'n stuk verder op om 8:30 te gaan (spreekuur was daar vanaf 8:30)

Geplaatst:

Wel vreemd dat je bij je huidige dierenarts niet terecht kon, het lijkt me toch wel dringend. Ik zou inderdaad gewoon voor een second opinion gaan. Hopelijk hoef je het konijn niet mee te nemen, als het EC is is dat 2x stress op een dag erbij wat natuurlijk absoluut niet bevordelijk is.

Geplaatst:

Ik zou wel dringend om AB en Metacam vragen.

Bij mijn Snowy kreeg ik het ook niet mee terwijl ik het tig keren gevraagd had en in het weekend werd het diertje zo ziek dat ik bij een andere dierenarts terecht kwam en die het gelukkig wel voor schreef.

Ik behandel nu altijd meteen met Panacure en AB en Metacam of een andere pijnstiller.

Heb je wel dwangvoer meegekregen? Of eet ze nog zelfstandig?

Als het goed gaat en ze zich goed warm kan houden kan hij wel bij zijn maatje.

Zo min mogelijk stress is ook belangrijk.

De nachten zijn nu wel kouder dus misschien kun je ze beide binnen halen als het een buitenkonijn is.

Warmte-juiste medicatie en blijven eten en drinken is nu belangrijk.

Heel veel sterkte en een dikke knuffel Belleke

Geplaatst:

'Mijn' dierenarts -waar ik net voor een 2nd opinion ben langs gegaan- zei dat zij wƩl pijnstiller, ab en darmmiddel mee zou geven. Heb dan ook carprofen, metocloral en enrofloxoral meegekregen.

en bedankt voor de lieve berichtjes !

Geplaatst:
Ik denk dat je beter Metacam kan geven met E.C.

oh. Waarom dan ?

En het lijkt wel of Nino moeite heeft met ademen. Haar kop gaat scheef hangen en dan schiet ze even wakker, hierbij 'blaast' ze wel is door dr neus of mond.. De DA zei wel dat haar hart en longen in orde waren.

Geplaatst:

het meest gebruikte pijnstiller voor EC is metacam. metacam werkt zowieso erg goed als pijnstiller/ ontstekingsremmer. als AB zou ik voor baytril of duplocilinne gaan.

Geplaatst:

He wat naar:( Heel veel sterkte met Nino! En die dierenarts mag nog wel wat bijscholing krijgen, goed dat je door bent gegaan voor de dramstimuleringsmiddellen en pijnstillers (waarschijnlijk neemt de da ook pijnstillers als ze pijn heeft??)...

Geplaatst:

Ik begin me echt zorgen te maken, vanochtend durfde ik zels bijna niet om te gaan kijken, angst om haar dood te zien liggen.

Ze is echt sterk achteruitgegaan in 12 uur tijd. Ze reageert nauwelijks op geluiden en zelfs als ik haar aai duikt ze niet weg. Zelf wil ze niet eten en ze zit alleen maar in haar kartonnen doos, lopen doet ze niet. Alleen stil zitten.

Nino slikt wƩl dr medicijnen en de dwangvoer netjes op, maar er gaat af en toe wel wat langs dr mond.

Ik weet dat je altijd positief moet blijven en E.C is een slepende ziekte en het kan dagen, al dan niet weken, duren totdat je verbetering ziet. Met Snowy had ik nooit het gevoel :'Ik ben ECHT bang dat hij dood ligt als ik van school thuis kom of s'ochtends na het slapen''.

Natuurlijk blijf ik doorzetten en ik houd in me achterhoofd dat als Nino nog netjes dr dwangvoer en al zonder al te veel problemen in slikt er nog hoop is. Maar het is zo zwaar en ellendig om haar zo te zien

Geplaatst:

Ocharme zo ziek. Je hoort nu toch echt veel van heel zieke konijntjes.

Vind het altijd zo jammer dat soms zoveel medicijnen oraal moet geven. Ze willen dan al slecht slikken en dan moet je zo telkens in hun keeltje zijn.

Veel moed hƩ. We duimen.

Geplaatst:

2rnzeva.jpg

Zo zit ze er dan bij. Haar kop houdt ze -zoals in deze foto- soms rechter dan normaal.

En ik maak me ook zorgen om haar ontlasting. Ik stop er dan wel papvoer in maar keutels zijn nergens te bekennen, straks heeft ze ook nog is een verstopping

Geplaatst: (aangepast)

Ik geef metocloral. Laatste dosis was om half 1. En ik ben gistermiddag om 4 uur begonnen met metocloral.

Als ik het goed heb is ciseral voor het achterste stuk darmen en metocloral voor maagportier en begin van de darmen ?

EDIT: En kan iemand mij een indicatie geven van hoelang het kan duren totdat Nino weer zelf gaat eten ?

aangepast door Alicia
Geplaatst:

Veel beterschap en sterkte...wat naar om die foto zo te zien.. Hoop dat hij zich gauw beter gaat voelen.. heb je ook een knuffeltje of zo om erbij te doen? Ik vind het zelf altijd zo sneu als ze alleen zitten..toen Bailey EC had heb ik hem wel apart gezet omdat hij aangevallen werd in de groep van vier... maar uiteindelijk heb ik hem wel zo dicht mogelijk bij de rest gezet..dat hij zich toch niet compleet eenzaam voelde..en een knuffeltje erbij gedaan. Had wel het idee dat hij daardoor wel opknapte.. heb ook een tijd moeten dwangvoeren.. eet hij echt helemaal niks zelfstandig meer? Ook geen groenvoer en hooi? Drinkt hij wel zelfstandig of geef je ook water met een spuitje?

Geplaatst:

@ Boefje, hoelang heb jij moeten dwangvoeren?

Nino eet zelfstandig helemaal niks. Drinken doet ze wel zelfstandig. Een knuffel is wel een goed idee, bedankt voor de tip !

Geplaatst:

Zorg er wel voor dat de knuffel niet van die pitjes heeft... konijntjes knabbelen nog wel eens zo'n knuffel stuk.. ookal zou t een stuk beter moeten gaan met dr als ze dat zou doen..denk ik... dwangvoeren..ja lastig.. Bailey at gelukkig ook nog wel zelfstandig..vooral groenvoer... ik heb eigenlijk een beetje bijgevoedt..maar dat ging niet van harte... en was ook zeker geen succes.. ik denk dat Bailey na twee weekjes toch al wel weer aardig aant opknappen was... ik was er ook wel erg vroeg bij... hij had een tikkeltje slappe achterhand..en zijn kopje was niet standaard scheef... hij neigde telkens slap te worden en dan herstelde hij zich en keek die weer recht..wel ging zijn puppillen heen snel heen en weer...en was t wel een slap kereltje.. Ik denk dat ik niet langer dan een week echt bijgevoedt heb..maar dit ook omdat hij ook wel wat zelfstandig at.. hij was wel wat afgevallen en het duurde ook wel een aantal maandjes voor die echt weer de oude was..hij had daarna een halfjaartje later nog een keertje een kleine terugval gehad.. waardoor zijn zicht ietsjes verminderd is.. wolkachtig rook in zn oogjes.. zo kan je het t beste omschrijven.. ik had hem ook dexomethason injecties gegeven.. metacam als ontstekingremmer... 28 dagen fenbendrops, darmstimulatie..weet niet meer hoe dat heette... van 1 goedje maakte die hele rare geluiden alsof die moet braken.. telkens nadat ik het gegeven had dus was daarmee gekapt..denk die darmspul.. ja is al weer een tijdje terug. Ik heb nu een konijntje met oorontsteking en die tolde de hele ren door.. dat zag er veel erger uit dan Bailey...ik denk dat ik gewoon mazzel had... Maar ik zou het afwachten je hebt gisteren pas die darmstimulatie gegeven... zolang je nog keutels ziet... heb je ook wel allerlei lekkere groentes geprobeerd? Of smaakjes hooi (kruiden)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .